Angående Anna Saras inlägg

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 20:02

scirocco skrev:Nu har detta sätt att kommunicera med omvärlden hållt på ett antal decennier och fler och fler kommer att dö.Det kommer att skapas fler sätt och traditioner att hantera en människas bortgång på nätet. Vad en människa ger ut under sin livstid i form av radioprogram,tvprogram,böcker och andra utgivna skrifter, vidare musik konst samt spår i sanden är utgivna till världen. Allt vad en människa har gjort är gjort och stannar kvar så länge som den skapade formen tillåter. Runstenar varar relativt länge. De som upplevt personen bär med sig minnet så länge de lever.Vad en människa sa och gjorde bör inte tas bort,låt det vara tills det medie som hon använt sig av, falnar bort likt spåren i sanden sköljs bort av en våg.


hört talas om handlingsfrihet ?
Du skriver väldigt ofta klokt, och jag läser dina inlägg när jag ser dom.
Nätet ser jag som dynamisk, och inte som, en gång ute, alltid ute. Det är inte realistiskt.
för folk tröttnar, och data, även i datavärlden går förlorat. Det är en dynamik vi börjar använda oss av och anpassa oss till, då är det inte rätt att någon envist skickar ut information 12 år senare, det borde och bör räknas som dött. men för finsmakaren och för det goda tycket om att information är evigt, så ge ut det. finns inga hinder.
men det är inte det förväntade.. eller förväntar du dig att läsa denna rad när du är 83 år gammal ? (Johan kanske sänder nostaligtrippar framöver )

jag har själv privata kopior från 1994+ sparat, men aldrig använt eller läst dom igen. information är en färskvara, inte något som ska lagras för evigt ?

gillar slutraderna av din post !

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 21:05

Angelina skrev:
Marko skrev:Omyndigförklarar inte vi henne genom att bestämma om hennes inlägg ska vara kvar eller inte ? Hon är död, och har inget val. Vi har val idag om vad som ska synas vs inte synas, och vi går över henne oavsett vad vi gör. (passivt val, eftersom frågan kom på fråga)

Om du vill ha något kvar, så kan du göra en backupp.
Vill du ha något kvar för evigt, säkerställ det.


Nej, det gör vi inte, den som vill ändra på det hon valde att göra i livet gör det.

Det är det jag säger, det är bara ett trick, hon vill att Johan ska fixa en back-up på alla hennes inlägg så hon slipper göra det själv.


jag ska nog läsa hennes inlägg en gång till. du skiter i vilket iaf, för du vet inte ens vem som dör eller lever, eller vad dom betydde... Jag såg hela tiden en hjärna som knarkat ihjäl sig, min mor /död/ och andra gör samma sak.. kvinnoskit det där med tablettmissbruk... men du vill ha kvar henne som policy...jajaj för vad ?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav scirocco » 03 sep 2012 21:06

Jag förstår vad du skriver utom det med handlingsfrihet. Du menar troligen handlingsfrihet för efterlevande eller i detta fall en forumsinnehavare. Skapade verk såsom byggnader eller andra föremål brukar sällan raseras medvetet av eftervärlden. Alla ting ändrar form med tiden,de återgår naturligt till sönderfall.Vi kan bevara föremål längre om vi vårdar dem.Tingen kan också glömmas bort eller vem som var dess upphovsman.Det skrivna ordet är svårare att rasera och ta bort. De utgivna pappersskrifterna kan vara vida spridda över världen och i stort omöjliga att utplåna. Det kan synas enklare att utplåna något från ett forum men det kan i princip också vara vida spritt. Forumet liksom allt annat kan drabbas av någon olycka och försvinna liksom hela internet och då blir det så. Som du skriver är det få som efter någon tid läser gamla inlägg och det hela glöms bort även om det går att finna. Den som i livet var fri att skriva bör ges samma respekt efter sin bortgång. Så länge vi inte vet om det var skribentens önskan att ta bort sina texter efter sin död bör vi inte göra det. Denna möjlighet finns i viss utsträckning på internet men knappast i övrigt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 21:17

handlingsfrihet är en förväntad egenkontroll när vi skriver tex i ett forum.
Det existerar inte om inte administratörer tillåter det.
men förväntat... Vi vill kontrollera tiden för en post,
den är oftast menad för nutid, inte för dokumentation
En post är inte menad för tid och evighet.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Angelina » 03 sep 2012 21:20

