Marko skrev:Jag förstår inte vad kärlek är.
Det enda jag vet är vad jag tycker och känner.
Nej, det är inte många som gör det. jag kan ta en liknelse med en man och en bil som exempel
där bilen är kvinnan i liknelsen.
Wow, den där bilen vill jag ha, den köper jag, nu är den betald och min, nu får bara jag köra den,
det är jag som underhåller och servar bilen, den är bara MIN. Om någon stjäl min bil så vill jag
döda den personen. Jag lånar inte heller ut min bil, skulle aldrig falla mig in, om bilen strejkar
så bankar jag på den, jag blir förbannad, jag har rätt att slå på min bil, den är ju min.
Jag älskar min bil.
Att se på äktenskapsförhållanden som en ekonomisk förbindelse är vanligast i världen, där
man delar på inkomster och utgifter, skaffar ett gemensamt hem, barn, etc. Även här ser
förmodligen många det som en ren investering både i tid och resurser, därmed inte sagt att
mannen behandlar kvinnan som en ägodel, men en del har säkert det i baktanken ändå.
När otrohet är på tapeten så ställs det mot de "uppoffringar" som investerats i förhållandet,
många ser det då som ett dubbelt svek, ungefär som vore det ett företag och där den ena
parten bara skänkt iväg kapital till en främmande person.
Inget av de ovanstående exemplen handlar om äkta kärlek, förvisso kan starka känslor växa ur
båda exemplen och inväxlas till beroende, kanske till och med (tveksamt) ge upphov till djup kärlek.