Uppgradering av forumet!

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Zokrates » 21 jul 2012 01:43

Det verkar åtgärdat, hoppas det förblir så. :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Anne » 21 jul 2012 08:56

Chat då, Johan? Får vi någon sådan? Jag tycker ju om det spontana samtalet.

Tack!
Passar på att testa om min ändring i inlägget ses.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Johan Ågren » 21 jul 2012 10:28

lynx skrev:Chat då, Johan? Får vi någon sådan? Jag tycker ju om det spontana samtalet.

Självklart! :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Anne » 21 jul 2012 10:42

Jag upplever det som ett problem att folk kan ändra sina inlägg och att det kan framstå som man svarade på något som inte alls ursprungligen stod där. Måste man verkligen citera föregående talare?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Johan Ågren » 21 jul 2012 11:08

lynx skrev:Jag upplever det som ett problem att folk kan ändra sina inlägg och att det kan framstå som man svarade på något som inte alls ursprungligen stod där. Måste man verkligen citera föregående talare?


Samtidigt så skulle svaren se konstiga ut om om någon ändrar sitt inlägg och citatet uppdaterades efter att någon svarat på det ursprungliga inlägget. Det finns en funktion som jag inaktiverat som gör att det står om ett inlägg är ändrat och hur många gånger. Det är kanske en bra ide att aktivera den funktionen?

Att citera eller hänvisa till ett inlägg är väl ingen skillnad egentligen. Det blir alltid fel om ett svar har tappat det som det ursprungligen svarade på. Det egentliga problemet tycker jag är om någon ångrar sitt inlägg för att det blev fel, dumt, pinsamt, eller liknande, och så hinner någon citera det så att det finns bevarat även om det ursprungliga inlägget ändras.

Ibland så behövs inte citatet dock, och det kanske inte ska missbrukas (som denna gång :) ) Det räcker ibland att endast namnge den som adresseras. Men en utomstående läsare måste då lägga ner mer energi för att sätta sig in i det hela.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Anne » 21 jul 2012 11:21

Jo, det är liksom ett problem om någon skriver (överförtydligat) först "men du bryr dig väl om dina medmänniskor?" och den andre parten svarar "ja, det är klart jag gör!" och så ändras frågeinlägget till något motbjudande och svaret står kvar. Finns inga spår att frågan ändrats. Det är inte bra, tycker jag. Jag har själv varit med om repliker som ändrats multipla gånger. Det finns inget tydligt spår att inlägget har ändrats. Om du inte hade citerat nu Johan kunde jag (nu håller jag inte på så, men så att du ska förstå) "Du gillar väl att slicka röv?" Och du svarar "självklart!". Förstår du problematiken? Den har iallafall uppenbarats för mig.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Anne » 21 jul 2012 11:40

Alltså Johan, det är inte roligt eller rättvist.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Uppgradering av forumet!

Inläggav Algotezza » 21 jul 2012 17:46

Uppgraderingen av forumet är värdelös med tanke på att embedfunktionen inte funkar längre på t.ex. mina gamla låtar jag redan lagt ut. Och när jag använder Ubetooknappen blir det en annan låt hela tiden och inte någon av mina. Någon datorkunnig som roat sig antar jag...

Men det är bara ur mitt perspektiv förstås. I-landsproblem?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster