Värdera döden rätt
Moderator: Moderatorgruppen
-
förstår mig själv
Värdera döden rätt
Tyvärr är det mycket lidande som uppstnär någon dör. Anhöriga och vänner lider på olika sätt. Något går in och hjärnan gör en analys av vad det innebär. Vad betydde den döde, den glädje hjälp osv den döde gav och de problem och lidande den gav. Summan av detta ger svaret Indien av känsla. Är man för beroende för någon, förknippat med det goda så blir sorgen större och omvänt. Betyder man mycket för någon så skadas den som sörjer hårdare. Vi arbetar med att fylla i dessa hål och när detta är klart försvinner sorgen. Då kan man klara sig utan den döde. Tror man på själ himmel så har man inte kunnat fylla igen dessa hål. Man kan inte lösa problemet adekvat utan fantiserar om att den lever, själar, religion osv då är det mer som ja vi träffas senare. Och sorgen släpper. I och med att man blir psykotisk så fungerar man sämre i livet. Sådant som uppstår här i livet som ger upphov till information som talar imot fantasin så skyddar man sig mot detta. Lidande olust gör att man stänger av och rör sig annorlunda med hänsyn till vanföreställningen. Detta gör att man inte kan utvecklas och inte kan uppnå vissa mål eller kan lösa vissa problem. Religionen har ändå en roll att fylla i detta fall. Tanken på döden ger också upphov till vanföreställningar och lidande. Vanföreställningar och lidande för något som man inte kan göra så mycket åt och som ännu inte inträffat. Man beter sig konstigt. Tex utreddes utesluter sjukdomar genomgår massa ingrepp tar massa mediciner. I bästa fall kanske man får något år extra men ganska ofta får man istället någon vårdnads och friska unga människor dör ibland helt i onödan i utredningar och åtgärder. Istället bör man se döden som en befrielse och i de flesta fall sker den när lidandet är stort. Troligen kommer döden alltså när den inträffar vara något du tycker är bra. Du har ju ännu inte upplevt detta lidande så du vet inte vad du kommer att vilja. Viktigt att se döda och i verkligheten förstå vad det är
-
förstår mig själv
Värdera döden rätt
Som vi ska förstå allt annat. Drick ölen träffa de människor du vill förstå. I verkligheten med alla sinnen. IQ är alltid på problemlösning kan du göra överallt. Men man måste ha korrekta observationer för att iq ska kunna komma till bra slutsatser och för att kunna värdera det som är bra dvs vad som ska lösas/bildas teorier om. Så fort vi förstår att andra har rätt men otillräckligt med information för att komma till korrekt slutsats. Gillar vi människor mer blir mer toleranta och istället för bråk kan man ge information så vill den andre samma själv för att iq litar man alltid på. Faran är om sådana som Justin får hållas. Trolla ihop definitionerna lagarna och fantasierna för att bevara och inte utveckla.
Värdera döden rätt
Döden är sorglig men en del av livet.
På sätt och vis dör vi aldrig eftersom de atomer vi består av cirkulerar i universum även efter vår död.
Allt är sålunda ett kretslopp och definitionen av vad som är "dött" är därför väldigt otydlig.
Detta är något som ursprungsfolken i USA visste för tusentals år sedan men som få begriper idag.
På sätt och vis dör vi aldrig eftersom de atomer vi består av cirkulerar i universum även efter vår död.
Allt är sålunda ett kretslopp och definitionen av vad som är "dött" är därför väldigt otydlig.
Detta är något som ursprungsfolken i USA visste för tusentals år sedan men som få begriper idag.
Värdera döden rätt
skwuim skrev:På sätt och vis dör vi aldrig eftersom de atomer vi består av cirkulerar i universum även efter vår död.
Är det så intressant vad som händer med kroppens molekyler då vi dör? Den organiska enhetens maskineri stannar i ett oreparabelt tillstånd. Vi upphör att finnas som personer i samhället. Det sociala tomrum vi skapar fylls igen efter en tid och för de flesta av oss bleknar minnet av vår tidigare närvaro bort. Vi blir med andra ord mycket fjärmade från livet.
