Pilatus skrev:reflex skrev:Jag söker inte sanningen i filosofin eftersom jag tror att den alltid kommer att vara utom räckhåll för oss.
Krånglar du inte till sanningsbegreppet nu? Är du inte helt övertygad om att det var du som skrev kommentaren "Jag söker inte sanningen ... "? Nå, i så fall var det ju sant att det var du som skrev. Finns det någonting som skulle kunna få dig att tvivla på den saken? Inte?
För mig är sanning inte ett filosofiskt eller matematiskt begrepp. Det är mer än så.
reflex skrev:Auktoriteter är inte heller bärare av sanning, bara av auktoritet och det är inte samma sak.
Pilatus skrev:Du har en konstig syn på vad auktoritet är, tror jag. Litar du på någon människa? Förmodligen är det så. Om den människan säger att hon läste en artikel i tidningen att det kommer att snöa i Stockholm till helgen, säger du då att "det vill jag läsa själv innan jag tror dig"? Om en professor förklarar att materiens minsta beståndsdelar består av utsträckta objekt (strängar), förnekar du då omedelbart en sådan utsaga med att "auktoriteter inte är bärare av sanning"? Är det inte risk att du skjuter pianisten då?
Du har inte helt fel där. Jag är en väldigt lättlurad person. Detta kompenserar jag med den största misstänksamhet. Jag köper inte det någon påstår med mindre än att det stämmer överens med min "samlade erfarenhet". Det måste stämma in i "mönstret".
Nej, jag skulle inte förneka att det ska snöa, men jag skulle absolut kolla själv. Några "strängar" har jag aldrig sett och det är omöjligt för mig att avgöra om påståendet är sant eller falskt. Jag lägger det i "hypoteslådan" tills vidare.
All ny information väger jag mot all tidigare information och erfarenhet och det som inte stämmer in i mönstret accepterar jag inte utan vidare. Det får ligga i nämnda "hypoteslåda" tills ytterligare information så småningom verifierar påståendet och därmed ökar sannolikheten för att det ska vara sant.