Hur kunde Big Bang ske?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Illusionen

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Illusionen » 31 dec 2013 11:52

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:• Att påstå att universum har en ”ålder” trots avsaknad av entydiga definitioner kan då tolkas
som ett förhastat påståendet, och att sannolikt ingen förstår, trots allt som skrivs och hävdas i medierna.

Hur menar du egentligen? Saknar det vi mäter som tid validitet och reliabilitet?

Nej inte alls, men jag gör åtskillnad mellan det “jaget” förnimmer, och vad universum överordnat representerar.
Det verkar kanske lite kryptiskt uttryckt, men ”medvetandet” är i viss mening ”sidställt” (= obalans) i relation till universum.
Jag betraktar alltså inte atomen som något STATISKT utan som en DYNAMISK struktur.
Det är den dynamiska strukturen som är styrande för växelverkan.
Ett fel näst intill alla gör, jag varit i kontakt med, är att man betraktar vår verklighets punkt (referens) som allmängiltig.
Det betraktelsesättet är enligt min uppfattning FELAKTIGT om vi ska diskutera universums egenskaper.
REFERENS DIFFERENS beskriver jag i tidigare inlägg.

Trots att jag återkommer till detta gång på gång i mina inlägg, märker jag att man inte kan frigöra sig från
vår verklighets atomära perspektiv inkl tankesätt.

Jag var tidigare i kontakt med två professorer och ställde några distinkta frågor.
Den första bad mig stryka hans adress i min adresslista, den andra hävdade att jag missuppfattat
Einsteins speciella relativitetsteori, ESR. Jag är inte direkt imponerad.
Notera att INGEN av dem ville och/eller kunde besvara mina frågor.
Ändå har de mage att begära att jag ska tro på dem !
Vad gäller ESR så behärskar jag den, och redogör även för alternativen i bl a inlägg här på FF.

GOTT NYTT ÅR !

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 31 dec 2013 13:30

Illusionen skrev:Nej inte alls, men jag gör åtskillnad mellan det “jaget” förnimmer, och vad universum överordnat representerar.

Jag tror inte jag förstår. Jag uppfattar världen som begriplig, åtminstone i princip. Det är väl inte någon som tror att vår bild av universum är sann, i den meningen att vi inte kommer att behöva revidera vår uppfattning. Men det vi i dag vet är den plattform vi måste utgå från. Om något begrepp behöver förtydligas så kommer man att experimentera och testa tills dess man förstår hur man bättre kan utforma sina tankeverktyg och begrepp. Ett generalangrepp har små förutsättningar att lyckas även för den som är mycket duktig och har kommit fram till en insikt om att vår världsbild är skev i något hörn. Skriv en artikel till en vetenskaplig tidskrift, eller en uppsats till ett universitet. Visa litet förtroende för andras förmåga att förstå vetenskapliga sammanhang.
Illusionen skrev:Det verkar kanske lite kryptiskt uttryckt, men ”medvetandet” är i viss mening ”sidställt” (= obalans) i relation till universum. Jag betraktar alltså inte atomen som något STATISKT utan som en DYNAMISK struktur.

Dynamisk, i vilken mening? Föränderlig, rörlig? Ingen har väl påstått att atomer inte kan förändras.
Illusionen skrev:Jag var tidigare i kontakt med två professorer och ställde några distinkta frågor.
Den första bad mig stryka hans adress i min adresslista, den andra hävdade att jag missuppfattat
Einsteins speciella relativitetsteori, ESR. Jag är inte direkt imponerad.

Vad förväntar du dig att en professor skall ha för uppfattning om relativitetsteorin? Bedriver de ingen egen forskning inom ämnet så är de säkert inte benägna att kasta skit på sina kollegor. Skall du få medhåll måste du ha läst professorns egna publicerade artiklar och ställa frågor som du förstår att de gärna vill besvara.
Moderator

Illusionen

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Illusionen » 31 dec 2013 15:52

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Nej inte alls, men jag gör åtskillnad mellan det “jaget” förnimmer, och vad universum överordnat representerar.

