Algotezza skrev:Zokrates skrev:Självklart skall vi förkasta att fantasiprodukter har ett eget jag, endast riktiga människor kan ha ett jag.
Egot är en uppfinning vi håller vid liv genom vårt sociala liv och vår kommunikation. Något konstruerat. Menar du att det finns ett icke-konstruerat jag? Varför skulle man inte kunna konstruera ett jag till en fantasifigur?
/Algotezza
Ja du försöker väl ditt bästa som vanligt med att försöka snurra till det mest simpla vi har, vårt eget jag
som vore det enbart en konstruktion bland alla andra. En konstruktion är något skapat och därmed sammansatt,
likväl behöver inte en konstruktion i sig självt ha ett jag bara för att det är konstruerat. Ser du en organisk
människa med sina biologiska funktioner enbart som en konstruktion så är det i sin tur ett resultat av en
evolution, men det förtar inte att jaget är i varje individ oavsett graden av kommunikation eller socialt samspel,
varje jag är sitt eget jag, oavsett hur påverkat det är av andra jag, varje jag är sin egen betraktare och
tolkare av omvärlden, varje enskilt jag kan endast tänka och känna inom sin egen kropp, oavsett antal tänkare.
Visst kan folk idiotförklara sig själva genom att påstå att det är det yttre som är det inre, eller att det är den
andre som skapar dig, men fortfarande är det inget som förtar din egen jagupplevelse oavsett hur mycket
eller lite du nu än känner, tänker, upplever. Varje jag är sitt eget i sig själv, oavsett hur du än agerar i
samspel med andra, hänförs i extas, eller befinner dig i ett katatoniskt tillstånd, du är ditt jag, jag är mitt jag,
den andre är sitt jag, jag är mig, du är dig, mig och jag är samma sak oavsett om jag så saknar lemmar, syn
och hörselförmåga, oavsett om min tunga ryckts ut ur min kropp, jag är fortfarande jag fram till dess min
kropp är död och det i sin helhet oavsett hur deformerad och mentalt retarderad jag än är likväl som om
det omvända gällde, jag är varken mer eller mindre jag oavsett vilket även om jag så bara upprepade andras
repliker.