Angående Anna Saras inlägg

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 17:03

Omyndigförklarar inte vi henne genom att bestämma om hennes inlägg ska vara kvar eller inte ? Hon är död, och har inget val. Vi har val idag om vad som ska synas vs inte synas, och vi går över henne oavsett vad vi gör. (passivt val, eftersom frågan kom på fråga)

Om du vill ha något kvar, så kan du göra en backupp.
Vill du ha något kvar för evigt, säkerställ det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Pilatus » 03 sep 2012 17:05

Marko skrev:Det är nog fel att säga att forumet äger det vi skriver,

Var någonstans har du läst att någon yttrat detta? Var vänlig citera det du kommenterar!
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 17:17

Pilatus skrev:
Marko skrev:Det är nog fel att säga att forumet äger det vi skriver,

Var någonstans har du läst att någon yttrat detta? Var vänlig citera det du kommenterar!


Jag läste på en del för ett tag sedan, och en siteägare gör inga juridiska fel,
för upphovsrätten gäller i sin utformning. Det som inte är upphovskyddat är enligt ansvar under den som skriver, och delvis den som publicerar. ur ett praktiskt resonemang så kan man komma fram till slutsatsen, att jag bär ansvar för texten som jag skriver. Bryter texten mot lagen, så är det mina ord som står på spel, inte forumets.

En vanlig normal text ingår inte under upphov. Det finns ingen given lag för detta.

Jag kan inte ge någon referens, eftersom det inte finns några lagar att referera till.
Upphovsrätten gäller dock för viss del av informationen, om den fyller kravet för upphovsrätt.

så, vem har ansvar, kontroll över text ?
om det vore forumet, ja då ska jag dömas ansvarsfri. Forumet ska anses skyldig då dom äger och kontrollerar samt publicerar.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Angelina » 03 sep 2012 17:18

Marko skrev:Omyndigförklarar inte vi henne genom att bestämma om hennes inlägg ska vara kvar eller inte ? Hon är död, och har inget val. Vi har val idag om vad som ska synas vs inte synas, och vi går över henne oavsett vad vi gör. (passivt val, eftersom frågan kom på fråga)

Om du vill ha något kvar, så kan du göra en backupp.
Vill du ha något kvar för evigt, säkerställ det.


Nej, det gör vi inte, den som vill ändra på det hon valde att göra i livet gör det.

Det är det jag säger, det är bara ett trick, hon vill att Johan ska fixa en back-up på alla hennes inlägg så hon slipper göra det själv.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Johan Ågren » 03 sep 2012 17:18

Pilatus skrev:
Marko skrev:Om jag skulle dö, och någon i min familj (barnen och deras mor) bad att kontot ska raderas,
så anser jag att det är en sidas skyldighet att följa en sådan önskan.

Jag jämställer det Anna Sara skrev här som ett brev, en originalhandling som inte familjen eller efterlevande förfogar över. Det har inte någon del i vad som skall betraktas som Anna Saras kvarlåtenskap. Ägaren till dessa handlingar borde vara forumet och dess innehavare. Så vad som är en välvillig kompromiss har vi redan nämnt.

Jag anser att det vore fel om en myndig person i efterhand skall fråntas de grundlagsskyddade rättigheter att yttra sig som hon hade medan hon levde.


Jag ser också att det kokar ner till ett myndighetsförklarande, och där blir det lite konstigt att använda sig av godtyckliga subjektiva hävdanden. Att vissa skribenter (auktoritära/manliga) har skydd medan andra kan klassas som otillräkneliga och ska få en stor del av sitt yttrande raderat. Naturligtvis infinner sig spontana sympatier med släkt, men jag kan inte ens veta om det råder enighet där. Nästa som ringer kanske menar att det är otroligt viktigt att informationen ska få stå kvar. Ska jag bilda mig en subjektiv uppfattning om rätt eller fel utifrån knapphändig information, eller agera som jag alltid skulle ha agerat?

Att jag ska radera Risings inlägg är t.ex inte aktuellt. Jag har upphovsrätten till all information på den här sidan. Enskild användares upphovsrätt gäller enbart om användaren kan applicera upphovsrätten på enskild information (generellt så faller inte forumkonversationer under upphovsrättsligt skydd). Rising hade en vuxen människas avtal med mig när han skrev här att han menade det han skrev, och jag kan inte sätta mig över det utan en giltig motivering.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Johan Ågren » 03 sep 2012 17:23

Man ska nog inte blanda upphovsrätten med brottsliga ageranden. Att man är upphov till något är inte identiskt med att man har upphovsrätt till något. Vi har alltid ett ansvar över vad vi säger och gör oavsätt om det har konstnärlig verkshöjd eller ej.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Oftopic i: Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 17:31

Johan Ågren skrev:Man ska nog inte blanda upphovsrätten med brottsliga ageranden. Att man är upphov till något är inte identiskt med att man har upphovsrätt till något. Vi har alltid ett ansvar över vad vi säger och gör oavsätt om det har konstnärlig verkshöjd eller ej.


