Inläggav Marko » 19 aug 2012 13:19
Jag håller delvis med, olika lagar ingriper i sina respektive områden.
Pul gäller för personuppgifter. Ett nät-forum bryter inte mot pul, så länge den inte samlar in personliga uppgifter som adresser eller personnummer. (och ip nummer inte kopplas ihop mot användare)
Jag var tvungen att kolla om någon lag tillkommit de sista åren, men jag ser inte att så har skett, och policys är det som gäller.
Alltså kan jag anta att det är lagligt att läsa privata medelande på sidor som denna.
Jag håller med om att det privata kan inkräktas och bli publik, när så någon tycker att det är lämpligt. Det privata existerar i sig inte, utan är skenbar och under förutsättning.
dock kan man skapa policys som tekniskt gör det privata möjligt att skydda. Mycket på nätet handlar om just kryptering och hur man routar trafik, och många sparar inte loggar för tex proxy tjänster. Då kan heller inte myndighet eller annan person kontrollerar en användares aktivitet, om så brott har skett. Det enda som kan stoppa denna utveckling är förbud att kryptera. Och det lär komma om vi inte ser upp. Viss lagstiftning har skett som att operatörer ska spara trafikdata.
Företag får läsa privata mail, om en sådan policy sätts upp och inte bryter mot pul.
Men som var, sidor som denna lär inte bryta mot någon pul, då inga personliga uppgifter samlats in.
Jag tror heller inte att du skulle läsa inlägg, men jag kan inte vara säker på att så alltid blir fallet på din eller andras servrar.
Själv anser jag att infrastruktur inte kan ställas till svars för begångna brott,
en mailserver eller nätverk, kablar och radiosignaler eller operatörer för dessa är inte ansvariga att ingripa eller övervaka. Var person är ansvarig för sina handlingar.
Vet inte hur lagar ser ut för övervakning av live chattar och forum, om ägare är tvungen att övervaka och ska ta bort på begäran. Youtube tar tex bort olagligheter på begäran, och har en klar policy om vad som gäller. TPB agerar väl som motsats till detta, och tar endast bort en typ av filer. Men om det är lagstiftat vet jag ej.
Som sagt, jag tror heller inte att du går in och läser, jag var ute efter ditt uttal, som blir det som gäller för forumet. Jag känner att det var ett positivt uttalande av dig.