Moderator
Värdera döden rätt
förstår mig själv skrev:Tyvärr är det mycket lidande som uppstnär någon dör. Anhöriga och vänner lider på olika sätt. Något går in och hjärnan gör en analys av vad det innebär. Vad betydde den döde, den glädje hjälp osv den döde gav och de problem och lidande den gav. Summan av detta ger svaret Indien av känsla. Är man för beroende för någon, förknippat med det goda så blir sorgen större och omvänt. Betyder man mycket för någon så skadas den som sörjer hårdare. Vi arbetar med att fylla i dessa hål och när detta är klart försvinner sorgen. Då kan man klara sig utan den döde. Tror man på själ himmel så har man inte kunnat fylla igen dessa hål. Man kan inte lösa problemet adekvat utan fantiserar om att den lever, själar, religion osv då är det mer som ja vi träffas senare. Och sorgen släpper. I och med att man blir psykotisk så fungerar man sämre i livet. Sådant som uppstår här i livet som ger upphov till information som talar imot fantasin så skyddar man sig mot detta. Lidande olust gör att man stänger av och rör sig annorlunda med hänsyn till vanföreställningen. Detta gör att man inte kan utvecklas och inte kan uppnå vissa mål eller kan lösa vissa problem. Religionen har ändå en roll att fylla i detta fall. Tanken på döden ger också upphov till vanföreställningar och lidande. Vanföreställningar och lidande för något som man inte kan göra så mycket åt och som ännu inte inträffat. Man beter sig konstigt. Tex utreddes utesluter sjukdomar genomgår massa ingrepp tar massa mediciner. I bästa fall kanske man får något år extra men ganska ofta får man istället någon vårdnads och friska unga människor dör ibland helt i onödan i utredningar och åtgärder. Istället bör man se döden som en befrielse och i de flesta fall sker den när lidandet är stort. Troligen kommer döden alltså när den inträffar vara något du tycker är bra. Du har ju ännu inte upplevt detta lidande så du vet inte vad du kommer att vilja. Viktigt att se döda och i verkligheten förstå vad det är
Döden är inte naturlig, då hade vi inte sörjt och dessutom lovar Bibeln oss liv här på jorden för evigt i det återupprättade paradiset, fritt från sjukdom. lidande och död, Psalm 37:9-11, 29
http://www.bibeln.se/las/sok
Jesus liknade döden vid en sömn när han gick för att återuppväcka Lasarus.
-
förstår mig själv
Värdera döden rätt
Naturlig och naturligt. Se döden är det bästa sättet att förstå. Närvara och upplev. Se ett lik. Att fantisera istället gör ju att man inte använder sina sinnen. Allt annat förstår vi ju på detta sätt. Sinnesförnekelse. Farligt.
Värdera döden rätt
förstår mig själv skrev:Naturlig och naturligt. Se döden är det bästa sättet att förstå. Närvara och upplev. Se ett lik. Att fantisera istället gör ju att man inte använder sina sinnen. Allt annat förstår vi ju på detta sätt. Sinnesförnekelse. Farligt.
Farligt
-
förstår mig själv
Värdera döden rätt
Att stänga av sinnen är "farligt"
Värdera döden rätt
förstår mig själv skrev:Att stänga av sinnen är "farligt"
Syftar du på hjärtat?
