Kan två personer vara samma person?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 mar 2013 17:16

rogerv

Inläggav rogerv » 05 mar 2013 17:37

Nej.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2013 17:47

klorofyll skrev:Kan två personer vara samma person?

Definiera person.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 mar 2013 17:50

Algotezza skrev:

Definiera person.

/Algotezza

Ja, vad är en person? Om vi kan skilja dem från varandra, vad är det som gör att två personer kan eller inte kan vara samma person?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2013 17:59

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:

Definiera person.

/Algotezza

Ja, vad är en person? Om vi kan skilja dem från varandra, vad är det som gör att två personer kan eller inte kan vara samma person?

Var och en har ett eget perspektiv på tillvaro, både psykiskt (via erfarenhet minnen, tankar, känslor) och fysiskt. Enäggstvillingar kan ha samma genuppsättning men de kommer mer och mer att divergera mentalt allteftersom de med tiden i regel får alltfler olika erfarenheter.

Men man kan känna sig som ett med en annan eller uppleva att man saknar persona.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 mar 2013 18:12

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Definiera person.

/Algotezza

Var och en har ett eget perspektiv på tillvaro, både psykiskt (via erfarenhet minnen, tankar, känslor) och fysiskt. Enäggstvillingar kan ha samma genuppsättning men de kommer mer och mer att divergera mentalt allteftersom de med tiden i regel får alltfler olika erfarenheter.

Men man kan känna sig som ett med en annan eller uppleva att man saknar persona.

/Algotezza

Kan man tänka sig att två personer som har olika yttre, alltså olika uttryck och åsikter, har erfarenheter som har resulterat i samma uppfattningar, samma identitet, om det kan vara så, hur identifierar man dessa två personer på bästa sätt?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2013 18:27

klorofyll skrev:Kan man tänka sig att två personer som har olika yttre, alltså olika uttryck och åsikter, har erfarenheter som har resulterat i samma uppfattningar, samma identitet, om det kan vara så, hur identifierar man dessa två personer på bästa sätt?

De skulle bestå av olika molekyler.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 mar 2013 18:36

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Kan man tänka sig att två personer som har olika yttre, alltså olika uttryck och åsikter, har erfarenheter som har resulterat i samma uppfattningar, samma identitet, om det kan vara så, hur identifierar man dessa två personer på bästa sätt?

/Algotezza
Men det behöver inte betyda att de har samma uppfattningar. Jag tror att dessa två personer har samma förhållningssätt men utifrån olika förutsättningar, själv skulle jag nog tippa på att det är dessa två som bäst kännner igen varandra, inte omgivningen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2013 18:55

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza
Men det behöver inte betyda att de har samma uppfattningar. Jag tror att dessa två personer har samma förhållningssätt men utifrån olika förutsättningar, själv skulle jag nog tippa på att det är dessa två som bäst kännner igen varandra, inte omgivningen.

Du frågade hur man skulle identifiera dem.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 05 mar 2013 19:24

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:De skulle bestå av olika molekyler.

/Algotezza

Du frågade hur man skulle identifiera dem.

/Algotezza

Det kan finnas oändligt många molekyler i universum, det är en början, men man kanske kan hitta någon bättre gemensam nämnare, något som bara existerar i två upplagor.

Titta på detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Identitet

ingenar

Inläggav ingenar » 06 mar 2013 08:17

Nej!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 mar 2013 08:59

klorofyll skrev:Det kan finnas oändligt många molekyler i universum, det är en början, men man kanske kan hitta någon bättre gemensam nämnare, något som bara existerar i två upplagor.

Titta på detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Identitet

Två olika personer kan aldrig exakt sammanfalla rumsligt. Men man kan vara samtida. Ser de exakt likadana ut kan de vara svåra att skilja åt men det innebär inte att de sammanfaller. Själva bör de kunna detta, såvida de inte telepatiskt har samma medvetande men utspritt i två fysiska kroppar. Hur nu det skulle gå till...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 06 mar 2013 09:54

Man kan definera en människa som arv och miljö. Man kan ha samma arv(enäggstvilling) och liknande miljö och då är man nästan samma person.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 mar 2013 14:52

förstår mig själv skrev:Man kan definera en människa som arv och miljö. Man kan ha samma arv(enäggstvilling) och liknande miljö och då är man nästan samma person.

Två personer kan ha liknande personligheter och beteende men de kan inte sammanfalla rumsligt,tidsligt och materiellt. Vi bör kanske skilja mellan person och personlighet i denna tråd?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 06 mar 2013 15:09

Hej klorofyll
Nej, det är en a priotik självmotsägelse om du med samma avser identisk. Om du däremot med samma menar av samma klass eller sort så beror svaret på din abstraktions- och detaljnivå. Kan två lok vara samma lok? Ja, de kan tillhöra samma klass av lok, t ex RC-lok, men ej vara identiskt samma. Däremot kan Person A ta en bild av lok L från söder och Person B ta en bild av lok L från norr och på sina respektive fotografier ha två olika bilder på samma lok med avseende på identiskt samma lok där bilden då referera till ett objekt. Om du tror eller försanthåller personkvaliteten som en själslig substans och det är den dualistiska utgångspunkten du har i din frågeställning så kommer det ju an på de som tror på själar att försöka motivera huruvida en kropp skulle kunna tänkas omfatta två eller fler själar. Om vi utgår ifrån en fysikalistisk modell, där det är ett neurobiologiskt korrelat som är den underliggande funktionen för personens mentala tillstånd, ja då kan en hjärna inhysa flera medvetande rent teoretiskt om vi tänker oss att en defekt gör att t ex Corpus Callosum (den del som bär informationen mellan hjärnhalvorna) är avskuren (ej kan kommunicera). Detta blir då ett specialfall. Om du enbart avser roller så kan t ex Person A vara både Polisen A och väninnan och mamman A, vilka enligt vissa skulle kunna ses som två olika personer vad avser personlighet, utstrålning, utseende, beteende etc. Då talar vi mest om så kallad yttre identitet (se min text nedan).
_________________________________________________________________________________

