Kvitt eller dubbelt

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 12 okt 2012 17:20

Hej!

För ett antal år sedan gick det en direktsänd frågetävling i Sveriges Television som hette "kvitt eller dubbelt" eller "tiousenkronorsfrågan".
Där fick deltagaren ställa upp och testa sina kunskaper i sitt expertområde/ favoritämne och vederbörande kunde vinna tiotusen kronor om denne svarade rätt på alla frågorna. Inledningsfrågan(tror jag) började på 250 kr. Om den tävlande klarade frågan fick han/hon gå vidare till "500 kr-frågan". Och om vederberörande även klarade den så fick han/hon gå vidare till nästa program osv till 1000-krsfrågan osv. Det har ju varit flera olika ämen som de medverkade har "ställt upp i" - alltifrån t ex Västindien (jag hade en högstadielärare som ställde upp i det ämnet och som vann den största summan) till dinosaurier,popgruppen Kiss,Trollflöjten etc.

Exempel: Komikern Johan Glans ställde upp i ämnet "James Bond" som ung tonåring:

Musiken som spelades under tiden som den medverkande svarade på sina frågor "i buren med papper och penna" var denna:

Mina frågor är:

1) Om du hade fått chansen att ställa upp- och låt oss säga att du nu hade kunnat vinna 100 000 kr("hundratusenkronorsfrågan")- hade du ställt upp? Om du hade gjort det: vilket ämne hade du valt?

2) Med den kunskapen du faktiskt har nu i just det ämnet - hur "långt" tror du att du hade gått i programmet?

3)Antag att du hade den nödvändiga kunskapen i detta ämne och vann "hundratusenkronorsfrågan" - vad hade din intention/avsikt varit med att deltaga i programmet och uppträda i TV? För pengarna? För att bli lite kändis utåt? För att bli mer "etablerad utåt"? Eller annat? För vad i så fall?

4)Vad hade du gjort med pengarna (100 000 kr)?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 12 okt 2012 18:43

Hej Cosmic philosopher

Jag hade inte ställt upp, dels därför att jag inte besitter några sådana kunskaper, dels därför att jag helst inte vill bli "onödigt" igenkänd. Om jag dock hade "fått" 100000 kr hade jag nog tagit med familjen på en riktigt skön mat-, kultur- nöjesresa i Europa.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2012 06:37

Hej freddemalte!
Tack för svaret!

freddemalte skrev:Hej Cosmic philosopher

Jag hade inte ställt upp, dels därför att jag inte besitter några sådana kunskaper, dels därför att jag helst inte vill bli "onödigt" igenkänd.

Hade det inte varit "frestande" att ställa upp i t ex ämnet solipsism :wink: och svara på frågeställningar i detta ämne och därmed få tillfälle att "synliggöra" och "belysa" en sådan ståndpunkt som fenomen på bästa sändningstid även i TV?

Antag att programledaren hade ett IQ på 228 ,var en mycket vacker och trevlig ung tjej och samtidigt själv begynnande ovanligt seriöst intresserad av sådana frågeställningar som fenomen. Och att även domaren faktiskt hade dessa egenskaper och attribut som programledaren.

Antag också att det fanns en till "deltagare" Y som ställde upp i detta ämne och som var mycket,mycket-ja otroligt/extremt lik dig(samma kön) vad gäller utseende,talanger,förmågor,egenskaper,attribut och intressen!! (Ett extremt ovanligt "sammanträffande"). Hade detta påverkat ditt val "att deltaga" i programmet i någon grad så att du kanske ändrat dig och ställt upp i alla fall? :?

freddemalte skrev:Om jag dock hade "fått" 100000 kr hade jag nog tagit med familjen på en riktigt skön mat-, kultur- nöjesresa i Europa.

Det låter härligt!
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2012 07:26

--------

Hälsar

Cosmic philosopher

Anne

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Anne » 13 okt 2012 07:52

1. Jag är ingen savant, men visst finns det en del ämnen jag är mer insatt i än de flesta.
2. Inte hela vägen. Det är ju sånt man får ta om man intresserar sig för mer än en sak/företeelse.
3. Spänningen och få insikt i hur mycket jag egentligen kan.
4. Finns hål att fylla och nöjen som hägrar, men en slant hade iallafall gått till de hemlösa i sverige.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2012 08:07

Hej lynx!

Tack för ditt intressanta svar! :)

lynx skrev:1. Jag är ingen savant, men visst finns det en del ämnen jag är mer insatt i än de flesta.

Om du fick välja ett ämne som du "känt för" - vilket ämne tror du då det hade blivit?

lynx skrev:2. Inte hela vägen. Det är ju sånt man får ta om man intresserar sig för mer än en sak/företeelse.

Vem vet - du hade kanske kommit fram hela vägen.

lynx skrev:3. Spänningen och få insikt i hur mycket jag egentligen kan.