-
förstår mig själv
Värdera döden rätt
Nej våra observationsmöjligheter som finns i våra kroppar. Ögon öron och olika känslor alltså. Om man vill förstå döden så tittar man tex på ett lik med ögonen och känner på det. Då vet man vad döden är. Ja det är ju såhär vi gör med allt annat i vår omvärd vi litar till sinnena de är extremt pålitiliga och användbara. Det är när vi börjar fantisera som känslor stängs av. Vanföreställningar alltså, "sinnessjukdom". Vanföreställningar finns pga känslomässiga behov. Detta leder till att individen tenderar att undvika sådan information som vederlägger fantasin. Individens livskraft begränsas. Individen blir mer oflexibel och får ett mer monotont rörelsemönster
Värdera döden rätt
förstår mig själv skrev:Nej våra observationsmöjligheter som finns i våra kroppar. Ögon öron och olika känslor alltså. Om man vill förstå döden så tittar man tex på ett lik med ögonen och känner på det. Då vet man vad döden är. Ja det är ju såhär vi gör med allt annat i vår omvärd vi litar till sinnena de är extremt pålitiliga och användbara. Det är när vi börjar fantisera som känslor stängs av. Vanföreställningar alltså, "sinnessjukdom". Vanföreställningar finns pga känslomässiga behov. Detta leder till att individen tenderar att undvika sådan information som vederlägger fantasin. Individens livskraft begränsas. Individen blir mer oflexibel och får ett mer monotont rörelsemönster
Du verkar till att älska och längta till döden,?
-
Antimonetarist
Värdera döden rätt
Som jag ser det är vi bara enheter av materia, ett sorts urverk som fungerar på förutbestämda sätt utifrån vad sinnena ger för intryck. Döden är när mönstret, i vilket den materia vi består av är anordnad, upphör att upprätthålla sig självt, till skillnad från att bara konstant bytas ut som den gör medan vi lever. Den uppgår istället som en del i större system, som vädret, ekosystem o.s.v. Det är bara som när en cell dör i ett djur och byts ut, så dör vi också i staden, landet, kontinenten, ekosystemet, planeten, och byts ut.
Vi verkar förresten ha lämnat ursprungsämnet som jag uppfattade vara dödens konsekvenser för de anhöriga.
Vi verkar förresten ha lämnat ursprungsämnet som jag uppfattade vara dödens konsekvenser för de anhöriga.
Värdera döden rätt
Antimonetarist skrev:Som jag ser det är vi bara enheter av materia, ett sorts urverk som fungerar på förutbestämda sätt utifrån vad sinnena ger för intryck. Döden är när mönstret, i vilket den materia vi består av är anordnad, upphör att upprätthålla sig självt, till skillnad från att bara konstant bytas ut som den gör medan vi lever. Den uppgår istället som en del i större system, som vädret, ekosystem o.s.v. Det är bara som när en cell dör i ett djur och byts ut, så dör vi också i staden, landet, kontinenten, ekosystemet, planeten, och byts ut.
Människans celler förnyas vart sjunde år, för att sedan vid 25 avta som en fläkt skiljs från sin kraftkälla, för att slutligen stanna.
-
Antimonetarist
Värdera döden rätt
ingenar skrev:Människans celler förnyas vart sjunde år, för att sedan vid 25 avta som en fläkt skiljs från sin kraftkälla, för att slutligen stanna.
Tack för siffrorna, jag hade dem inte själv och det kom mig inte för att leta upp dem.
-
Vid närmare efterforskning verkar det som att detta är en myt då hjärnceller enligt vissa källor lever upp till 50 år, och enligt andra från vaggan till graven. Men min liknelse verkar ha gått hem, och håller i vilket fall.
Värdera döden rätt
Antimonetarist skrev:ingenar skrev:Människans celler förnyas vart sjunde år, för att sedan vid 25 avta som en fläkt skiljs från sin kraftkälla, för att slutligen stanna.
Tack för siffrorna, jag hade dem inte själv och det kom mig inte för att leta upp dem.
-
Vid närmare efterforskning verkar det som att detta är en myt då hjärnceller enligt vissa källor lever upp till 50 år, och enligt andra från vaggan till graven. Men min liknelse verkar ha gått hem, och håller i vilket fall.
Ok, mottag du den eviga döden du, kanske redan i morgon, vilket slöseri med din eventuella kunskap och erfarenhet.