Det är den enda lag som finns i det hela,
hur man ska behandla upphovskyddade verk på sidor.

jag svarade som oftopic på Pilatus fråga.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Johan Ågren » 03 sep 2012 17:33

Jag är väldigt tveksam till att trycka på stora deleteknappen, men är inställd på en kompromiss, men även där är det svårt att applicera styrmedel. Det är väldigt många inlägg och minst två olika användarnamn.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Angelina » 03 sep 2012 17:39

Är Rising också död? Kanske dags att göra en kyrkogård på forumet för avlidna medlemmar, vem mer?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 17:41

Johan Ågren skrev:Jag är väldigt tveksam till att trycka på stora deleteknappen, men är inställd på en kompromiss, men även där är det svårt att applicera styrmedel. Det är väldigt många inlägg och minst två olika användarnamn.


Då deletar du inte. skapa grupper, och de som vill läsa A-S inlägg får tillhöra gruppen.
Hennes pappa och google behöver inte vara med i gruppen som vill läsa.
inte heller flashbacks medlemmar.. det borde gå.

Det tråkiga är att det ramlar in inlägg som inte hör hemma där folk är döda,
vet inte om ni kommer åt denna sida, men jag läser den ofta http://www.facebook.com/tatyana.andryushchenko.9 .
hon dog en vinter och år sedan... vi mins henne.. och det finns ett behov av minne och att kunna skriva av sig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Pilatus » 03 sep 2012 17:50

Johan Ågren skrev:Jag är väldigt tveksam till att trycka på stora deleteknappen, men är inställd på en kompromiss, men även där är det svårt att applicera styrmedel. Det är väldigt många inlägg och minst två olika användarnamn.

Tack för dina svar Johan. Jag delar din tvekan att börja kapa i Annas postningar. En metod kan vara bordlägga frågan om ytterligare åtgärder en tid för att inte skapa tveksamheter bland forumets deltagare. Om det funnits texter som varit direkt kränkande eller befunnits strida mot forumets regler utgår jag från att dessa redan hamnat i den svarta sopsäcken.
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 18:07

Majoriteten av A-S's inlägg borde ha hamnat i soptunnan,
De sista åren skrev hon inget, och haralds texter var klara jämförelsevis.
Men det fanns orsak till att dom gick igenom, och jag hade heller inte tvekat att publicera stora delar.

Majoriteten av mina inlägg borde också ligga där.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav scirocco » 03 sep 2012 19:32

Nu har detta sätt att kommunicera med omvärlden hållt på ett antal decennier och fler och fler kommer att dö.Det kommer att skapas fler sätt och traditioner att hantera en människas bortgång på nätet. Vad en människa ger ut under sin livstid i form av radioprogram,tvprogram,böcker och andra utgivna skrifter, vidare musik konst samt spår i sanden är utgivna till världen. Allt vad en människa har gjort är gjort och stannar kvar så länge som den skapade formen tillåter. Runstenar varar relativt länge. De som upplevt personen bär med sig minnet så länge de lever.Vad en människa sa och gjorde bör inte tas bort,låt det vara tills det medie som hon använt sig av, falnar bort likt spåren i sanden sköljs bort av en våg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Pilatus » 03 sep 2012 19:38

scirocco skrev:Nu har detta sätt att kommunicera med omvärlden hållt på ett antal decennier och fler och fler kommer att dö.Det kommer att skapas fler sätt och traditioner att hantera en människas bortgång på nätet. Vad en människa ger ut under sin livstid i form av radioprogram,tvprogram,böcker och andra utgivna skrifter, vidare musik konst samt spår i sanden är utgivna till världen. Allt vad en människa har gjort är gjort och stannar kvar så länge som den skapade formen tillåter. Runstenar varar relativt länge. De som upplevt personen bär med sig minnet så länge de lever.Vad en människa sa och gjorde bör inte tas bort,låt det vara tills det medie som hon använt sig av, falnar bort likt spåren i sanden sköljs bort av en våg.

Vackert sagt! Jag delar din inställning.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Zokrates » 03 sep 2012 19:57

Angelina skrev:Oj, det var tråkigt att höra. Jag visste inte att hon dött. Har hon verkligen gjort det eller är det en låtsasdöd? Ungefär som när kändisar "dör" för att komma bort från omvärldens uppmärksamhet.
Det lilla jag kände av Anna Sara var att hon mycket väl skulle kunna fabricera sin egen död, utge sig för att vara sin far och begära att få inläggen på forumet raderade för att skapa debatt. Det är väl hoppet om att hon lever som spökar med de tankegångarna.

Faktiskt var detta en idé hon gav uttryck för runt 2009, men vem är inte nyfiken på reaktionen efter ens frånfälle?


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster