Facebookberoende

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Facebookberoende

Inläggav freddemalte » 12 mar 2012 14:58

Studier har visat på ett tämligen nytt fenomen: Facebookberoende

Svenska kvinnor spenderar i genomsnitt 81 minuter per dag på Facebook och män 64 minuter. En fjärdedel av Facebookanvändarna mår dåligt om de inte befinner sig på Facebook regelbundet och det är grupperna lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor som mår sämre ju mer tid de lägger på Facebook.

Källa: Göteborgs Universitet, Handelshögskolan

Hur ser du på detta? Tankar och funderingar?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Facebookberoende

Inläggav Algotezza » 12 mar 2012 15:01

freddemalte skrev:Studier har visat på ett tämligen nytt fenomen: Facebookberoende

Svenska kvinnor spenderar i genomsnitt 81 minuter per dag på Facebook och män 64 minuter. En fjärdedel av Facebookanvändarna mår dåligt om de inte befinner sig på Facebook regelbundet och det är grupperna lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor som mår sämre ju mer tid de lägger på Facebook.

Källa: Göteborgs Universitet, Handelshögskolan

Hur ser du på detta? Tankar och funderingar?

Beroende innebär inte automatiskt något sjukt. Vi är beroende av föda för att överleva. Det är inte något sjukt. Kan vi väl anta...?

Typiskt att idag sätta likhetstecken mellan beroende och sjukt. Det är sjukt!

Själv är jag sjukt beroende av detta forum. Dock...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2012 15:03

Framförallt verkar vi beroende av nyheter som pekar på livets farligheter. Något slags konsumentupplysning så man vet vad som kan skapa spänning i livet när det inte duger med transfetter och potatis med kadmium.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 12 mar 2012 15:03

Intressant! Nä där håller jag med dig! Hur ser du annars på detta beroende? Hur ser du på studieresultatet? Slutsatserna har jag förstått att du inte gillar, men "faktumet som sådant"?

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 12 mar 2012 15:07

Algotezza skrev:Framförallt verkar vi beroende av nyheter som pekar på livets farligheter. Något slags konsumentupplysning så man vet vad som kan skapa spänning i livet när det inte duger med transfetter och potatis med kadmium.

/Algotezza
Ja, det är väl ändå lite tragiskt? Men det verkar svårt att skapa media kring enbart positiva nyheter? Det verkar som att positiva händelser inte anses ha något nyhetsvarde värken bland mottagarna eller förmedlarna?

http://www.godanyheter.se/

http://positiviteter.se/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2012 15:17

freddemalte skrev:Intressant! Nä där håller jag med dig! Hur ser du annars på detta beroende? Hur ser du på studieresultatet? Slutsatserna har jag förstått att du inte gillar, men "faktumet som sådant"?

Man kan se det som tillfredsställande av ett begär. När det är tillfredsställt går man vidare.

Jag känner igen denna diskussion. Det var något liknande på 60-talet om hur tonåringar tillbringade alldeles för lång tid i telefonen. Televerkets fasta telefoni var det då, med nummerskiva på telefonen.

Typiskt för oss människor är att vi snabbt lär oss missbruka allt nytt som kommer. Och missbruka allt gammalt på nya sätt.

När livet går åt helvete pga internet eller vadfansomhelst man ägnat sig maniskt åt, är det väl  en erfarenhet man måste göra för att lära sig just det som man lär när något går åt helvete - och det är individuellt vad man lär...

Vår rädsla att må dåligt gör att vi ständigt mår dåligt pga rädslan att göra det.

Jag ser må dåligt som en naturlig del av åtminstone mitt liv. Jag välkomnar det inte men accepterar att mina emotionella, kognitiva, perceptuella etc. livskurvor ibland samverkar till genuina bottenläggen. Men dessa är förutsättningen för kommande höjdpunkter - dessa betales alltid i förväg - enl min erfarenhet. Bara egoistisk begärstillfredsställelse som går ut över andras väl och ve - har ett högt pris i efterhand. Det vet jag - också detta av egen erfarenhet.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2012 15:21

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:Framförallt verkar vi beroende av nyheter som pekar på livets farligheter. Något slags konsumentupplysning så man vet vad som kan skapa spänning i livet när det inte duger med transfetter och potatis med kadmium.

/Algotezza
Ja, det är väl ändå lite tragiskt? Men det verkar svårt att skapa media kring enbart positiva nyheter? Det verkar som att positiva händelser inte anses ha något nyhetsvarde värken bland mottagarna eller förmedlarna?

http://www.godanyheter.se/

http://positiviteter.se/

Men det kommer positiva nyheter ibland, mitt i eländet. Men det glömmer vi ofta.

Det finns ibland bara solar på väderkartan.

Man tipsar ibland om nya sätt att lura folk på nätet o andra ställen. Rena konsumentupplysningen (ironi!!!)

Nyheter om vem som fått nobelpriset...

Skall positiva nyheter ha nyhetsvärde bör väl någon kändis vara inblandad...

"Så skilde sig paret Reinfeldt. Vännerna berättar - bara i Aftonsladdret!"

OBS! Kp Vikkan har namnsdag idag!

