Intelligens en funktion av klass?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 dec 2012 16:26

förstår mig själv skrev:Träd är ett ord. Träd är ett relativt definerat ord. Träd är de erfarenheter av träd en individ har. Ord betyder alltså inte exakt samma mellan individer. Farligt att vara där och tvinga för mycket. Förstår man detta kan man lättare förstå varandra. Ord ska ha en mening om de ska användas.

Förklara gärna hur ord får mening. Varför kan folk världen över förstå vad ordet för träd symboliserar?

Bild
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 26 dec 2012 16:49

Jag tror inte alltid att du förstår dig själv Förstår mig själv. Även om vi har personliga upplevelser av t.ex träd så förhåller vi oss neutrala till sådana vanliga ord. Vi lägger inte in mer betydelse än vad som är menat. I fallet träd betecknar ordet ett träd av vilken sort som helst,i vilket skick o ålder som helst. Det är ett viktigt ord för människan och är ett av de första hon lär sig. Eftersom det är så viktigt har vi många fler ord som specifierar vad slags träd vi menar. I regnskogen har de flest ord för träd eftersom det är viktigt för deras levnadssätt och artrikedomen är stor.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 dec 2012 23:17

Ang. det här med "verbal förmåga":

En sak är att ha ett "rikt språk" som det brukar heta på Lundsberg eller Sigtuna. Där är det tveksamt om man kan diskvalificera någon ickeöverklass för att man inte kan uttrycka sig på samma sätt. Situation behöver inte uttryckas sttwaschon.

Att kunna uttrycka icke-triviala saker man vill ha sagt i sammanhang där det inte är helt enkelt kräver naturligtvis intelligens, till exempel om du har ett fackkunnande och behöver uttrycka det i dagligt tal.

Huruvida det här varierar mellan olika klasser? Tveksamt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 dec 2012 01:16

Anders skrev:Ang. det här med "verbal förmåga":
En sak är att ha ett "rikt språk" som det brukar heta på Lundsberg eller Sigtuna. Där är det tveksamt om man kan diskvalificera någon ickeöverklass för att man inte kan uttrycka sig på samma sätt. Situation behöver inte uttryckas sttwaschon.
Att kunna uttrycka icke-triviala saker man vill ha sagt i sammanhang där det inte är helt enkelt kräver naturligtvis intelligens, till exempel om du har ett fackkunnande och behöver uttrycka det i dagligt tal.
Huruvida det här varierar mellan olika klasser? Tveksamt.

Njae, utan att försöka uttrycka någon objektiv mening om detta så tycker jag helt enkelt om det porträtt som Carl Johan de Geer gjorde av Lena Svedberg. Han har ett bra språk, med värme och närvaro. Det finns naturligtvis andra, som kanske uttrycker sig mer analytiskt, till exempel Öyvind Fahlström och Lars Vilks. Jag tror vi alla är präglade av vår klassbakgrund och vad vi lyckats förverkliga av våra intellektuella möjligheter.

Moderator

Återgå till "Filosofi"