Ja, det kan jag tänka mig. Spänning kan man behöva ibland och självkännedom är inte helt fel.

lynx skrev:4. Finns hål att fylla och nöjen som hägrar, men en slant hade iallafall gått till de hemlösa i sverige.

Det är ädelt av dig.

Hälsar

Cosmic philosopher

Anne

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Anne » 13 okt 2012 08:47

Jag tror att det hade gått bäst om jag hade valt Svensk glaskonst under 1900-talet. Tamkatter hade varit ett annat alternativ. Men det är mer vanskligt. Även om jag känner till alla kattraserna och förstår grunderna för att en katt kan bli exempelvis blåsmoke-färgad. Jag vet inte vad TS Eliot hade för katt tex, så Tamkatters genetik då.
Och du :)?

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 13 okt 2012 09:50

Cosmic philosopher skrev:Hej freddemalte!
Tack för svaret!

freddemalte skrev:Hej Cosmic philosopher

Jag hade inte ställt upp, dels därför att jag inte besitter några sådana kunskaper, dels därför att jag helst inte vill bli "onödigt" igenkänd.

Hade det inte varit "frestande" att ställa upp i t ex ämnet solipsism :wink: och svara på frågeställningar i detta ämne och därmed få tillfälle att "synliggöra" och "belysa" en sådan ståndpunkt som fenomen på bästa sändningstid även i TV?

Antag att programledaren hade ett IQ på 228 ,var en mycket vacker och trevlig ung tjej och samtidigt själv begynnande ovanligt seriöst intresserad av sådana frågeställningar som fenomen. Och att även domaren faktiskt hade dessa egenskaper och attribut som programledaren.

Antag också att det fanns en till "deltagare" Y som ställde upp i detta ämne och som var mycket,mycket-ja otroligt/extremt lik dig(samma kön) vad gäller utseende,talanger,förmågor,egenskaper,attribut och intressen!! (Ett extremt ovanligt "sammanträffande"). Hade detta påverkat ditt val "att deltaga" i programmet i någon grad så att du kanske ändrat dig och ställt upp i alla fall? :?

freddemalte skrev:Om jag dock hade "fått" 100000 kr hade jag nog tagit med familjen på en riktigt skön mat-, kultur- nöjesresa i Europa.

Det låter härligt!
Hej Cosmic philosopher

TV har aldrig lockat mig. Vad gäller solipsism så räckte det med att medverka i ett radioprogram. Vad gäller de övriga förutsättningarna så kan det nog vara så att jag hade varit tillräckligt nyfiken för att ta mig till studion och därefter etablerat en kontakt med "den andre" som var så lik mig för att se om han var intressant att ha en dialog och/eller en vänskap med. Vad gäller damerna hade de också varit spännande att träffa. TV-programmet hade jag sannolikt hoppat över.

Hälsar Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2012 09:53

lynx skrev:Jag tror att det hade gått bäst om jag hade valt Svensk glaskonst under 1900-talet. Tamkatter hade varit ett annat alternativ. Men det är mer vanskligt. Även om jag känner till alla kattraserna och förstår grunderna för att en katt kan bli exempelvis blåsmoke-färgad. Jag vet inte vad TS Eliot hade för katt tex, så Tamkatters genetik då.

Coolt, det kände jag inte till att du är så kunnig i dessa ämnen. Intressant. Då hade jag "bänkat mig framför TV:n för att se dig Lynx och ditt ämne när du väl varit där i "Kvitt eller dubbelt" och svarat på frågorna.

lynx skrev:Och du :)?

Här är jag för det första faktiskt lite kluven om jag hade gjort det överhuvudtaget - alltså ställt upp att vara med i programmet. Det lutar nog åt att jag inte hade gjort det. Jag tror inte jag har något större behov av att "synas" eller "få bekräftelse utifrån" bland "pukor,trummor och trumpet i pompa och ståt". Trivs bra med "att samla skatter i det fördolda". :wink:

1)Men om jag hade ställt upp hade jag kanske valt ämnet Martinus kosmologi.

2) Jag är absolut inte "fulllärd" i det ämnet. Det finns säkert inte så lite som jag inte känner till gällande Martinus kosmologi. Jag drar därav den slutsatsen att jag tror att jag inte hade "kammat hem" "100 000 kronorsfrågan". Jag hade väntat mig att jag kommit hem med "tomma händer".

3) Det främsta motivet/intentionen/syftet bakom som jag hade gjort det för hade nog antagligen mest varit för själva upplevelsen att få vara med om något helt nytt som att vara med i direktsändning i TV i detta fall och träffa helt nya miljöer och människor. Det hade säkert varit spännande.Intentionen hade också att om möjligt få TV-tittarna lite nyfikna på själva ämnet. Det hade faktiskt inte spelat någon roll om jag hade vunnit pengarna eller ej. Det hade varit helt ok om jag "missat" redan på första frågan - eftersom upplevelsen att vara där hade varit det primära.