Jag tror inte jag förstår. Jag uppfattar världen som begriplig, åtminstone i princip. Det är väl inte någon som tror att vår bild av universum är sann, i den meningen att vi inte kommer att behöva revidera vår uppfattning. Men det vi i dag vet är den plattform vi måste utgå från. Om något begrepp behöver förtydligas så kommer man att experimentera och testa tills dess man förstår hur man bättre kan utforma sina tankeverktyg och begrepp. Ett generalangrepp har små förutsättningar att lyckas även för den som är mycket duktig och har kommit fram till en insikt om att vår världsbild är skev i något hörn.

Pensionären, P, börjar fundera kring vad som skulle kunna utgöra ”Medvetandets Referens”, MR.
P drar slutsatsen att MR är en viktig ingrediens/bas i/för ”jaget”.
P postulerar att EXISTENS kräver AVVIKELSE i någon form.
P anser sig därav förstå att MR i sig introducerar en strukturell obalans, OB, i universums neutrala Grundstruktur, G.
OB får till konsekvens att en REFERENS-DIFFERENS (= oordning) uppträder mellan atomärt och universellt.
Den via MR genererade förnimmelsen är således förskjuten/sidställd med OB, i förhållande till G.
Med detta som grund drar P slutsatsen att en OBALANS/DIFFERENS, OB, föreligger mellan universums grundstruktur, G,
och vår av MR formade verklighet.
P drar slutsatsen att vår av MR formade atomära verklighet ej direkt kan ligga till grund för beskrivning av Universum.
Vår verklighets egenskaper/fenomen är således EJ DIREKT ANVÄNDBARA för beskrivning av universum.

Fysiken som vi känner den idag innefattar flera paradoxer.
Ovanstående resonemang eliminerar i förlängningen flera paradoxer.
Rubriken på föreliggande tråd avser samtidigt ett tillstånd som egentligen inte existerar.

Är mitt pedagogiska fiasko ett faktum, eller förstår någon detta ?

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 31 dec 2013 16:43

Illusionen skrev:Pensionären, P, börjar fundera kring vad som skulle kunna utgöra ”Medvetandets Referens”, MR.
P drar slutsatsen att MR är en viktig ingrediens/bas i/för ”jaget”.

Han måste haft något speciellt skäl. Tvivlade han på sina sinnen, på sin förmåga att uppfatta verkligheten på ett korrekt sätt?
Illusionen skrev:P postulerar att EXISTENS kräver AVVIKELSE i någon form.

P stannar upp, existens har han läst om, den tycks föregå essensen tycker han sig minnas att Sartre sa något om på ett rökigt kafé.
Om det kräver någon slags avvikelse vet han inte, från vad?
Illusionen skrev:P anser sig därav förstå att MR i sig introducerar en strukturell obalans, OB, i universums neutrala Grundstruktur, G.

En strukturell obalans i universums neutrala grundstruktur ... ? Det var bra många led som hoppades över där, tänker P.
Olyckligtvis leder tankearbetet till att hans åldrade hjärna ystar sig. Det tar stopp. Han förstår inte varför det med nödvändighet skulle finnas en avvikelse. Han har aldrig plågats av att verkligheten verkar undflyende eller bisarr. Det finns givetvis åtskilligt som han inte alls förstår, men det han har läst i böckerna har alltid framstått som begripligt, ibland dock först efter en omläsning.

Vad är det P inte förstår?
Moderator

Illusionen

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Illusionen » 31 dec 2013 17:36

Jag misstänker att vi kommit till vägs ände Pilatus.
Om du inte förstår det jag skriver, så är du inte ensam, ingen annan förstår mig heller.
Trots våra ev meningsskiljaktigheter så har jag lärt mig uppskatta dig, och anser dig vara både klok och
mycket påläst. Jag är inte ens i närheten av din allmänbildning.
Hur som helst Pilatus, det vore trevligt om du kom ihåg mig som den där udda typen med hund som hävdade,

”Vår verklighets fenomen är EJ DIREKT ANVÄNDBARA för beskrivning av universum.”

Rubriken till den här tråden ser jag som en bekräftelse på att man inte förstår att tolka universum
på ett korrekt sätt. Det är nog inte min uppgift att ändra på det.

Hälsar dina vänner
Illusionen & Jeppe

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 01 jan 2014 00:09

Illusionen skrev:Jag misstänker att vi kommit till vägs ände Pilatus.

Vi kunde ju försöka lösa upp någon knut?
Illusionen skrev:Om du inte förstår det jag skriver, så är du inte ensam, ingen annan förstår mig heller.