Marko skrev:
Angelina skrev:
Marko skrev:Omyndigförklarar inte vi henne genom att bestämma om hennes inlägg ska vara kvar eller inte ? Hon är död, och har inget val. Vi har val idag om vad som ska synas vs inte synas, och vi går över henne oavsett vad vi gör. (passivt val, eftersom frågan kom på fråga)

Om du vill ha något kvar, så kan du göra en backupp.
Vill du ha något kvar för evigt, säkerställ det.


Nej, det gör vi inte, den som vill ändra på det hon valde att göra i livet gör det.

Det är det jag säger, det är bara ett trick, hon vill att Johan ska fixa en back-up på alla hennes inlägg så hon slipper göra det själv.


jag ska nog läsa hennes inlägg en gång till. du skiter i vilket iaf, för du vet inte ens vem som dör eller lever, eller vad dom betydde... Jag såg hela tiden en hjärna som knarkat ihjäl sig, min mor /död/ och andra gör samma sak.. kvinnoskit det där med tablettmissbruk... men du vill ha kvar henne som policy...jajaj för vad ?


Är det mig du talar till eller? Nej, jag kan inte relatera till vad du tror.

Tror du jag reducerar en död människa till policy? Nej, jag tänker på vad hon skulle ha velat. Det kan jag såklart inte veta, jag är ju inget medium. :roll: Jag bara säger hur jag hade velat om det gällde mig. Jag har förlorat två nära familjemedlemmar inom loppet av ett år, så kom inte och påstå att jag inte känner döden.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav scirocco » 03 sep 2012 21:24

För de levande är det en annan fråga hur de kan och får hantera sina inlägg,en annan diskussion.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 21:34

Marko skrev:
Angelina skrev:
Marko skrev:Omyndigförklarar inte vi henne genom att bestämma om hennes inlägg ska vara kvar eller inte ? Hon är död, och har inget val. Vi har val idag om vad som ska synas vs inte synas, och vi går över henne oavsett vad vi gör. (passivt val, eftersom frågan kom på fråga)

Om du vill ha något kvar, så kan du göra en backupp.
Vill du ha något kvar för evigt, säkerställ det.


Nej, det gör vi inte, den som vill ändra på det hon valde att göra i livet gör det.

Det är det jag säger, det är bara ett trick, hon vill att Johan ska fixa en back-up på alla hennes inlägg så hon slipper göra det själv.


jag ska nog läsa hennes inlägg en gång till. du skiter i vilket iaf, för du vet inte ens vem som dör eller lever, eller vad dom betydde... Jag såg hela tiden en hjärna som knarkat ihjäl sig, min mor /död/ och andra gör samma sak.. kvinnoskit det där med tablettmissbruk... men du vill ha kvar henne som policy...jajaj för vad

Är det mig du talar till eller? Nej, jag kan inte relatera till vad du tror.

Tror du jag reducerar en död människa till policy? Nej, jag tänker på vad hon skulle ha velat. Det kan jag såklart inte veta, jag är ju inget medium. :roll: Jag bara säger hur jag hade velat om det gällde mig. Jag har förlorat två nära familjemedlemmar inom loppet av ett år, så kom inte och påstå att jag inte känner döden.


Jag sa inte att du inte känner till döden
jag sa att du inte har läst vad som hänt med personer i forumet,
Du vet inte om dom är levande eller döda. Tror inte du läst många inlägg av henne.

jag förstår dig mycket väl om du vill ha kvar DINA inlägg,
men vet vi om A-S ville samma sak som du ?

