Lek med tanken att du kunde gräva dig exakt rakt ner genom jorden och jordskorpan från precis den platsen/orten du befinner dig på nu, genom jordkärnan/jordens medelpunkt och att du kom ut exakt rakt ner ut "på andra sidan jordklotet". Var -på vilken plats tror du att du skulle hamna då? Är du nyfiken var du skulle hamna?
Svaret: http://www.ubasics.com/dighole/
Om du gick in på länken och "testade det" - "hamnade du då på andra sidan klotet" ungefär på den platsen där du hade förväntat dig? Eller var det "långt ifrån?"
Exempel:För amerikanen som bor i USA och gräver rakt ner därifrån: