Reality is an Illusion

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 apr 2012 18:52

Zokrates skrev:
Marko skrev:om livet nu är ett virtuellt refferensmönster där naturen är en linjal med endast en egenskap.
och livet är två punkter mellan att leva och dö, där vi slutat värdera variationen av händelser i ens liv, och läser av stela minnen ur ett singluraitets perspektiv..

I begynnelsen krävdes det 1000 "virtuella" partikelpar* för att skapa 1 verklig partikel, kan man då påstå
att dessa verkliga partiklar som sedermera byggde upp en Big bang är virtuella bara för att de haft sin
grund ur sådana, om det skulle godtas så är det en vetenskaplig självmotsägelse.

*bestående av en reell partikel och en virtuell partikel, eller rättare sagt som en antipartikel och en vanlig
partikel, varav de två tar ut varandra och förvandlas till strålning, det krävs alltså tusen sådana par för att
en reell partikel skall bestå, om jag tänker rätt här.

Om något påverkar och orsakar så kan den inte vara helt fysiskt oberoende vår värld.
Vet inte hur man ska tolka virtuella partiklar som icke existerande eller som skenbara effekter.

En sak är intressant i det du skriver, kanske en språklig detalj, men som jag tror förvillar i vissa debatter,
en orsak och en verkan. Du skriver tusentals orsaker för en verkan vilket jag tror är mer rätt vy än tex Craigs gudsbevis om En orsak och En verkan.

Det innebär att orsakerna varierar, och William Lane Craig's filosofi faller lite i sin semantik och praktik.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 maj 2012 21:47

Jag tolkar det från det som sker i modellen om kvantvakuum,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantvakuum
Det verkar alltså som att det i den totala mängden av orsaken, gör det möjligt för en partikel att
undfly sitt öde, det bör vara en effekt av att det bildas ett energimoln varav enegiinnehållet ger mer
än summan av alla delarna som ett tillfälligt överskott, vi skulle även kunna tolka det som en process
som är delvis isolerad inom ett mindre område varvid alla virtuella partikelpar finns inom en begränsad
yta, men det är inte alls nödvändigt eftersom de även skulle kunna finnas hur utspritt ifrån varandra som
helst, för även då rubbas balansen tillfälligt, fluktuationen ger att en partikel undgår sitt öde,
tid är i sammanhanget löjligt att tala om då det i detta läget inte fanns någon observatör, vilket ger
oss två möjligheter, allt sker i ett rasande tempo på ett ögonblick, eller det tar flera miljoners miljarder
år, för att skapa "urgröten som universum kokade soppa" på, resultatet blir detsamma. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2012 11:53

Utifrån vilket perspektiv och enligt vilka kriterier kan vi påstå att verkligheten är en illusion om även perspektiven är illusoriska och kriterierna på sin höjd vilande på intersubjektiv konsensusgrund?

Så länge jag befinner mig inuti ett slags verklighet är den verklig. Om det finns ett perspektiv man kan anlägga på verkligheten från en punkt utanför verkligheten vet jag inte. Och lever man fortfarande då?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 08 maj 2012 10:43

Algotezza skrev:Utifrån vilket perspektiv och enligt vilka kriterier kan vi påstå att verkligheten är en illusion om även perspektiven är illusoriska och kriterierna på sin höjd vilande på intersubjektiv konsensusgrund?

Så länge jag befinner mig inuti ett slags verklighet är den verklig. Om det finns ett perspektiv man kan anlägga på verkligheten från en punkt utanför verkligheten vet jag inte. Och lever man fortfarande då?

/Algotezza

Spinner vidare på några på intet sätt genomtänkta tankar:

Om vi påstår att persektiven är illusoriska, om vi med det menar på att den sinnesdata vi förmedlas medierat via kroppens sinnesapparat inte ger oss direkt kunskap om "tingen i-sig", är det väl enkelt att sluta sig till ett mayas slöja? Går det att ö h t skilja på perspektiven från verkligheten? Verkligheten och illusionen har båda existenser, dess essens är densamma: det illusoriska är det "verkliga". Tillvaron ter sig paradoxal.

Det "verkliga" är det ännu icke tillskrivna.

-

Jag finner den spekulativa realismen, det objekt orienterade tänkandet intressant här, ju mer kunskap vi tillskriver/når objekten, desto mer undandrar de sig och "märkligare" ter de sig. Vidare om hur en "platt ontologi" tänks, d v s en imaginär figur tillskrivs vara lika verklig som stolen under mig (därmed inte sagt att de inte låter sig problematiseras, eller upprätta distinktioner).
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 maj 2012 11:19

Pho-ku skrev:
Algotezza skrev:Utifrån vilket perspektiv och enligt vilka kriterier kan vi påstå att verkligheten är en illusion om även perspektiven är illusoriska och kriterierna på sin höjd vilande på intersubjektiv konsensusgrund?