Det finns säkert de som kan förstå en hel del. Flera har svarat med intresse och intelligens.
Jag lyssnade på Ed Copeland tidigare i dag, som förklarade vad supersträngar är (Cosmic Superstrings). Jag är osäker på om någon vet så värst mycket mer om supersträngar efter att ha sett videon. Men allt han säger är begripligt. Han medger att en del påståenden kan te sig märkliga, ingen vet om det finns något sådant som supersträngar. Men han berättar med entusiasm om deras egenskaper, deras stora massa, deras form och beteende.Inte en matematisk formel redovisas. Jag tror det är ett pedagogiskt grepp som fungerar. Det väcker intresse och kanske tror man sig förstå någonting nytt. Det är en behaglig, men inte helt osann illusion. :)
Illusionen skrev:Trots våra ev meningsskiljaktigheter så har jag lärt mig uppskatta dig, och anser dig vara både klok och
mycket påläst. Jag är inte ens i närheten av din allmänbildning.
Hur som helst Pilatus, det vore trevligt om du kom ihåg mig som den där udda typen med hund som hävdade,

Absolut, jag har inte några dåliga känslor mot någon på forumet.

Det börjar bli dags att ta fram en flaska vin, skål och Gott Nytt År!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Algotezza » 02 jan 2014 17:34

Illusionen skrev:

Hälsar dina vänner
Illusionen & Jeppe

Frågan är vad man i så fall ska utgå från i stället.
Algotezza aka Algotezza

OblivionII

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav OblivionII » 04 jan 2014 18:57

Jag får inleda med att tacka för svaren och be om ursäkt för mitt sena svar. Det har inte varit mycket tid över nu under och efter nyår. Nu hann jag bara med svar till Pilatus, jag återkommer med svar till dig Illusionen.

Pilatus skrev:
OblivionII skrev:Sanningen är ju att vi i dagsläget inte med säkerhet kan veta om vårt universum uppstod ur "ingenting" liksom vi inte kan veta ifall det uppstod ur ett redan existerande rum/tillstånd (vilket i det fallet hade inneburit att vi därmed inte bör begränsa vårt universum till vårt big bangs händelsehorisont).
Varför bör det då inte ses som ett misstag att med säkerhet påstå att det inte fanns något innan vårt universum blev till?

Vem påstår med säkerhet att det inte fanns något som föregick universum?

Det gör väl de flesta anhängare till Big Bang-teorin, direkt eller indirekt?
Här är ett exempel på hur det brukar låta när jag tycker forskarna låter lite för säkra på sin sak:
http://science.nasa.gov/astrophysics/fo ... -big-bang/

"So the 1929 discovery by Edwin Hubble that the Universe is in fact expanding at enormous speed was revolutionary. Hubble noted that galaxies outside our own Milky Way were all moving away from us, each at a speed proportional to its distance from us. He quickly realized what this meant that there must have been an instant in time (now known to be about 14 billion years ago) when the entire Universe was contained in a single point in space. The Universe must have been born in this single violent event which came to be known as the "Big Bang."

Varför likställs nästan alltid Big Bang med "the entire Universe" när vi inte har den blekaste aning om ifall singulariteten fanns i något redan existerande rum/tillstånd?

När jag själv föreställer mig en singularitet som exploderar och bortser från Big Bang så tänker jag mig ett exploderande svart hål. Nästa fråga för mig blir då - varför skulle inte Big Bang ha kunnat vara ett av många gigantiska svarta hål (eller någon liknande företeelse) som exploderade i ett redan existerande oändligt rum? Menar nu inte att det borde ha varit så det gick till utan mer att det finns väl inget som talar emot t ex. en sån idé? Tvärtom är det väl den enklaste förklaringen man kan föreställa sig - en uppbyggd kraft som resulterar i en explosion/expansion i något som existerar.

Här är ett till exempel med lite för säkra påståenden, från illvet.se:
http://illvet.se/fraga-oss/vad-fanns-fore-big-bang

"På samma sätt är frågan om vad som fanns före Big Bang tämligen meningslös. Begreppet tid är inte relevant utan ett rum att relatera den till, och detta rum uppstod först med Big Bang. Utan fysiska förändringar kan det ena ögonblicket ju inte skiljas från det andra – utan en sol som vandrar över himlen finns det inget sätt att mäta tiden.
Vetenskapen kan inte ge något tillfredsställande svar på vad tid är, men om det förhåller sig så att tiden blev till samtidigt som rummet, måste frågan om vad som fanns före Big Bang besvaras med ”ingenting”. En ironisk kosmolog skulle kanske påpeka det paradoxala i frågan genom att fråga: ”Hur mycket var klockan före tidens begynnelse?”

