Per.utveckling - Hitta den inre självkänslan

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 maj 2013 16:14

philosofiar skrev:För mig är Hitler som vem som helst. En organism som jag ställer mig fullständigt neutral till.

En besynnerlig introduktion till ett forum som jag antar du är obekant med. Dessutom väljer du fel tempus. På den tiden Hitler var en levande person fanns det ingen anledning att betrakta honom som vem som helst. Speciellt inte om du råkat bli född i Polen av fattiga föräldrar som regelbundet besökte synagogan.
Moderator

reflex

Inläggav reflex » 07 maj 2013 17:14

Kan man verkligen förstå sig själv?
Är det inte så att den störta förståelsen är just att förstå att man inte förstår sig själv?
Det sägs att vi har tre karaktärer, en som vi har, en som vi tror att vi har och en som andra tror att vi har.
Och det tror jag stämmer.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 07 maj 2013 18:22

reflex skrev:Kan man verkligen förstå sig själv?
Är det inte så att den störta förståelsen är just att förstå att man inte förstår sig själv?
Det sägs att vi har tre karaktärer, en som vi har, en som vi tror att vi har och en som andra tror att vi har.

Hej reflex vi tänker lika. Vi kan förstå oss själv bättre och bättre.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 08 maj 2013 00:17

förstår mig själv skrev:
reflex skrev:Kan man verkligen förstå sig själv?

Hej reflex vi tänker lika. Vi kan förstå oss själv bättre och bättre.

Det där låter bra. Kanske har ni hittat den inre självkänslan...Hur det går det med den yttre?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 maj 2013 15:37

SigurdV skrev:
förstår mig själv skrev:Hej reflex vi tänker lika. Vi kan förstå oss själv bättre och bättre.

Det där låter bra. Kanske har ni hittat den inre självkänslan...Hur det går det med den yttre?

Menar du social status?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 08 maj 2013 19:34

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:
förstår mig själv skrev:Hej reflex vi tänker lika. Vi kan förstå oss själv bättre och bättre.

Menar du social status?

/Algotezza

Social status? Nej jag har märkt att jag instämmer i mycket av vad han skriver

SigurdV

Inläggav SigurdV » 08 maj 2013 21:02

Då törs jag svara: Jag VISSTE inte vad jag menade, bara att det MÅSTE finnas nåt som går att hitta om man inte tror jag pratar strunt...
ALLA objekt har (antar jag) ett inre och ett yttre sammanhang! Det framgår så klart när objekt modellen är satserna: Tänk en bok med en sida med satsen "denna sats finns i boken" och riv sedan ut sidan.
Nu är satsens yttre sammanhang ett annat yttre sammanhang men det inre är fortfarande som förut. satsen är en sak i den första situationen men en ANNAN sak i den andra!
Satsen som EGET SJÄLVSTÄNDIGT objekt finns (om alls) endast i medvetandet!

Ett objekt ÄR förhållandet mellan det inre och det yttre sammanhanget! Det finns inte något i yttervärlden som ÄR objektet SATSEN! Satsen är inte verklig om man inte tar med vår eget inre i bilden för där MÅSTE OBJEKTET VARA ett förhållande mellan vårt yttre och vårt inre sammanhang ...när vi ser oss som objekt vill säga. Jag måste framhålla att jag än inte kommit just nånstans när jag blickar inåt...jag har varit HELT upptagen med att arbeta med det yttre. Öh...e de inte lite tvärtom med FMS? Så jag frågade hur det gick med hans yttre sammanhang och Algotezza gav en VÄLDIGT intressant socialpsykologisk identifiens av "det yttre" ...det är spännande när det uppstår resonans mellan oss!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 maj 2013 19:48

SigurdV skrev:Då törs jag svara: Jag VISSTE inte vad jag menade, bara att det MÅSTE finnas nåt som går att hitta om man inte tror jag pratar strunt...
ALLA objekt har (antar jag) ett inre och ett yttre sammanhang! Det framgår så klart när objekt modellen är satserna: Tänk en bok med en sida med satsen "denna sats finns i boken" och riv sedan ut sidan.
Nu är satsens yttre sammanhang ett annat yttre sammanhang men det inre är fortfarande som förut. satsen är en sak i den första situationen men en ANNAN sak i den andra!
Satsen som EGET SJÄLVSTÄNDIGT objekt finns (om alls) endast i medvetandet!

Ett objekt ÄR förhållandet mellan det inre och det yttre sammanhanget! Det finns inte något i yttervärlden som ÄR objektet SATSEN! Satsen är inte verklig om man inte tar med vår eget inre i bilden för där MÅSTE OBJEKTET VARA ett förhållande mellan vårt yttre och vårt inre sammanhang ...när vi ser oss som objekt vill säga. Jag måste framhålla att jag än inte kommit just nånstans när jag blickar inåt...jag har varit HELT upptagen med att arbeta med det yttre. Öh...e de inte lite tvärtom med FMS? Så jag frågade hur det gick med hans yttre sammanhang och Algotezza gav en VÄLDIGT intressant socialpsykologisk identifiens av "det yttre" ...det är spännande när det uppstår resonans mellan oss!

Yttre och inre går kontinuerligt och gränslöst över i varandra. Tinget vi upplever finns både "där ute" och "i hjärnan"/medvetandet. Språket glider omärkligt in och ut ur vår tankevärld... via skrift och tal, kroppsspråk... Vad är tal annat än ljudsatt andning? Skrift annat än bevarade fingerörelser?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Inläggav SigurdV » 09 maj 2013 20:56

Algotezza skrev:Yttre och inre går kontinuerligt och gränslöst över i varandra. Tinget vi upplever finns både "där ute" och "i hjärnan"/medvetandet. Språket glider omärkligt in och ut ur vår tankevärld... via skrift och tal, kroppsspråk... Vad är tal annat än ljudsatt andning? Skrift annat än bevarade fingerörelser?

/Algotezza
Jo objekten uppstår i kategoriseringarna av sammanhanget , jag tänker mig ett oändligt papper (eller såpbubbla) med en cirkel på...vibrerar papperet vibrerar cirkelns inre med papperet. Och vibrerar cirkelns inre i sin egen frekvens så påverkas papperet men med den frekvens som uppstår pga cirkelns radie. Normalt upptäcks inte cirkelns yttre innefrån cirkeln men om den svanger i egenfrekvens borde interferens uppstå och papperets svängningar kan beräknas.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 09 maj 2013 20:56

Algotezza skrev:Yttre och inre går kontinuerligt och gränslöst över i varandra. Tinget vi upplever finns både "där ute" och "i hjärnan"/medvetandet. Språket glider omärkligt in och ut ur vår tankevärld... via skrift och tal, kroppsspråk... Vad är tal annat än ljudsatt andning? Skrift annat än bevarade fingerörelser?

/Algotezza
Jo objekten uppstår i kategoriseringarna av sammanhanget , jag tänker mig ett oändligt papper (eller såpbubbla) med en cirkel på...vibrerar papperet vibrerar cirkelns inre med papperet. Och vibrerar cirkelns inre i sin egen frekvens så påverkas papperet men med den frekvens som uppstår pga cirkelns radie. Normalt upptäcks inte cirkelns yttre innefrån cirkeln men om den svanger i egenfrekvens borde interferens uppstå och papperets svängningar kan beräknas.

Återgå till "Psykologi"