4) Pengarna hade jag nog använt till teknisk utrustning(nya datorer etc), förstklassig hälsosam mat, resor, möjligtvis till en liten större bostad etc.

Hälsar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Pilatus » 13 okt 2012 10:09

Cosmic philosopher skrev:För ett antal år sedan gick det en direktsänd frågetävling i Sveriges Television som hette "kvitt eller dubbelt"

Ja visst, speciellt minns jag Ulf Hannerz, han skrev en bok om Tropiska akvariefiskar (1957). Jag lånade hem den från biblioteket under en period då jag tyckte akvarier var intressanta. Senare blev han professor i socialantropologi (1981-2007). Han hade en mycket god förmåga att att tala om sitt ämne och jag minns fortfarande ett radioprogram om Soulside, en analys av kulturen i ett svart distrikt i Washington D.C.

1) Jag skulle valt ämnet konst.

2) Jag skulle inte hängt med särskilt långt, man skulle kunna svara på tämligen detaljerade frågor som rörde fakta. Litet god allmänbildning i ett ämne räckte inte halvvägs. (Möjligen med en hel del tur?)

3) Anledningen till att ställa upp hade varit utmaningen, tävlingsmomentet.

4) Jag skulle bytt in min bil, den börjar bli litet gammal, 100 000 kr hade räckt till att byta till en litet nyare Honda Accord.
Jag skulle även satt in 10.000 kr till Läkare utan gränser som gör ett bra jobb (från min egen kassa).
Moderator

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2012 10:12

freddemalte skrev:
TV har aldrig lockat mig. Vad gäller solipsism så räckte det med att medverka i ett radioprogram. Vad gäller de övriga förutsättningarna så kan det nog vara så att jag hade varit tillräckligt nyfiken för att ta mig till studion och därefter etablerat en kontakt med "den andre" som var så lik mig för att se om han var intressant att ha en dialog och/eller en vänskap med. Vad gäller damerna hade de också varit spännande att träffa. TV-programmet hade jag sannolikt hoppat över.

Hej freddemalte!

Tack för ditt intressanta svar!
Jag hade nog gjort något liknande som dig utifrån den helt unika situationen. Det hade varit minst sagt "tillräckligt stort" att "bara" få träffa "den andre som var så lik en själv" samt de andra damerna utanför studion. (Hur ofta är man med om det egentligen? :wink: ) Det hade varit kul och spännande att se hur det hade utvecklat sig...

Hälsar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Pilatus » 13 okt 2012 10:30

Cosmic philosopher skrev:Antag att programledaren hade ett IQ på 228 ,var en mycket vacker och trevlig ung tjej och samtidigt själv begynnande ovanligt seriöst intresserad av sådana frågeställningar som fenomen. Och att även domaren faktiskt hade dessa egenskaper och attribut som programledaren.

Världens högst uppmätta IQ på 228 är tillskrivet Marilyn vos Savant.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 13 okt 2012 11:19

Pilatus skrev:
Cosmic philosopher skrev:Antag att programledaren hade ett IQ på 228 ,var en mycket vacker och trevlig ung tjej och samtidigt själv begynnande ovanligt seriöst intresserad av sådana frågeställningar som fenomen. Och att även domaren faktiskt hade dessa egenskaper och attribut som programledaren.

Världens högst uppmätta IQ på 228 är tillskrivet Marilyn vos Savant.

Bild
Hej Pilatus
Vet du om hon "utmärkte sig" i annat än intelligenstest?

Undrar Fredrik

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 13 okt 2012 11:21

Cosmic philosopher skrev:
freddemalte skrev:

Hej freddemalte!

Tack för ditt intressanta svar!
Jag hade nog gjort något liknande som dig utifrån den helt unika situationen. Det hade varit minst sagt "tillräckligt stort" att "bara" få träffa "den andre som var så lik en själv" samt de andra damerna utanför studion. (Hur ofta är man med om det egentligen? :wink: ) Det hade varit kul och spännande att se hur det hade utvecklat sig...
Hej Cosmic philosopher
Jo, det hade sannolikt blivit spännande och intressant ;-)

Hälsar Fredrik

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2012 11:40

Hej Pilatus!

Kul att läsa ditt svar!

Pilatus skrev:
1) Jag skulle valt ämnet konst.

Oj, det är verkligen ett stort och "brett" ämne! Jobbar du/har du jobbat som konstnär? Vilken slags konst i så fall?

Pilatus skrev:4) Jag skulle bytt in min bil, den börjar bli litet gammal, 100 000 kr hade räckt till att byta till en litet nyare Honda Accord.
Jag skulle även satt in 10.000 kr till Läkare utan gränser som gör ett bra jobb (från min egen kassa).

En fin handling av dig till de(Läkare utan gränser) som gör ett bra jobb.

Hälsar

Cosmic philosopher

Återgå till "Lekstugan"