Här verkar resonemanget vara att man bör neka existensen till det man inte känner till. Vet vi inte ifall Big Bang blev till i ett existerande rum så var det nog inte så. Fanns inte tiden som ev. skapades i Big Bang så fanns ingen tid utanför Big Bang heller, för det vet vi inget om.
Knasigt och ovetenskapligt resonemang tycker jag. Iofs framlagt av Illustrerad Vetenskap men så här brukar det ju allt som oftast låta.

Pilatus skrev:
OblivionII skrev:Vi har teorier om hur det med dagens "glasögon" "borde" förhålla sig men de är i min mening knappast något att lita på tillräckligt mycket för att med säkerhet kunna påstå att universum uppstod ur antingen någonting eller "ingenting".

Vilken teori säger att universum uppstod ur ingenting eller på något annat sätt?

Big Bang-teorin t ex. är väl inte känd för att mena att universum uppstod i något existerande?

Pilatus skrev:
OblivionII skrev:Det var som sagt inte länge sen vi övergav synen på ett homogent universum som tidigare sågs som nära nog ett faktum men det visade sig alltså vara falskt. Det var en egenskap vi uppenbarligen hade mitt framför ögonen på oss men ändå dröjde det till.. vad var det.. några månader sen?.. innan vi förstod att det förhöll sig annorlunda. Hur kan vi då våga oss på det stora monsterklivet från det och komma med säkra påståenden om inte bara det vi med viss sannolikhet faktiskt kan nå, utan om sånt vi troligen aldrig öht kommer kunna nå/hinna få säker information om?

Den kosmologiska principen - ett postulat om att universum ser likadant ut överallt, oavsett i vilken riktning vi riktar teleskopen (det är homogent och isotropt).

Upptäckten av Huge-LQG (Roger Clowes, 11 januari 2012) kan möjligen antyda att den kosmologiska principen måste överges.
Huge-LQG är en stor kvasargrupp som består av 73 kvasarer och sträcker sig över 4 miljarder ljusår.

Nu orkar jag inte gräva djupare och reda ut det närmare men jag tror det var den här Aftonbladet-artikeln från 12 januari 2013 jag hade i åtanke, som jag antar kom ett år efter själva upptäckten: http://www.aftonbladet.se/nyheter/rymde ... 6060989.ab

I artikeln står det bl a: "Robert Cumming vid Onsala rymdobservatorium hörde talas om upptäckten i går. Han rankar upptäckten som en av de konstigaste någonsin."
Lite konstigt också att han inte hörde talas om upptäckten förrän ett år senare... eller så var det då den presenterades (?)

Hursomhelst.. det var både Huge-LQG och CMB Cold Spot jag hade i åtanke när jag lite förhastat skrev att synen på ett homogent universum redan har övergivits. De antyder mer att den kan komma att överges som du skrev.

Lite om CMB cold spot:
http://en.wikipedia.org/wiki/CMB_cold_spot
http://www.epochtimes.se/articles/2007/08/27/13014.html

Pilatus skrev:
OblivionII skrev:Jag har sagt det förut och säger det igen (med andra ord) - när det gäller den här frågan så har jag svårt att förstå dig. Du kommer med för mig förståbara påståenden som "Det är osäkert vad som i så fall fanns..." (innan kända universums uppkomst) och "vad som föregick eller orsakade universums tillblivelse är oklart", men sen kommer du med säkra (och för mig motsägande) påståenden som "Premissen att universum är oändligt verkar fel eftersom vårt kända universum har en viss ålder. Det kan därmed inte vara mer än ändligt stort".. och "för egen del räknar jag inte med kausala lagar innan det existerade någonting", och det gör att jag återigen inte förstår dig.

Får jag fråga, bara för att förstå dig bättre, känner du dig säker på att universum är ändligt och/eller att universum uppstod "ur ingenting" eller är du inte säker på det?

Universum är 13,8 miljarder år. Kan det då innehålla oändligt många stjärnor, kan det ha oändlig volym och en utsträckning i det oändliga? Det förefaller inte mig så. Men jag vet inte om kosmologer tar ställning till en sådan fråga.

