Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Anders » 07 okt 2012 11:56

Marko skrev:Vet en del om i$ : )
Har jailbreakat två stycken, och kört osx sen 1986
Har sällan varit imponerad av apples operativsystem,
däremot har dom grym hårdvara som håller vad den lovar.

rent ut sag, deras operativ är dåligt :P

linux är inte moget det heller för farfar och moder anna.
men helt klart, så kan man göra det  både snyggar, flexiblare och användbart med linux, där leder dom marknaden.
spel utvecklas för windows, och är lite brist för mac som win, javaspel funkar i alla plattformar.
samma med java apps, krävs väl lite anpassning till hårdvaran ibland.

summa sumaro,
man betalar väldigt mycket för ingenting
vill man ha hårdvara som heter duga, så är det nog värt pengarna. (men för dessa pengar kan man få mer kraft per krona)

kör själv egen owncloud som duger gott att synca mot med 100Mbit linor mellan 2 servrar :)
lite surt att desktopsyncningen inte funkar klockrent, men det är en produkt som bara har 2år på nacken.
helt klart mogen gpl som kommer att konkurera ut betalversinerna ala icloud (har tidigare syncat mot en dedikerad fileserver med gott resultat, en freebsd)

remote desktop funkar i alla system, tjänsten kör jag i linux som osx eller win,
den är okey.. fast jag föredrar öppna program och tunnlar via ssh med X istället för att remota. gratis och säkert.

krypteringar kostar 0 kronor, om man kan kommandot openssl ... så lagring är som behagas, krypterat eller okrypterat.


det enda mac är riktigt bra på, var filmredigering..på professionell nivå, men dessa mjukvaror brukade landa på licenskostnader som även fick filmbolag att se rött... vissa program upp till 250 000kr för några år sen. (diskuterade detta  med en tekniker från tv4 år 2006.. han föredrog windows för redigering.)

apple är helt okey, för apple fanboys.
windows har sina brister, men klockrent bra som desktop. (om man bortser från virus o sånt)
ominstallerade 2 burkar idag, virus och win7
workstation på jobbet, så är det smaksak om mjukvaran funkar.
jag körde win som linux för olika saker, aldrig osx. (macen var bara vacker och laddade hem bilder från nätet heh)


Och du gillar inte prylar? :D
Hade inte läst tråden förut, läste från början, skrattade lite
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Marko » 07 okt 2012 18:10

-- Raderat, för att Johan vill styra mina ord.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Marko » 08 okt 2012 12:37

-- Raderat, för att Johan vill styra mina ord.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Marko » 08 okt 2012 12:58

-- Raderat, för att Johan vill styra mina ord.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav freddemalte » 27 okt 2012 12:27

Nu kliar det i fingrarna (igen!!!): http://www.apple.com/se/ipad-mini/overview/

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Cosmic philosopher » 28 okt 2012 18:07

freddemalte skrev:Nu kliar det i fingrarna (igen!!!): http://www.apple.com/se/ipad-mini/overview/



Hej freddemalte!

Spännande! Något att se fram emot!

Ja, det är så det börjar märkas och kännas i mina fingrar också! :) Vad det går undan nu när den ena nyaste produkten avlöser den andra!
Den där iPad-minin verkar vara "fräck". En slags hybrid eller något mellanting mellan iPad och iPhone som man normalt lätt kan hålla i en hand. Men man får nog töja ut fickorna ändå rätt så ordentligt så den får plats...

iPad 4 verkar inte mindre fräck den heller...
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav freddemalte » 29 okt 2012 12:04

Ja! 4:an verkar också vara fantastisk! Men jag väntar nog med uppdatering av iPad big till 5:an kommer ;-)

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav freddemalte » 01 dec 2012 20:48



"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Zokrates » 14 dec 2013 18:07

Årets julklapp borde bli en 3D skrivare, fast det här kanske borde skrivas ut nästa år?

Bild
Printad 3D vagn.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Jörgen » 13 jan 2014 11:32

det jag vill ha.
visste inte för en vecka sedan vad det var för nåt...

Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Pilatus » 13 jan 2014 13:14

Jörgen skrev:det jag vill ha.
visste inte för en vecka sedan vad det var för nåt...

Vad tror du om att skaffa dyr utrustning för att utvinna Bitcoins? Betalar det sig verkligen? Signaturen "gh0st" skrev att: Ingenting under 120 Gh är i dagsläget värt att gräva med.
Moderator

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Jörgen » 14 jan 2014 12:49

ändå så rapporteras det mycket om bitcoin,
vad har bitcoin som inte föregångarna hade?

att den centrala databasen inte existerar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Pilatus » 14 jan 2014 14:19

Jörgen skrev:ändå så rapporteras det mycket om bitcoin,
vad har bitcoin som inte föregångarna hade?

att den centrala databasen inte existerar?

En plånbok tar dagar att skapa, alla transaktioner som är gjorda får du lagra själv. Jag tror att det råder litet guldgrävarfeber. USB 330MH/s är troligen bortkastade pengar. Svårighetsgraden att utvinna Bitcoins är numera mycket hög och kräver relativt häftiga investeringar. Det gör mig osäker på att investera i utrustning för att utvinna Bitcoins. Tror mer på att köpa och sälja. Just nu ser det ut som MACD (moving average convergence/divergence) indikerar en nedgång. Får se vad det tar vägen. Skulle kursen fortsätta nedåt så ...

Here's the problem: Bitcoins are mined by computers solving math problems. More technically, they unlock blocks of encrypted hashes, or numbers. As more of these blocks are unlocked, it requires exponentially more power — literally, electricity — to mine one single Bitcoin, because you need to run your machine continuously to do so.

Read more: http://www.businessinsider.com/knc-jupiter-hashrate-paradox-2013-12#ixzz2qNHof2nc
Moderator


Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav freddemalte » 11 sep 2014 12:57

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster