förstår mig själv skrev:Illusion du skriver tyckande. Det handlar inte om det utan använder man sin kropp som observationsinstrument och litar till sinnena är det väldigt pålitligt.
Pilatus säger att han kan förnimma tiden, vilket jag är tveksam till. Det handlar om tidsuppfattning dvs något man som reflex säger "tänker" ut. Om någon tex frågar.Hur lång tid har gått eller vad tror du klockan är svararar man på detta genom att fundera på vad som har hänt och hur lång tid det "brukar" ta. (omedvetet eller medvetet). Vi förstår tiden genom oss själva och det som händer i oss alltså. Håller alltså med reflex.
Du har ju en "naturvetenskaplig" förklaring till dina ideer om vad tiden är. Och ja vore det enkelt att förstå med "skolkunskaper" skulle det nog vara känt redan. Personligen är jag helt säker på att mycket av naturen bara kan förstås med vår egen kropp.
Vad säger tex människor på matte/fysik forum om dina ideer?
Rubriken till föreliggande tråd lyder,
Hur kunde Big Bang ske? Av enkla logiska skäl ifrågasätter jag om denna fråga kan besvaras, innan frågan, Vad är tid ?, getts ett väl underbyggt svar.
Ingen har, såvitt jag känner till, besvarat frågan på ett bra och tillfredsställande sätt, vilket jag tolkar som att ingen klarat av detta.
Jag har då ställt frågan om det är meningsfullt att besvara rubricerad fråga, om ingen kan besvara frågan, VAD ÄR TID ?
De resonemang du och Reflex antyder, kräver med stor sannolikt även svar på frågorna,
- VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ?
- VAD UTGÖR MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS ?innan frågan
- VAD ÄR TID?har förutsättningar att besvaras på ett trovärdigt sätt.
Att referera till en förnimmelse, utan att besvara dessa frågor, är enligt min uppfattning att "tycka", utan egentlig grund.
Om du ej delar min uppfattning vore det intressant att få ta del av hur du resonerar.
Hälsar
Illusionen