Anders skrev:Jag upplever det vackra just nu. Då jag ser ut genom fönstret flammar soluppgången i orange, rosa, lila, turkos, och nyanser av blått som är smått övernaturliga. Mina ögon tar in det, hjärnan registrerar det och jag känner tillfredställelse.
Jo, jag tror att många skulle vara beredda att instämma. Hur många vykort och tavlor har inte gjorts med just detta motiv. Jag tror det går tillbaks till romantiken då man dyrkade naturen, dess storslagenhet och kraft. Stora känslor.
Anders skrev:Musiken som nu ligger närmast är nog "Gryning vid havet" av Alfven. En läkande funktion. Kraven, stressen, ambitionerna finns någonstans därute.
Hugo Alfvén räknas till nationalromantiken, men ...
Anders skrev:Så vackert är det som upplevs som skönt i den betraktandes sinne. Tror vackerheten mest är där utan någon särskild funktion, mer än kanske läkande. Och att den ger livet mening och innehåll. Här och nu.
Det har säkert flera funktioner, rytm, harmoni, balans, proportionalitet är bara några egenskaper som har betydelse för hållfasthet och god konstruktion. Det har säkert haft stor betydelse för evolutionen.
Kant argumenterade för att skönhetsupplevelsen grundas på drag i själva objekten. Det sköna är en egenskap i själva konstverket och det är dessa egenskaper som framkallar vår upplevelse. Sedan grottmålningarna har man kunnat gestalta djur och människor på ett sätt som vi inte har några problem med att uppleva skönheten i. Antikens ideal är mycket levande.