Är vi alltså säkra på att universum ÄR 13,8 miljarder år gammalt eller är det så länge sen vårt mikroskopiska och obetydliga Big Bang exploderade i det oändliga och eviga universum?
Om universum som helhet är 13,8 miljarder år gammalt så håller jag med om att det borde vara ändligt både i volym och utsträckning i tid.

Pilatus skrev:
OblivionII skrev:Ser du det I ALLMÄNHET som att det som tycks vara sant i dagsläget bland forskare av olika slag troligen är det som faktiskt är objektivt sant?

Jag har inte den breda kunskap som skulle behövas för att kunna avgöra vad forskningen i allmänhet håller för sant. Vad vi vet är att ett stort antal teorier om världen inte är vederlagda. Tills dess någon kan visa att en teori måste överges för en teori som bättre beskriver världen, eller en del därav, har vi inte någon större anledning att hävda att det förhåller sig på något sätt som vi själva önskar. Men vi kan ju alltid tillåta oss att spekulera över ett glas.

Håller med, men det gäller väl åt andra hållet också, att man inte bör hävda att det förhåller sig si och så bara för att den rådande teorin säger så.

Illusionen

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Illusionen » 05 jan 2014 12:26

Under rubriken, Vad utgör medvetandets referens ?, har jag helt nyligen presenterat ett inlägg,
i vilket jag redovisar min starkt ifrågasättande uppfattning avseende bl a Big Bang och universums expansion.
Inlägget har underrubriken, ANG DOPPLEREFFEKT OCH ”RÖDFÖRSKJUTNING”.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 13:08

Illusionen skrev:Under rubriken, Vad utgör medvetandets referens ?, har jag helt nyligen presenterat ett inlägg,
i vilket jag redovisar min starkt ifrågasättande uppfattning avseende bl a Big Bang och universums expansion.

Låt oss anta att du har helt rätt i dina antaganden, jag är inte kapabel att bedöma hur det förhåller sig. Det är först om du vågar dig ut på litet djupare vatten som frågan kan få ett mer kvalificerat svar än i FF. Vetenskapliga tidskrifter, universitet och liknande.

Metodologiskt skulle jag hellre se att du skjuter sönder teorin om ett expanderande universum, genom att förklara vad som förefaller orimligt med uppfattningen, snarare än att peka på din teori som helhet. Vad är det vi missuppfattar då vi talar om doppler, universums ålder och andra mycket etablerade begrepp. Dessa uppfattningar tycks ju motstå en avsevärd mängd experiment och forskarmöda.

Vi anar att det kan finnas vägar till en annan syn, strängteorier mm. Men finns inte universums expansion kvar om vi accepterar en modernare teoribildning?
Moderator

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 05 jan 2014 13:54

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Under rubriken, Vad utgör medvetandets referens ?, har jag helt nyligen presenterat ett inlägg,

Låt oss anta att du har helt rätt i dina antaganden, jag är inte kapabel att bedöma hur det förhåller sig. Det är först om du vågar dig ut på litet djupare vatten som frågan kan få ett mer kvalificerat svar än i FF. Vetenskapliga tidskrifter, universitet och liknande.

Metodologiskt skulle jag hellre se att du skjuter sönder teorin om ett expanderande universum, genom att förklara vad som förefaller orimligt med uppfattningen, snarare än att peka på din teori som helhet. Vad är det vi missuppfattar då vi talar om doppler, universums ålder och andra mycket etablerade begrepp. Dessa uppfattningar tycks ju motstå en avsevärd mängd experiment och forskarmöda.

Vi anar att det kan finnas vägar till en annan syn, strängteorier mm. Men finns inte universums expansion kvar om vi accepterar en modernare teoribildning?

Rödförskjutningen bör ju ändras beroende på åt vilket håll man mäter väl? om inte big bang skedde i sig själv! Eller så antar man att allt sker i förhållande till sig själv, sitt medvetande. Då blir det psolipsism.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Pilatus » 05 jan 2014 13:59

förstår mig själv skrev:Rödförskjutningen bör ju ändras beroende på åt vilket håll man mäter väl?