Frågan är intressant och svaret bygger helt och hållet på definitioner. Identiteten för ett objekt beskrivs nästan enbart i generella termer, ty det finns alltid en detaljnivå som man inte kan hantera vad avser kravet på beskrivning av objektet/fenomenet. Om jag tar min bil som exempel, den består av en mängd komponenter som tillsammans utgör det fenomen som jag refererar till när jag avser ”min bil”. Detta är dock en mental konstruktion då någon skulle kunna byta ut den mot en extremt lik bil, byta lås och registreringsskyltar, utan att jag hade märkt något (förutsatt att likheten är extrem – eftersom jag har argusögon). Då kan man ju anse att jag inte längre kör runt med den bil jag refererar till när jag avser min bil, eller så går man med på att, så länge kraven är uppfyllda för att jag ska uppfatta det som min bil, så är det min bil. Så här är ju då frågan om bilens identitet är kopplat till dess chassinummer, registreringsnummer, till dess komponenter etc? När jag lämnar in bilen på verkstad byter de (oftast) ut några delar på bilen. Då brukar jag inte uppfatta det som att jag har fått en ny bil, men dock möjligtvis en förändrad bil. Här kan vi ju då definiera bilen som att ha fått en ny identitet (t.ex. bättre komfort) eller så refererar vi begreppet identitet till helhetsobjektet (vilket till stora delar är samma komponenter). Antagligen är det så att det finns flera olika sorters identitet som vi lätt blandar ihop, dels identitet i form av vad ett fenomen (t.ex. en bil eller en människa), utgör i relation till andra strukturer i sin omedelbara närhet (jag kallar detta fortsättningsvis för ”yttre identitet"), dels identitet i kraft av en "inre" (för egen del) bevarad helhet (idé) över tid. Om jag lämnar min bil (vilken förvisso kan ha en intrinsikal kärna av vara, men dock inte ett medvetande) och fokuserar på människan istället så utgör ju min identitet, dels den jag uppfattas som av min omgivning, vilket bibehålls genom en rad egenheter (egenskaper - eller vad man nu ska kalla det), t.ex. utseende, beteende, personlighet, gemensamma minnen med mera. Ju fler av dessa som förändras kraftfullt, desto svårare för omgivningen att se den röda tråden i den "yttre identiteten". Vidare har vi då den identitet som man skulle kunna kalla den "inre identiteten", dvs när medvetandetillståndet hos person A refererar till sin egen identitet är detta säkert väldigt komplicerat och handlar, dels om hur den "yttre identiteten" hålls vid liv i kombination med att det finns en sammanhängande röd tråd av minnen och kontext i själva medvetandetillståndet. Med andra ord kräver den "inre identiteten" att personen har ett väl fungerande minne samt ser en kontext i hur denne lever sitt liv. Om man rotar ordentligt i hjärnforskningens historia kan man säkert hitta några fall där personer fått skador, tumörer eller blodproppar som lett till att personen förlorat förmågan att uppfatta sin egen person som en egen individ, dvs blivit identitetslös. Vidare kan man tänka sig att t.ex två enäggstvillingar som uppfostras utan någon åtskillnad av deras person får en betydligt svagare "inre identitet" än vad gemene man har (?). Det finns ytterligare en identitet som jag inte tagit upp innan och det är den unika identiteten, dvs att något kan enbart vara sig själv och inget annat. Vad jag avser här, med ”unik identitet” är då att om vi tänker oss att det på en planet långt bort finns en person som både till inre- och yttre identitet är oskiljaktig från mig, så är ändå den personen inte jag. På samma sätt med en bil med exakt samma kvantfysiska strukturella konfiguration som min bil kan ändå inte vara min bil då min bil är unik. ”Hemligheten” i detta är två faktorer. Tid och rum. Om ett fenomen A sker i tidpunkten t och på platsen Z så kan det inte finnas något annat fenomen som är identiskt med A utan att vara strukturellt likadant som A samt ske i tidpunkten t på platsen Z. Om något av dessa kriterier inte är uppfyllda är det andra fenomenet (låt oss kalla det A*) antagligen extremt likt, men dock inte identiskt med A.

Så för att sammanfatta texten ovan ser jag tre tydliga identitetsbegrepp:

1. Inre identitet (upplevelseberoende: minne, psyke etc)

2. Yttre identitet (definitionsberoende: sociala processer, hierarkiska detaljnivåer)

3. Unik identitet (a priori)

Så svaret på frågan ”vem jag är” blir då:

1. Den jag upplever mig vara

2. Det som omgivningen definierar mig som

3. Den jag är

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Tankar och känslor"