Anders Hesselbom skrev:Det finns dem som betraktar Gud som transcendent och omöjlig för vetenskapen att upptäcka. Men även deduktion kan vara vetenskap, och frågan diskuteras och argumenteras även om inte alla tycker att det är deras sak. Vad som är möjligt för vetenskapen att studera varierar över tid, och så länge det finns dem som tror, kommer det finnas andra som frågar varför.
Visst Anders, man kan föreställa sig vad som helst och tro att Gud är något som är utanför vad vi kan komma åt med vetenskap. Deduktion utgår från något som vi håller för sant. Så hur skall vi kunna pröva om satsen Gud existerar är sann eller falsk?
Anders Hesselbom skrev:Rätta mig om jag har fel, att du anser man inte kan födas som icke-troende eller som icke-frimärkssamlare betyder alltså att du inte betraktar tro kontra icke-tro som en dikotomi, medan jag gör det.
Implicerar inte dikotomin en tes? Jag har på annan plats skrivit om att Gud är ett icke definierat begrepp. "Gud existerar" betyder ingenting. Eller så får man beskriva vad man menar, en i Bibeln beskriven gud. Men det är knappast en enhetlig bild? Är Gud god? Vad menas med evigt liv? Men vi kan fråga någon om trosbekännelsen. Är den sann?
Anders Hesselbom skrev:Ett sätt att göra min föreställning om en dikotomi till en falsk sådan, skulle kunna vara att lägga in värderingar i ordet ateist. Man kan säga att vissa tror inte, för att det inte är relevant för dem, andra tror inte för att de utvärderat tron och avfärdat den, och andra tror. Då har vi tre grupper. Min protest, som jag tidigare nämnde, är att icke-tro är icke-tro oavsett orsak.
Ge mig det bästa argumentet som försvarar att icke-tro endast är icke-tro om man aktivt tagit ställning.
Du kan ju fråga om det existerar en kamera som kallas Ixus 120 IS. Jag har en sådan, den ligger på bordet bredvid datorn. Jag använder den dagligen. Jag vet att det finns ett sådant ting. Men om du säger: "Gud existerar inte", så vet jag inte vad du menar riktigt.
Vad är en icke_frimärkssamlare? Vad är utmärkande för den typiske ickesamlaren? Vad innebär det att samla frimärken? Kanske har han fem gamla brev med skilling banco-frimärken. Kanske har han ställt ut något av breven. Men samlar han?