Givetvis, om galaxer och andra objekt närmar sig kommer ljusets frekvens att höjas, att gå mot det blå.
Moderator

Illusionen

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav Illusionen » 05 jan 2014 14:25

Pilatus skrev:

Mätresultaten stämmer sannolikt, det är de vidlyftiga slutsatserna man har dragit, utan att
beakta ”medvetandets referens”, som jag vänder mig emot.
Enligt mitt synsätt är medvetandets referens, kombinerat med det jag benämner MaskeringsPrincipen, MP,
den bakomliggande orsaken till matematikens imaginära tal.
Matematikens + och – tecken har sin orsak att finna i DubbelReferensPrincipen, DRP.

Jag har redan ställt mina frågor, och som du känner till, kan eller vill man inte besvara dem.
Varför skulle jag be om svar en gång till ?
Jag tycker mig förstå, och anser därför att jag reder mig bra utan såväl experter som deras svar,
det är ju detta som är en del av tjusningen, att "gå av egen maskin", och slippa bli alltför påverkad.
Vi har ju diskuterat musiksmak, och då kommit fram till att det är den musik, som klarat av ”tidsfiltet”,
som utgör musikens vackra arv från svunna tider. På samma sak är det med sanningen,
den kommer förr eller senare att vaskas fram, oavsett ursprunget.

För att inte bli för påträngande avser jag att I fortsättningen begränsa mig, och enbart skriva på tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?. De som ev är intresserade av mitt koncept får då inläggen samlade
under en rubrik, vilket jag tror kan vara bra.

/ Illusionen

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 05 jan 2014 14:39

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:

Mätresultaten stämmer sannolikt, det är de vidlyftiga slutsatserna man har dragit, utan att
beakta ”medvetandets referens”, som jag vänder mig emot.
Enligt mitt synsätt är medvetandets referens, kombinerat med det jag benämner MaskeringsPrincipen, MP,
den bakomliggande orsaken till matematikens imaginära tal.
Matematikens + och – tecken har sin orsak att finna i DubbelReferensPrincipen, DRP.

Jag har redan ställt mina frågor, och som du känner till, kan eller vill man inte besvara dem.
Varför skulle jag be om svar en gång till ?
Jag tycker mig förstå, och anser därför att jag reder mig bra utan såväl experter som deras svar,
det är ju detta som är en del av tjusningen, att "gå av egen maskin", och slippa bli alltför påverkad.
Vi har ju diskuterat musiksmak, och då kommit fram till att det är den musik, som klarat av ”tidsfiltet”,
som utgör musikens vackra arv från svunna tider. På samma sak är det med sanningen,
den kommer förr eller senare att vaskas fram, oavsett ursprunget.

För att inte bli för påträngande avser jag att I fortsättningen begränsa mig, och enbart skriva på tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?. De som ev är intresserade av mitt koncept får då inläggen samlade
under en rubrik, vilket jag tror kan vara bra.

/ Illusionen

Ja att gå sin egen väg! Det har du kanske alltid gjort? På sätt och vis gäller det mig. Skillnaden är bara att man förstår bättre och det jag tidigare gjorde skedde med olust och nu kan jag göra samma med bättre känslor.

förstår mig själv

Hur kunde Big Bang ske?

Inläggav förstår mig själv » 05 jan 2014 14:57

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Rödförskjutningen bör ju ändras beroende på åt vilket håll man mäter väl?

Givetvis, om galaxer och andra objekt närmar sig kommer ljusets frekvens att höjas, att gå mot det blå.

Anta att big Bang började i en punkt. Sedan expanderar materien. (Generellt ses det som att allt avlägsnar sig. För närvarande är universum alltså ett stort klot. Jorden befinner sig någon stans i klotet. Detta skulle innebära att man skulle få massa olika mätvärden (olika doppler frekvenser alltså). Alla "partiklar/materiekonstellationer" skulle ju då vara närmare den punkt big Bang skedde i. Det skulle då med nödvändighet gå att räkna ut universums "mittpunkt","centrum",dvs singulariteten/punkten som då med nödvändighet skulle ha en bestämd absolut hastighet. Även läget för denna punkt(universums centrum) skulle kunna anges.
Använder man huvudteorin, mina teorier så är våra sinnen/känslor i "mittpunkten", och är även "referenserna". Detta blir ju möjligt att bevisa, vi så att säga är singulariteten, eller kanske det svarta hålet.

Återgå till "Naturvetenskap"