Personligen tror jag att A-S inte hade ork att tänka så mycket,
och en dagbok.. ja, låt den somna in med henne...

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Angelina » 03 sep 2012 21:42

Det jag säger är att eftersom hon valde att posta här när hon levde, dvs gjorde ett medvetet val som bör respekteras, så ser jag det som oförskämt att radera dessa på någon annans begäran.

Tro kan du göra i kyrkan Marko. Nej, jag har inte tid att hänga här hela dagarna och vara 100% insatt i vem som gör vad och vem så går och dör, gifter sig eller skaffar barn. Men jag har varit här sedan 2003 och periodvis läst även Anna Saras inlägg. Försökte lista ut vad hon menade med alla astrologiska beräkningar bla.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 03 sep 2012 21:56

Angelica,

jag tror för jag vet inte, vet du ?
eller ska du tro i kyrkan och börja be ?

berätta vad A-S ville.

Om jag skriver något, så ser jag till att ha kontroll i största möjliga mån,
bilder hamnar på imageshack, där inte Johan eller andra når.. bara jag.
Har påbörjat en radering av mina poster, från slutet mot början.
Det är mitt val. men det tar tid.

sen vet jag hur människor beter sig, och A-S var inte frekvent här eller där den sista tiden, hennes poster var sökandes.. hon vill komma ifrån sitt liv.

Men det enda du gör är tycker och tror. Vet inget, och har inte läst.
Den enda här som kan ha kontroll är johan, han kan kriva tillbaka till hennes far,
fråga varför etc.

men jag tvivlar på att A-S skulle ha brytt sig, i det tillstånd hon var i.
jaja, nu ska jag gå till kyrkan, så kan du besöka kunskapsbanken fantasi.

vet inte varför jag kallar dig för angelica.


'

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav scirocco » 03 sep 2012 22:02

Det gäller samma för levande och döda;när man inte vet om personen vill ha kvar sina de och det så är det bäst att låta dem va kvar.Vi kastar ju inte bara för att vi inte vet.Utgångspunkten är att personen ifråga får ta hand om sitt eget själv. I detta fallet då det gäller att skriva ord på ett forum får vi utgå från att personen ville ha sina ord där. Förstår att du Marko nu vill diskutera om att allas våra inlägg lagras och att vi inte själv kan råda över deras borttagande. Så är det nu att detta inte är någon chatt där man bara pratar och sedan är det meningen att det skrivna skall försvinna. En del kanske skriver så viktiga och bra saker så att de är värda att stå kvar länge och då är detta system lämpligt. Själv tyckte jag när jag började skriva på internetforum att det kändes konstigt att det skulle stå kvar(länge).Det är blandat nu.Om jag skriver om hur jag känner mig just nu blir det något som bara blir värt att bevara som en slags dagbom eller ett alldagligt samtal och varför skulle det bevaras. Om jag skriver ett tidlöst inlägg om det viktigaste jag vet vill jag att det skall stå kvar.På ett sådant här forum blir det en salig blandning och det blir svårt att ta bort mindre eller större delar då sammanhang försvinner.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Angelina » 03 sep 2012 23:15

Marko skrev:Angelica,
vet inte varför jag kallar dig för angelica.
'


För att det inte är mig du pratar med.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Angående Anna Saras inlägg

Inläggav Marko » 04 sep 2012 10:26

Angelina skrev:
Marko skrev:Angelica,
vet inte varför jag kallar dig för angelica.
'


För att det inte är mig du pratar med.


Kanske inte, men jag jag tror det är du som svarar.
Men du har nog rätt, det är väl någon annans 'namn' som jag bytt ut...
Ursäkta för att ha skrivit fel namn, såg det inte tidigare än igår..
namn ser jag mer som avatarer, man vet aldrig vem som finns bakom, ens om dom använder sin eller annans äkta identitet.


Och du nämner själv, att man kan fejka sin död, det inkluderar allt som görs via nätet.
en virtuell lekstuga. En scen för dårar och annat löst folk...


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst