Kopior av dig själv

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kopior av dig själv

Inläggav Cosmic philosopher » 18 sep 2012 21:52

Hej alla lekfyllda tankeexperimentutövare! :)

Antag att du hade förmågan att "materialisera fram" (genom enbart vilja och tankekoncentration) ögonblickligen en kopia/flera kopior av dig själv som person - både fysiskt och psykiskt(samma kön) - med exakt samma genuppsättning,utseende,karaktär,läggning,humör,intressen etc.
Du kunde materialisera fram hur många som helst exakta kopior (begränsat tal) av dig själv.
Men du kunde endast göra detta "trolleri" eller dessa otroliga "samtidiga materialisationer" en enda gång - vid ett enda tillfälle.
Du kunde välja "vilken ålder" som helst på dessa dina fysika kopior/kroppar.
Precis efter "materialisationen" fortsatte de att utvecklas(eller degenera beroende på "startålder) och åldras fullständigt naturligt och normalt som vanligt biologiskt liv hos en människa.

Men innan detta "trolleri"/samtidiga mångfaldiga materialisationer" av dig själv fick du alltså dels bestämma hur många till antalet du skulle "materialisera fram" och precis vilka åldrar av dig själv. T ex en precis kopia av dig som 5-åring (precis så som du såg ut när du var 5 år), en precis kopia av dig som 18-åring eller en kopia av dig som 73-åring (som du precis kommer att se ut när du blir 73 år) etc.
Eller kunde du t ex välja att materialisera fram 100 eller X st kopior av dig i exakt samma ålder som dig. Var och en av dessa dina kopior fick också automatiskt tillräckligt med pengar (likaså ögonblickligen "frammaterialiserade")så de kunde klara sig "livet ut" utan att ens behöva förvärsarbeta. Likså fick var och en tillräckligt med kläder "direkt framtrollat" från början som de kunde använda direkt.
Var och en fick också en "framtrollad" eller direkt "materialiserad bostad" om du önskade det.

Du kunde också göra så på det sättet att flera av dina kopior kunde bo i samma "framtrollade" bostad där den äldre kopia av dig kunde "uppfostra" och "ta hand om" flera yngre kopior... Vid vuxen ålder var det möjligt för dem att som vanligt naturligt bli kära i och vara tillsammans med det motsatta könet och få barn - om de ville det...
Du kunde också innan detta "magiska tillfälle" planera vilka för- och efternamn de skulle ha.
De fick var och en som följd av detta en direkt materiliserad ID-kort med vardera namn du önskade innan materialisationen.
Eller kunde de heta exakt som du gör. Du hade många val. Så till frågorna:

1)Hade du genomfört denna materialisation/detta "trolleri" av materialiserade fysiska kopior/kroppar av dig själv
(med samma slags medvetande som ditt medvetande i "valfritt olika åldrar")
2) Var - på vilken plats hade denna fantastiska materialisation ägt rum? Hemligt? Dolt? I ett visst rum? I naturen? På en äng?
Inför människor? Eller t om inför tv-kameror i direktsändning landet/världen över?
Och när på dygnet hade du gjort detta otroliga "trolleri"?
3) Hur många kopior/kroppar av dig till antalet hade du materialiserat fram under detta enda tillfälle/denna enda chans?
4) Hade du varierat åldrarna på kopiorna av dig tror du? Några kopior av dig under 4 år eller över 80 år? Hur många hade du materialiserat fram i din egen exakta (nuvarande) ålder?
5) Vad hade du gjort efter "materialisationen"? Tiden efter? Månaderna och åren efter? Hade du träffat dina kopior mycket? Vad hade ni gjort tillsammans? Vad hade du velat göra tillsammans med dem? Vad hade ditt syfte bakom varit med att göra kopior av dig? 6)Hur hade du gjort med namnen på kopiorna? Hade du gett dem samma namn som du har?

Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Kopior av dig själv

Inläggav Johan Ågren » 19 sep 2012 22:21

Jag stupar på fråga #1. Det låter som en psykologisk skräckfilm :)

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kopior av dig själv

Inläggav Cosmic philosopher » 19 sep 2012 22:48

Johan Ågren skrev:Jag stupar på fråga #1. Det låter som en psykologisk skräckfilm :)

Hej Johan!

Tack för ditt svar! Aha - intressant att läsa att du ser det på det sättet. Vad är det som gör det så skrämmande tycker du? Är skräcken betydligt större än nyfikenheten?
Men om du bara materialiserat fram en enda kopia av dig då eller några stycken? Vore det lika skrämmande då? Det vore väl trevligt/coolt att ta en öl eller ett glas vin i glatt,förstående och empatiskt sällskap tillsammans med någon/ några andra Johan Ågren:ar :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

Anne

Kopior av dig själv

Inläggav Anne » 20 sep 2012 00:15

Det händer minsann att jag vill vara på flera ställen samtidigt (en konsert och en bröllopsfest krockar t ex). Alternativt att jag måste (detta förhatliga ord) göra saker som jag inte alls gillar som det kunde underlätta om jag hade en till jag så vi kunde turas om liksom (blodprov och deklarationer t ex). Sedan tillkommer tillfällen då jag gärna vill göra en sak, men just då måste jag göra en annan (sova vidare en stund i gryningen och inte stressa iväg till ett nödvändigt möte som jag inte får missa t ex).
Full förståelse för Toni Holgersson, citerar ur Driven av en vind:
"Du, jag önskar att jag vore flera. Då kunde en alltid stanna kvar, varje morgon när den andre drar. En tredje kunde titta på, när vi älskar, när vi älskar vi två."

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kopior av dig själv

Inläggav Pilatus » 20 sep 2012 00:59

En film på temat att klona sig själv gjordes 1996 med titeln Multiplicity. Svensk titel: I flesta laget, med Michael Keaton och Andie MacDowell. Jag skulle aldrig kommit att tänka på filmen om inte ämnet kommit upp här.

A man who never has enough time for the things he wants to do is offered the opportunity to have himself duplicated.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kopior av dig själv

Inläggav Cosmic philosopher » 20 sep 2012 22:21

Pilatus skrev:En film på temat att klona sig själv gjordes 1996 med titeln Multiplicity. Svensk titel: I flesta laget, med Michael Keaton och Andie MacDowell. Jag skulle aldrig kommit att tänka på filmen om inte ämnet kommit upp här.

A man who never has enough time for the things he wants to do is offered the opportunity to have himself duplicated.

Bild

Hej Pilatus!

Tack för filmtipset Den verkar rolig!

Hade du materialiserat fram någon/några/flera kopior av dig själv om du hade förmågan vid ett enda tillfälle att göra detta? Hur många i så fall? Och vad hade du gjort sedan?

Hälsar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kopior av dig själv

Inläggav Pilatus » 20 sep 2012 22:50

Cosmic philosopher skrev: Hej Pilatus! Tack för filmtipset Den verkar rolig!

Idén är rolig, och tycker man om temat så kan den ju vara värd att se.
Hade du materialiserat fram någon/några/flera kopior av dig själv om du hade förmågan vid ett enda tillfälle att göra detta? Hur många i så fall? Och vad hade du gjort sedan?

Nej, jag skulle gärna avstå. Jag överlåter inte gärna mitt subjekt till någon kopia. Men visst är det bra att kunna delegera uppgifter om det blir för mycket. Inom statlig förvaltning gäller Parkinsons lag, personalstyrkan kan mångfaldigas helt oberoende av vilket arbetsresultat som åstadkoms. Kanske skall man sortera bort sådant som är något mindre produktivt så försvinner problemet med behovet av klonade kopior.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Kopior av mig själv

Inläggav freddemalte » 21 sep 2012 15:44

Hej Cosmic philosopher

Rolig fråga!

Cosmic philosopher skrev:1)Hade du genomfört denna materialisation/detta "trolleri" av materialiserade fysiska kopior/kroppar av dig själv (med samma slags medvetande som ditt medvetande i "valfritt olika åldrar")

Egentligen skulle jag nog inte vilja göra det då jag inte vill ”störa” verklighetens processer med något så osäkert som att skapa ett sådant ”error” i tillvaron, men antagligen hade min nyfikenhet tagit över och, ja – det hade nog blivit ett ”gäng” ”experimentkopior” av mig själv för att ”utröna” det ena och det andra.

Följande hade (oberoende av varandra) ”intresserat” mig om jag hade kunnat göra detta (jag har inte bestämt mig för vilken jag helst hade gjort):

a) Jag hade varit väldigt nyfiken på hur ett ”terapisamtal” med mig själv hade utvecklats och om det hade varit en stor skillnad mot att ”tänka internt” i mig själv. Jag tänker mig då att jag hade fått sitta i ett rum i en fåtölj mittemot en identisk kopia av mig med exakt samma mentala (fysikaliska) förutsättningar. Vi skulle sedan ”förutsättningslöst” börja prata med varandra likt ett möte med en psykolog. Vad hade hänt? Vad hade vi pratat om? Hade vi kommit bra överens? Hade vi ”avslöjat” saker för varandra som vi (var och en) inte kan nå genom traditionell självintrospektion eller med en annan person? Hade det uppstått en slags ”syntax error” i vilket vi hade suttit som stumma? Eller hade vi kunnat kommunicera helt utan ord och ”bara” förstått varandra genom att vistas i samma rum?

b) Jag hade velat träffa en kopia av mig sådan som jag var när jag var t ex 6 år, dels för att se ”hur jag var”, dels för att se om min 6-åriga dotter, Ebba, hade tyckt om att leka med mig som 6-åring.

c) Jag hade velat testa att producera mängder med kopior (typ 1- eller 2 miljarder) för att se om vi tillsammans skulle kunna förändra världen till ”det bättre” genom att i varje givet ögonblick infiltrerar ”maktens korridorer”.

d) Jag hade velat göra en totalvetenskaplig studie på mig själv för att ta reda på så mycket som möjligt om min hjärna. Detta är dock oetiskt, men om jag nu har chansen att skapa en kopia så får jag väl ta den för att studera mig själv på alla fysikaliska nivåer.

e) Jag hade velat ta fram en kopia som var ca 80- eller 90-år för att se hur ”vis” jag hade blivit av livet.

f) Jag hade även varit nyfiken på att skapa ca 100 st kopior och låtit dessa testa olika saker som jag inte själv hinner testa för att ta reda på hur jag hade varit i olika situationer så som t ex yreksemilitär, musiker, konstnär, sportfåne etc.

Cosmic philosopher skrev:2) Var - på vilken plats hade denna fantastiska materialisation ägt rum? Hemligt? Dolt? I ett visst rum? I naturen? På en äng? Inför människor? Eller t om inför tv-kameror i direktsändning landet/världen över? Och när på dygnet hade du gjort detta otroliga "trolleri"?

Det hade inte spelat någon större roll, men beror lite på vilket jag hade valt av a till f. För experimenten (d) hade jag nog varit tvungen att vara hemlig, medan jag hade kört för fullt i alla media vad gäller alternativ c.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kopior av mig själv

Inläggav Cosmic philosopher » 22 sep 2012 00:40

Hej freddemalte!

Tack för ditt spännande svar med flera intressanta svarsalternativ! Det var ett nöje att få läsa! Roligt att se din experimentlust! Jag mediterar över ditt svar.

freddemalte skrev:a) Jag hade varit väldigt nyfiken på hur ett ”terapisamtal” med mig själv hade utvecklats och om det hade varit en stor skillnad mot att ”tänka internt” i mig själv. Jag tänker mig då att jag hade fått sitta i ett rum i en fåtölj mittemot en identisk kopia av mig med exakt samma mentala (fysikaliska) förutsättningar. Vi skulle sedan ”förutsättningslöst” börja prata med varandra likt ett möte med en psykolog. Vad hade hänt? Vad hade vi pratat om? Hade vi kommit bra överens? Hade vi ”avslöjat” saker för varandra som vi (var och en) inte kan nå genom traditionell självintrospektion eller med en annan person? Hade det uppstått en slags ”syntax error” i vilket vi hade suttit som stumma? Eller hade vi kunnat kommunicera helt utan ord och ”bara” förstått varandra genom att vistas i samma rum?

Kanske det hade varit/blivit så att man hade haft mycket lätt att förstå varandra (man själv och sin kopia sittandes mittemot varandra). Man hade nog inte behövt att "ta om" det man sagt så många gånger för att försöka förklara om en viss sak. Men jag tror inte heller att man hade kunnat kommunicera med varandra totalt helt utan ord/ icke verbalt. Man hade nog inte (speciellt efterhand) haft något större behov av att prata överdrivet mycket med varandra. Men detta är ju bara en gissning från min sida...

freddemalte skrev:b) Jag hade velat träffa en kopia av mig sådan som jag var när jag var t ex 6 år, dels för att se ”hur jag var”, dels för att se om min 6-åriga dotter, Ebba, hade tyckt om att leka med mig som 6-åring.

Ja, det hade varit kul och lite "gulligt" att få se...

freddemalte skrev:c) Jag hade velat testa att producera mängder med kopior (typ 1- eller 2 miljarder) för att se om vi tillsammans skulle kunna förändra världen till ”det bättre” genom att i varje givet ögonblick infiltrerar ”maktens korridorer”.

Verkligen en cool, spännande tanke! Det hade behövts en rätt så stor yta för denna materialisation...Undrar hur omvärlden hade reagerat om var och en på jorden hade kunnat följa i direktsänt TV denna gigantiska "massmaterialisation" på de 1-2 miljarder kopiorna på en gång!! Det hade varit intressant att se hur förändrat det hade blivit efteråt i världen. Det hade nog blivit extremt uppmärksammat och skapat extremt stora tidningsrubriker världen över. :wink:

freddemalte skrev:d) Jag hade velat göra en totalvetenskaplig studie på mig själv för att ta reda på så mycket som möjligt om min hjärna. Detta är dock oetiskt, men om jag nu har chansen att skapa en kopia så får jag väl ta den för att studera mig själv på alla fysikaliska nivåer.

Menar du att bl a utföra vissa operationer?

Hälsar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
freddemalte

Kopior av dig själv

Inläggav freddemalte » 22 sep 2012 07:54

Hej Cosmic philosopher

Jo, jag menar riktiga "oetiska" experiment á la de som "forskarteamen" brukar göra i filmer när de påträffat en rymdvarelse eller vissa djurexperiment som man inte får göra på människa samt vanliga fysiologiska och paykologiska dito. Jag hade självklart aldrig haft varken hjärta eller hjärna till att göra så mot någon/något och inte heller mot en kopia av mig själv, men det hade som sagt varit en väldigt ovanlig chans att få göra det och frågan är om jag hade fått reda på något nytt och intressant om mig själv när jag hade fått resultaten från sådana experiment och undersökningar?

Jag hade alltså inte valt alternativ d, men är ändå nyfiken på som ett tankeexperiment.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kopior av dig själv

Inläggav Cosmic philosopher » 23 sep 2012 21:34

Hej lynx!

lynx skrev:Det händer minsann att jag vill vara på flera ställen samtidigt (en konsert och en bröllopsfest krockar t ex). Alternativt att jag måste (detta förhatliga ord) göra saker som jag inte alls gillar som det kunde underlätta om jag hade en till jag så vi kunde turas om liksom (blodprov och deklarationer t ex). Sedan tillkommer tillfällen då jag gärna vill göra en sak, men just då måste jag göra en annan (sova vidare en stund i gryningen och inte stressa iväg till ett nödvändigt möte som jag inte får missa t ex).

Ja, det skulle vara fördel med att ibland ha några/flera/många kopior av sig själv under sådana situationer du nämner.
Skulle du då kunna tänka dig att materialisera fram kopior av dig själv Lynx om det vore möjligt? Hur många i så fall? I vilka åldrar i så fall och var - på vilken ställe - hade du "trollat fram" dessa dina kopior?

lynx skrev:Full förståelse för Toni Holgersson, citerar ur Driven av en vind:
"Du, jag önskar att jag vore flera. Då kunde en alltid stanna kvar, varje morgon när den andre drar. En tredje kunde titta på, när vi älskar, när vi älskar vi två."

Tack för det fina citatet!

Hälsar

Cosmic philosopher

Marko
Avstängd

Kopior av dig själv

Inläggav Marko » 23 sep 2012 21:48

En kopia kommer aldrig att ha samma energi tillstånd.
Att skapa en kopia, kommer att innebära att man skapar en ny individ.

Vi delar alla ibland samma minnen, men är olika individer.
Det som jag tror sker är att var individ/kopia kommer att börja sitt nya liv när kopian skapats.

Anne

Kopior av dig själv

Inläggav Anne » 23 sep 2012 21:52

Tror att en (1) till i samma ålder som mig räcker, skulle underlätta :)

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kopior av dig själv

Inläggav Cosmic philosopher » 23 sep 2012 22:11

lynx skrev:Tror att en (1) till i samma ålder som mig räcker, skulle underlätta :)

Lynx -hade du "trollat fram" denna enda kopia av dig "dolt"bara inför dig själv på ett visst rum - eller kanske synligt öppet för allmänheten/folk? Var - på vilken plats hade denna materialisation av denne enda din kopia ägt rum?

Hälsar

Cosmic philosopher

Marko
Avstängd

Kopior av dig själv

Inläggav Marko » 23 sep 2012 22:35

Men, jag fattar inte hur du tänker,
att fantisera fram en figur är att fantisera fram en annan varelse. (om än klon)
du är du, och den du tänker fram en egen individ, som du inte har en aning om vad den tänker på

Återgå till "Lekstugan"