/AlltomElsa
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 mar 2012 15:27

Man kan göra bra pengar på beroende, det är simpla saker som meningslösa spel,
Ett spel som jag spelar just nu på tagged, heter pets.. man köper och säljer varandra för att få virtuella pengar.
mer meningslöst spel får man leta efter, men det är kul ! :) för att man lätt fastnar i det. och många skriver i sina kommentarer Addicted .. Budskapet är ironiskt och samtidigt sant (oftast).. man skrattar lite åt sitt eget beteende samtidigt som man får bekräftat av omgivningen att andra också lätt fastnar i dessa lekar.

tror det är nyfikenheten som driver en, vad har hänt.
Det är den sociala gemenskap som man är nyfiken på med.

det är ganska lätt att bryta ett sådant beroende,
man struntar helt enkelt i att besöka sidan ett par dagar.
då sjunker beroendet snabbt. så det är ju knappast något kemiskt eller fysiskt beroende som skapas i hjärnan.

facebook, skiljer väl inte så mycket från annat.
det är viljan att få träffa andra människor.

jag förstod tidigt att tex hi5 skulle gå under, trenden var tydlig,
jag försvinner, och drar med mig några vänner som drar med sig sina vänner.
dessutom var hi5 dumma med att visa dessa inaktiva profiler i sina grupper,
man såg snart mer folk som var inaktiva än aktiva.. och med 200 miljoner inaktiva medlemmar och ett par tio tusen aktiva, så upplevde alla att det var dött.

facebook kommer gå samma öde till möte när folk börjar försvinna, (om dom smart inte kan dölja inaktiva konton)
det finns konkurrerande nätverk, och tagged (300 miljoner konton)  är en av dessa och google växer sakta men stabilt då dom kan bjuda på en helhetsbild.

vad jag vill säga med detta, är att beroendet antagligen har sociala komponenter i sig.

vi är beroende av varandra :)

lågutbildade eller arbetslösa, har mer tid att göra saker som att vara på facebook

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2012 15:30

Det är nödvändigt att lära sig göra ingenting - vilket är raka motsatsen till tidsfördriv. Innan dess består väntan på evigheten av att döda tid. Så får man heller ingen kontakt med evigheten. Den når man inte genom dödande.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 mar 2012 15:33

Algotezza skrev:Det är nödvändigt att lära sig göra ingenting - vilket är raka motsatsen till tidsfördriv. Innan dess består väntan på evigheten av att döda tid. Så får man heller ingen kontakt med evigheten. Den når man inte genom dödande.

/Algotezza

jo men kan vi göra ingenting ?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 12 mar 2012 15:38

Marko skrev:
Algotezza skrev:Det är nödvändigt att lära sig göra ingenting - vilket är raka motsatsen till tidsfördriv. Innan dess består väntan på evigheten av att döda tid. Så får man heller ingen kontakt med evigheten. Den når man inte genom dödande.
/Algotezza

jo men kan vi göra ingenting ?
En väldigt bra fråga! Det kanske är svårt att göra ingenting om man med att göra även inbegriper att existera. Om man dock tolkar det som att göra är likställt med att göra något aktivt som kräver någon form av ansträngning eller aktivitet i termer av tänkande, fantasi, motorisk rörelse etc, ja då är det väl det gamla "att ha lite tråkigt" som ligger närmast till hands? Vissa menar ju på att det faktiskt är bra att ha det "lite tråkigt" ibland:

http://www.psykologibloggen.se/2008/03/ ... a-trakigt/

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 12 mar 2012 15:40

Bonusfrågor:

1) Var tycker du gränsen går för att beroendet av X ska aktivt förhindras av samhället?

2) Hur länge bör föräldrar låta sina barn sitta vid Facebook varje dag?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 mar 2012 15:49

freddemalte skrev:Bonusfråga: Var tycker du gränsen går för att beroendet av X ska förhindras av samhället?

Ett beteende som är skadligt för personen eller omgivningen bör hamna under uppsikt och man ska se vad man kan göra åt saken. Det blir en fråga om tex gemensamma utrymmen där man stör varandra. en person som sitter med facebook istället för att arbeta kan göra kollegorna sura och man får lösa det problemet.

ett arbete som gynnas av beroende skadar ingen nämnvärt och behöver heller inte tittas över.
kan tänkas att en god facebookanvändare kan få jobb på facebook istället för att man kastar bort detta beteende till ingen nytta.

tydligast är väl personer som sitter 24/24 med datorer,
dessa skulle kunna få möjligheter att utöva sitt intresse/behov på ett mer konstruktivt sätt, om dom så önskar.
en hacker riskerade nyligen livstids fängelse, men fick ett bra arbete istället på något dataföretag.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 mar 2012 16:15

upp till var och en och den miljö man vill leva i.

jag har valt att aldrig lägga mig i barnens val med att förbjuda, (det har inte heller behövts)
jag ger dom råd istället, funkar fint för oss

vill man leva och skapa ett kontrollsamhälle?
eller vill man ha ett samhälle där man hjälper varandra ?

Förbud, ger en temporär lösning med många negativa konsekvenser. nettot tror jag är negativt.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 12 mar 2012 17:03

Marko skrev:

upp till var och en och den miljö man vill leva i.

jag har valt att aldrig lägga mig i barnens val med att förbjuda, (det har inte heller behövts)
jag ger dom råd istället, funkar fint för oss

vill man leva och skapa ett kontrollsamhälle?
eller vill man ha ett samhälle där man hjälper varandra ?

Förbud, ger en temporär lösning med många negativa konsekvenser. nettot tror jag är negativt.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur gamla dina barn är, men om de är "små": Får de se skräckfilmer? Hindrar du dem från att se nyheterna eller andra "vuxenprogram" eller råder du dem bara till att inte titta? Nyfiken!

Återgå till "Psykologi"