/Algotezza

Spinner vidare på några på intet sätt genomtänkta tankar:

Om vi påstår att persektiven är illusoriska, om vi med det menar på att den sinnesdata vi förmedlas medierat via kroppens sinnesapparat inte ger oss direkt kunskap om "tingen i-sig", är det väl enkelt att sluta sig till ett mayas slöja? Går det att ö h t skilja på perspektiven från verkligheten? Verkligheten och illusionen har båda existenser, dess essens är densamma: det illusoriska är det "verkliga". Tillvaron ter sig paradoxal.

Det "verkliga" är det ännu icke tillskrivna.

-

Säg att alla ting/varelser/händelser - alla egenskaper vi kan träffa på i omvärlden och att alla handlingar som sker upplevs som relevanta, att de stämmer med vad vi förväntar och att det finns logik i allt de andra gör och säger. Då kan omvärlden förklaras som projektioner av vår redan befintliga kunskap, erfarenhet, och som existerande i förlängningen av vårt eget medvetande. Inget nytt och överraskande kan hända, då allt härrör från oss själva. Den upplevda verkligheten kan sägas bero på vårt eget möte med en "egenskapslös", passiv verklighet som, när den reagerar med våra upplevelseorgan, leder till vår upplevda verklighet. Verkligheten i sig, den egenskapslösa är i princip bara en mångdimensionell, passiv bildskärm som finns därför att den svarar på vårt behov "att skriva och läsa  på en skärm". Denna skärm vill ingenting, den bara finns. Allt blir logiskt, enligt våra förväntningar och förmågor, vår invanda  logik och vår kunskap, så tryggt, ett eget autistiskt spindelhörn av tillvaron.

Ju mer en slumpgenerator är med i spelet på skärmen, desto mindre infrias förväntningar, desto mer handlar det om sannolikheter enligt vår "logik" (logik = det vi är vana vid) och desto "självständigare" upplever vi att skärmen agerar, och desto mer tillskriver vi skärmen en egen vilja och verklighet. Men det är bara en slumpgenerator som ibland gör att den inte reagerar exakt som vi vill. Vi sätter oss ner och övar oss och tror vi utvecklar våra förmågor. Vi får belöning när skärmen tycks reagera som vi vill. Men det är bara du och en skärm med slumpgenerator - bakom vilken naturligtvis finns den osynliga datorn. Som du själv kan sägas vara en utväxt från. Den kosmiska datorn. Ett digitalt spel. Det blir väl så i framtiden att digitalt, delvis randomiserat spel med blir hela verkligheten, var och en i sin spelkokong. Och med evigt liv. Eller snarare: ständigt liv. Men illusoriskt. Vem har makten då? Speltillverkarna, spelledarna - de som ännu är kvar i Analogien.

Men om verkligheten omkring oss har egna egenskaper, avsikter, mål, viljor, då kommer vi att möta mycket oförutsett och ovidkommande och irrelevant. Omvärlden har då eget liv, skilt från vårt. Olika varelser med olika berättelser korsar vår väg och befruktar oss på sätt vi inte kunnat förutspå. Verkligheten är inte bara en förlängning av oss själva. Vi kan möta den radikalt annorlunda andre som ställer ett etiskt krav på oss. Moral/etik gör att livet inte bara är en illusion eller ett spel. Liksom arbete. Och inte minst döden gör livet till en allvarlig berättelse där allt inte bara är lek och illusion. Och där vi inte kan få ett nytt liv hur lätt som helst genom att trycka på rätt knapp.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 14 maj 2012 14:30

Helt uppenbart är världen relativ dvs djur och människor och enskillda individer uppfattar världen lite annorlunda. Därför behöver vi inte bry oss om mer än så. Går väl att misstänka att anta att det finns något bakom som bestämmes av arten individen, så kan man förstå världen när man ser hur andra gör. Men det är inte nödvändigt(och därför är det fel, skadligt för hjärnan att anta, inte användbart). räcker med att du själv förstår världen och litar på din egen självbild av världen. Ska absolut inte tro annat då felar man in naturen och får lida. (gå imot dina ögon öron och känslor=gör fel, förstå fel, icke användbart, skada, lida, l).

Dvs VÄRLDEN=det du själv föreställer den som för att bli så lycklig som möjligt ungefär alltså "må bra".
Måste du se höra känna annorlunda för att må bra så ska verkligheten förändras.
dvs det är helt fritt att ändra på världens utseende efter behag så länge det leder till lycka. Annars vill man ju inte.

I och med att det inte går att bli lycklig på annat sätt så betyder det att världen måste vara "en fantasi"/"föreställning".
Mår man dåligt av detta så har man svårt att bli fri. Det hindrar oss att förändra oss att förstå. Det är bara du som " existerar" det är det enda du behöver hålla reda på för att uppnå din lycka. Bestäm själv alltså.

Detta betyder att vill man inte förändra sin verklighetsuppfattning så kan man inte bli lycklig. Man stannar i utveckling. Når inte längre

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 14 maj 2012 16:05

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/E_VUBDyj-U0" frameborder="0"></iframe>

Återgå till "Filosofi"