Behaviorismen (beetendeperspektivet)
Moderator: Moderatorgruppen
-
MrTambourineMan
MrTambourineMan skrev:Teorier används för att förklara fenomen. Att förklara fenomen gör man inte omedvetet.
Nu är du väl lite ordmärklig ändå Tamburinmannen! Lyssna på vad Violfudge menar i stället! Det finns många sätt att använda uttrycket "teori". Det Violfudge talar om är de föreställningar vi har om hur verkligheten är, hur människor fungerar osv, som avgör hur vi tolkar verkligheten och väljer att ingripa i den. Det kan kallas en teoretisk föreställning, om denna föreställning sedan kan kallas "behavioristisk" behöver man inte veta, man kan ha en sån utan att ha en aning om att den kallas så. Man talar på prosa utan att veta att man gör det osv. Om vill kalla detta en "teori" eller "förgivettaganden" är väl en smaksak, huvudsaken att man förstår vad som menas och det var väl inget problem i detta fall eller?
Och jo, jag håller med dig, Violfudge, att vi i mångt och mycket agerar utifrån ett behavioristiskt sätt att tänka. Även när andra sätt att förstå och agera vore mer ändamålsenliga...
Re: precis
violfudge skrev:Tack Fann att du stötade mig där lite..
Du förstod ju precis vad jag menade
Det tror jag nog att Tamburinmannen och alla andra också gjorde. Ibland är det bra att vara precis med begreppen och försöka reda ut vad man menar... I detta fall gjorde det inget (som jag ser det) att du använde ordet "teori" så som man använder det i vardagslag och inte på det akademiska viset. Nåväl vill du ha ett samtal om din "teori" att vi omedvetet utgår från ett behavioristiskt tänkande kanske du kan ge exempel och utveckla vad du menar?