Vilken musik lyssnar ni på? [ändra från "https" till "http" för att se inbäddade videos]
Moderator: Moderatorgruppen
Jag kände ett akut behov av att lyssna på en Springsteen-sång med texten "you ain't no beauty, but hey you're all right", men kunde inte komma på titeln. "O Thunder road" skulle det vara, men inte så lätt för mig att komma på eftersom jag trodde han sjöng "Open the door" i refrängen...
Bruce Springsteen - Thunder road
Bruce Springsteen - Thunder road
Jag tycker inte att det är fel att påstå att han sjunger "open the door" i refrängen för det är ju precis det han gör. Tycker generellt bra om Springsteen, men som den här låten... hör inte folk vad som sjungs eller vad är det frågan om? Hey little girl, is your daddy home, did he go and leave you all alone aahm. Mår dåligt.
lynx skrev:Jag tycker inte att det är fel att påstå att han sjunger "open the door" i refrängen för det är ju precis det han gör. Tycker generellt bra om Springsteen, men som den här låten... hör inte folk vad som sjungs eller vad är det frågan om? Hey little girl, is your daddy home, did he go and leave you all alone aahm. Mår dåligt.
Det är en intressant observation. Har själv sjungit den sången flera gånger, utan att direkt reagerat på att det skulle vara olämpligt. Jag tror dock inte heller avsikten är att det ska handla om pedofili eller förnedring. I nästa vers sjunger han "I can take you higher", och utifrån det tycker jag man kan göra en mer positiv tolkning, att han vill, har intresse av att "lyfta upp" henne, inte förnedra eller trycka ner som hade varit konsekvens om det exempelvis handlat om någon minderåring. Men det är klart, texten går att tolka olika
lynx skrev:Han frågar om farsan gör det med henne också och talar om att han kan göra det bättre. Jag tycker att det är hemskt att höra publiken jubla till det här.
Ja, du kan ha rätt, men som jag ser det kan man ändå tolka på olika sätt. Jag tolkade det inte som att det handlar om hennes riktiga pappa använde henne sexuellt, utan om nån pojkvän eller älskare. Som i musikvideon, är ju inget om incest, men nån sorts otrohetsdrama:
Du tror att incest och sexuella övergrepp skulle förekomma i en video så där när en känd sångare sjunger som han gör? Iallafall där fattar de att det inte är så bra det här och sätter in en spärr och försöker göra det bästa av situationen. Men att folk går på det! Det är ju liknande, även om inte så allvarligt, i Fire. Han "vet" att hon vill fast hon gör motstånd.
lynx skrev:Du tror att incest och sexuella övergrepp skulle förekomma i en video så där när en känd sångare sjunger som han gör? Iallafall där fattar de att det inte är så bra det här och sätter in en spärr och försöker göra det bästa av situationen. Men att folk går på det! Det är ju liknande, även om inte så allvarligt, i Fire. Han "vet" att hon vill fast hon gör motstånd.
I det här fallet trodde jag inte tanken var att låten skulle handla om incest och sexuella övergrepp, alltså förväntar jag mig inte heller att det ska vara tema i videon. Men tror du att sången alltså egentligen medvetet är tänkt att handla om incest/sexuella övergrepp och det där med otrohetsdrama är nån sorts efterkonstruktion?
Det finns sånger som handlar om incest och sexuella övergrepp, Bright Eyes har en till exempel. Tack och lov kanske finns det inte video till denna, men om det gjordes en video tror jag inte de försökt låtsas få det att handla om nåt annat:
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/sEITJqRhNZE" frameborder="0"></iframe>
Återgå till "Kultur - konstarterna"