Sigges klock-experiment.

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Sigges klock-experiment.

Inläggav SigurdV » 24 apr 2013 20:21

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Två vågor genereras kontinuerligt av två våggeneratorer vågorna utsläcker varandra: HAR vi då två icke existerande objekt som existerar samtidigt vid generatorerna?
Du ser motsägelsen? Hur upplöser man den tycker DU? (Jag går förstås MIN väg.)

Under förutsättning att experimentet kan arrangeras så som det beskrivs så kommer det alltid att lämna kvar något som kan detekteras.
Termodynamikens andra huvudsats sörjer för att experimentet inte kan genomföras utan förlust.
Hmmm...en bra ripost...Men det det tillförs ju energi hela tiden till generatorerna...Jag tror faktiskt liknande experiment utförts! Men det kan ju vara besvärligt att isolera försöksrummet för vågorna så att inga andra vågor interfererar... Och föressten :idea: vågorna kräver väl ingen extra energi för att ta ut varandra? Men anta för resonemangets skull att experimentet är genomförbart...hur resonerar du då?

Det är viktigt eftersom det är enkelt att visa att problemet finns så länge minsta bit av de vågor som borde finnas i rummet med våg generatorer inte finns där: Alltså hur kan DELAR av vågorna bara försvinna spårlöst? På vilket sätt existerar de försvunna delarna?
...ÄR de existerande objekt som tillfälligtvis inte existerar i rummet eller inte??

SigurdV

Sigges Detektor.

Inläggav SigurdV » 25 apr 2013 20:36

En roterande klockas tid saktar in men det är inte poängen...
Varje massa graviterar och påverkar klockan .Dess rörelse relativt massan ger periodiska SMÅ förändringar i dess tidshastighet som endast kan avläsas i förhållande till den stillastående klockan. Tre klockor behövs för triangulering på en enskild massa och om människors rörelse på avstånd kan detekteras eller ej är en fråga om klockornas precision!

Teoretiskt är det nu möjligt att:
1 upptäcka var närbelägna soldater gömmer sig (eftersom väggar och andra insynshinder inte är nåt hinder för gravitation!)
2 Att kartlägga fiendens territorium inklusive insidan av byggnader! När fiendeledaren är identifierad av min detektor kan han ej längre gömma sig någonstans... Och kan relativt enkelt avlägsnas ur bilden med precisionsvapen.
3 Det blir lätt att hålla reda på vad de identifierade terroristerna har för sig!
Vilka de träffar så att hela gruppen kan identifieras!
Och djungel eller grottor utgör ej längre något skydd från fjärrstyrda precisionsvapen.

En ny exportprodukt?

holoteist

Sigges klock-experiment.

Inläggav holoteist » 27 apr 2013 19:30

Lika. Du har observerat dem lika länge.

SigurdV

Sigges klock-experiment.

Inläggav SigurdV » 28 apr 2013 00:34

holoteist skrev:Lika. Du har observerat dem lika länge.
Just det!
Varje materiellt föremål är sin egen klocka och har en egen tid vars hastighet beror av dess förhållande till de omgivande klockorna. Universum är en klocka bestående av klockor och alla de klockor universum består av har funnits lika länge i universum oberoende hur snabbt deras egen tid rör sig i förhållande till de andras. Universums egen tid verkar inte kunna beskrivas i Relativitetsteorin, och det är det ena jag vill ha sagt med experimentet.

Det andra som jag inte upptäckte i förhand är att experimentutrustningen principiellt kan fungera som teleskop och mikroskop samt se igenom materia eftersom den utnyttjar gravitation och inte elektromagnetisk strålning. Och vad jag inte vet är vilka naturliga begränsningar som finns därvidlag. Så jag väntar på en fysiker som kan berätta hur det ligger till.
Tyvärr är det ont om såna på internet, allt som finns är en besynnerlig religiös sekt som dyrkar Relativitetsteorin och ägnar sig åt att jaga kättare som inte riktigt tror på Relativitetsteorin. Några av dem är mattekunniga och hanterar teorins formler utmärkt men blir ställda så fort man pratar annan fysik ;)

Okunnig

Sigges klock-experiment.

Inläggav Okunnig » 02 aug 2013 02:19

SigurdV skrev:Vi startar två stoppur, lägger det ena på bordet där en centrifug av glas står och vi centrifugerar den andra klockan med mycket hög hastighet och observerar båda klockorna under experimentets gång. Vi stannar centrifugen och stoppar klockorna. Den ena klockan visar att experimentet pågått i 59 minuter och den andra visar att 60 minuter passerat:
(1)Hur länge har vi egentligen observerat BÅDA klockorna?

Relativitetsteorin handlar helt och hållet jämförelse. I detta fall måste du fråga dig vad jämförelsen är. Kom ihåg att du är i dig själv mätstickan. Men deltog du i färden runt runt i centrifugen? Nej, det gjorde du inte, alltså delar du samma uppfattning som det stoppur du lade på bordet. Du och det stoppur du lade på bordet måste ha samma hastighet, än det stoppur du lade i centrifugen. Därför har du observerat ALLT precis lika länge som stoppuret på bordet. Om du å andra sidan hade klivit in i centrifugen med den andra klockan, och av någon besynnerlig anledning överlevt centrifugalkraften, hade du då observerat hela världen på samma sätt som stoppuret i centrifugen.

Frågan hur länge man har observerat klockorna är, kanske inte banal, men ändå möjligt att lösa rent logiskt. Men tänk på när centrifugen stannar, och du har två stoppur som visar 59 och 60 sekunder....hur vet du vilket stoppur som är korrekt? Det är en långt svårare fråga, och något jag inte låtsas förstå mig på. Jag tror faktiskt inte ens att vetenskapen vet vad sanningen är på denna fråga....

förstår mig själv

Sigges klock-experiment.

Inläggav förstår mig själv » 02 aug 2013 11:40

Min tolkning av relativitetsteorin är att det finns flera "verkligheter". All rörelse är relativ det finns inget absolut, dvs ingen referens som är "still". Teorin är (om jag kommer i håg den rätt) en geometrisk förklaring till observationer som gjorts angående ljusets hastighet. Tidigare trodde man ju att det fanns ett medium som kallades etern som ljuset fortplantade sig i med en viss hastighet. sedan visade man att ljuset färdades lika snabbt i alla riktningar och från alla hastigheter. Detta ledde fram till den speciella relativitets teorin.
Som vanligt är observationer viktiga för förståelse. Samma gäller människan. Vi behöver träffa olika människor och lysna på vad de har att berätta. Fördomsfritt och med tolerans. Då får man ökad insikt i sig själv och andra.

Återgå till "Naturvetenskap"