Djurens rättigheter
Moderator: Moderatorgruppen
Djurens rättigheter
Frågan på Filosofiskt Kafé i Lund i november var:
Har djur rättigheter? Vilka i så fall?
Har ni idéer kring detta problem är det bara att svara, diskutera.
/Algotezza
Har djur rättigheter? Vilka i så fall?
Har ni idéer kring detta problem är det bara att svara, diskutera.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
förstår mig själv
Djurens rättigheter
Tycker inte man ska straffa något däggdjur. Låt djurens hjärna styra djurkroppen. Låt de vara så fria som möjligt. Jämför hjärnorna på fria djur och djur som styrs kraftigt av människornas idéer. Sedan jämför med människohjärnor så kommer man tydligt se att vi helt missuppfattat oss själva. Teorin skriver jag forska och bevisa det jag skriver.
Djurens rättigheter
Ingen människa och inget djur heller har några rättigheter om inte det finns någon som beviljar detta.
Eftersom vi människor är (åtminstone i viss mån) jordens "herrar," så är det följaktligen också vi som måste
bestämma huruvida dessa rättigheter existerar eller inte. Alltså blir svaret som en arbetskamrat en gång sa:
"Ja - det är som man gör det"
Eftersom vi människor är (åtminstone i viss mån) jordens "herrar," så är det följaktligen också vi som måste
bestämma huruvida dessa rättigheter existerar eller inte. Alltså blir svaret som en arbetskamrat en gång sa:
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Djurens rättigheter
Kan det inte vara så att rättigheter alltid motsvaras av skyldigheter? Att människor har rättigheter i kraft av sina skyldigheter...? Har djur skyldigheter?
/Algotezza
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
förstår mig själv
Djurens rättigheter
reflex skrev:Ingen människa och inget djur heller har några rättigheter om inte det finns någon som beviljar detta.
Detta ser jag som förvirrat svammel. När man förstår sig själv blir man herre över sina känslor. Man märker att ju mindre man försöker styra och bestämma ju bättre mår man och ju mer lär man sig. Att "bestämma" styra över andras liv leder till utrotning. Allt ska vara logiskt och förenligt.
Djurens rättigheter
förstår mig själv skrev:Tycker inte man ska straffa något däggdjur. Låt djurens hjärna styra djurkroppen. Låt de vara så fria som möjligt. Jämför hjärnorna på fria djur och djur som styrs kraftigt av människornas idéer. Sedan jämför med människohjärnor så kommer man tydligt se att vi helt missuppfattat oss själva. Teorin skriver jag forska och bevisa det jag skriver.
Hur menar du att bestraffning av djur hänger samman med frågan om de har rättigheter eller ej?
Om inte ett djurs hjärna styr kroppen vad/vem styr då kroppen?
etc.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Djurens rättigheter
reflex skrev:Ingen människa och inget djur heller har några rättigheter om inte det finns någon som beviljar detta.
Vem har rätt att bevilja andra varelser deras rättigheter? Hur har man fått den rätten? Har man gett den till sig själv? Vad gör människorna till jordens herrar, intelligens (hjärnan) eller moral (känsla/hjärta/samvete)?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
förstår mig själv
Djurens rättigheter
Om vi tex slår, kopplar, spärrar in djur begränsar vi deras möjligheter att göra vad de "vill". De vet när och var de ska kissa, vem de ska knulla, hur de skaffar mat osv. Ja exakt varje sekund kommer de tänka och röra sig lite bättre och annorlunda om vi inte hindrar dem. Vissa djur har blivit beroende av oss för att vi lagt oss i tex bestämt vilka de ska knulla med osv.Algotezza skrev:förstår mig själv skrev:Tycker inte man ska straffa något däggdjur. Låt djurens hjärna styra djurkroppen. Låt de vara så fria som möjligt. Jämför hjärnorna på fria djur och djur som styrs kraftigt av människornas idéer. Sedan jämför med människohjärnor så kommer man tydligt se att vi helt missuppfattat oss själva. Teorin skriver jag forska och bevisa det jag skriver.
Hur menar du att bestraffning av djur hänger samman med frågan om de har rättigheter eller ej?
etc.
/Algotezza
Djurens rättigheter
förstår mig själv skrev:Om vi tex slår, kopplar, spärrar in djur begränsar vi deras möjligheter att göra vad de "vill". De vet när och var de ska kissa, vem de ska knulla, hur de skaffar mat osv. Ja exakt varje sekund kommer de tänka och röra sig lite bättre och annorlunda om vi inte hindrar dem. Vissa djur har blivit beroende av oss för att vi lagt oss i tex bestämt vilka de ska knulla med osv.Algotezza skrev:förstår mig själv skrev:Tycker inte man ska straffa något däggdjur. Låt djurens hjärna styra djurkroppen. Låt de vara så fria som möjligt. Jämför hjärnorna på fria djur och djur som styrs kraftigt av människornas idéer. Sedan jämför med människohjärnor så kommer man tydligt se att vi helt missuppfattat oss själva. Teorin skriver jag forska och bevisa det jag skriver.
etc.
/Algotezza
Du menar alltså att djurs rättigheter innebär att de skall leva helt fritt utan mänsklig inblandning? Skulle det fungera? Skulle det fungera att idag släppa ut alla husdjur och låta dem sköta sig själva? Ungefär som när djurrättsaktivister släpper ut minkar och de flesta av dem dör av svält eller i olyckor? Är det etiskt försvarbart? Får djuren det bättre då? Lider de mindre?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Djurens rättigheter
Algotezza skrev:Vem har rätt att bevilja andra varelser deras rättigheter? Hur har man fått den rätten? Har man gett den till sig själv? Vad gör människorna till jordens herrar, intelligens (hjärnan) eller moral (känsla/hjärta/samvete)?
/Algotezza
Vi har själva gett oss den rätten. Det moraliska i detta kan verkligen diskuteras, men vi människor brukar inte tveka när det gäller
att anpassa morlen till vär egen vinning. Tyvärr är det nog intelligensen som gör oss till Jordens"herrar, moralen anpassar vi som sagt
efter vad som gynnar oss själva.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Djurens rättigheter
reflex skrev:Algotezza skrev:Vem har rätt att bevilja andra varelser deras rättigheter? Hur har man fått den rätten? Har man gett den till sig själv? Vad gör människorna till jordens herrar, intelligens (hjärnan) eller moral (känsla/hjärta/samvete)?
/Algotezza
Vi har själva gett oss den rätten. Det moraliska i detta kan verkligen diskuteras, men vi människor brukar inte tveka när det gäller
att anpassa morlen till vär egen vinning. Tyvärr är det nog intelligensen som gör oss till Jordens"herrar, moralen anpassar vi som sagt
efter vad som gynnar oss själva.
I människans värld är makt = rätt. En makt som vilar på egoism/artism, girighet, hänsynslöshet och intelligens - men inte en intelligens i harmoni med och som präglas av medkänsla, tolerans, empati, utan en intelligens i egoismens tjänst.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Djurens rättigheter
Daniel Delirium skrev:Jaha, ni flumfilosoferar över en så här enkel fråga om djurens rättigheter!
Då förstår jag direkt vilka ni är. Ni är gudarna allihopa.
Hej hopp, här kommer gudarna på stan, skulle Pippi Långstrump säga.
Men jag förstår er, ni vill verkligen bestämma.
Det är inte så allvarligt, det skapar dock lidande för en hel del människor och även djurarter.
Jag ser att ni är blinda i det här över egot och över självet, som er skapelse.
På vilket sätt tillför ditt inlägg ovan något till diskussionen?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza