Max Stirner

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Max Stirner

Inläggav Pilatus » 26 apr 2013 17:55

Max Stirner, Den ende och hans egendom, 1910 (första tyska utgåvan 1844)

Solipsism, filosofisk term (av latinets solus ipse = ensamt själv). I ontologisk mening betecknar den ståndpunkten, att det enda som existerar är jag själv inklusive mina upplevelser. I kunskapsteoretisk mening betecknar den ståndpunkten, att det enda jag kan ha kunskap om är mig själv inklusive mina upplevelser. Viktigt är att begreppet "jag" inte kan denotera samma fenomen (om solipsismen är sann) som det fenomen "jag" denoterar i realismen (icke-solipsism). Ett vanligt misstag är att man gör så och därmed blandar ihop solipsism med egoism (vilket självklart är något helt annat). Man bör också vara medveten om att solipsismen mycket väl "kan" vara sann även om man inte märker det, dvs själv försanthåller eller är övertygad om att realismen (icke-solipsismen) är sann.

http://www.df.lth.se/~triad/stirner/denende/denende.pdf

Forshage, Mattias: Flickskolelärarens hänsynslöshet och de biologiska imperativen -- Om Stirner, individualismen och förhållandet mellan biologi, moral och politik (i Anarkistisk tidsskrift nr 4 1990-91)
Lund, Arwid: Albert Jensen och revolutionen (Berör Albert Jensens översättningsarbete.)
Törngren, Pehr Henrik: Moralsjukdomen (Stockholm 1940, appendix om Stirner.)
Värnlund, Rudolf: Vandrare till intet (1926 baserad på Stirner)

PS. En del kritik mot Pehr Henrik Törngren som förekommer på Internet tar sin utgångspunkt i Törngrens bok Moralsjukdomen och dess appendix om solipsismen som den framställs av Max Stirner. Skall man kunna förstå den kritik som framförs är det dock nödvändigt att läsa Törngrens bok Moralsjukdomen. DS.
Moderator

SigurdV

Max Stirner

Inläggav SigurdV » 26 apr 2013 18:41

"Som alla tänkare av denna riktning vill han bevisa, att varje offer, jag bringar andra människor, min vän, minälskade, bringar jag icke för deras skull, utan för min egen skull, därför att jag icke tål att se dem lida eller sakna;men ingen har krav på min kärlek, och kärleken är intet bud"

Lite gammalmodigt uttryckt, men visst: Om jag inte förstår att hävda mina intressen förstår jag inte heller att hävda andras.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Max Stirner

Inläggav Pilatus » 26 apr 2013 23:02

SigurdV skrev:"Som alla tänkare av denna riktning vill han bevisa, att varje offer, jag bringar andra människor, min vän, minälskade, bringar jag icke för deras skull, utan för min egen skull, därför att jag icke tål att se dem lida eller sakna;men ingen har krav på min kärlek, och kärleken är intet bud"

Lite gammalmodigt uttryckt, men visst: Om jag inte förstår att hävda mina intressen förstår jag inte heller att hävda andras.

Som poesi, ett något arkaiserat språk.
Moderator

SigurdV

Max Stirner

Inläggav SigurdV » 27 apr 2013 02:13

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:"Som alla tänkare av denna riktning vill han bevisa, att varje offer, jag bringar andra människor, min vän, minälskade, bringar jag icke för deras skull, utan för min egen skull, därför att jag icke tål att se dem lida eller sakna;men ingen har krav på min kärlek, och kärleken är intet bud"

Som poesi, ett något arkaiserat språk.
Sa han nåt mer bra? Jag gillar att undvika gamla originaltexter och i stället ta del av andras läsresultat. Orkade du igenom An Essay of Human Understanding?

Återgå till "Psykologi"