reflex skrev:Algotezza skrev:Martinus kallar kosmos för Guds organism. Gud = det som omfattar allt. Var och en är högsta instans i sitt eget liv, skapar sitt öde i samverkan med omvärlden. Omvärlden = Gud. Allt levande delar samma immateriella jag.
---
Vissheten i det inre djupet
Vår inre diamant
Ibland tror jag
att jag är Gud
men för det mesta
vet jag det
Jag tycker inte att ditt svar är riktigt tydligt.
"Martinus kallar kosmos för Guds organism" ....
Denna formulering antyder ett "panenteistiskt" synsätt där Gud fortfarande existerar som ett övernaturligt väsen.
Formuleringen
"Gud = det som omfattar allt. Var och en är högsta instans i sitt eget liv, skapar sitt öde i samverkan med omvärlden. Omvärlden = Gud. Allt levande delar samma immateriella jag"
tolkar jag mer som "panteistisk", där allt i hela kosmos kan betraktas som Gud. Om detta synsätt inte innefattar en skapare, så skiljer den sig i sak inte från det rent vetenskapliga synsättet.
Kosmos har alltid funnits. Materia, energier har alltid funnits. Vi, var och en av oss, har alltid funnits, Gud har alltid funnits - formerna har alltid skiftat men innehållet varit detsamma: liv, medvetande, skapande, upplevande. Det finns ingen död materia, allt är levande, men det finns materia som utåt sett ter sig medvetslös men som är medvetet på ett inre plan. Det finns alltså ingen övernaturlig skapare som skapat alltet ur ingenting, enligt Martinus, och som skulle ha funnits före kosmos i någon mening. Alla skapelse är omskapelse av befintliga materier/energier - så även för Gud/kosmos.
Big Bang var födelsen av vårt lokala universum, inte hela kosmos. Kosmos är oändligt både uppåt i makro- och nedåt i mikrokosmos. För att Gud ska finnas, leva, skapa, uppleva, måste han liksom vi ha en organism. Vår organism är en spegling av kosmos, ett kosmos i miniatyr. En fraktal världsbild. Kosmos är uppbyggt av organismer i organismer. Planeter och stjärnor, planetsystem, galaxer och uppåt är levande organismer liksom vi.
Kan jag bevisa detta? Nej, men för mig ter det sig logiskt och inspirerande. Jag har skrivit många texter, gjort musik och bilder med Martinus kosmologi som inspiration. Den har hjälpt mig genom kriser och får mig att stå ut med livet. Men i slutändan kan den ju bara vara en storslagen fantasi. Den som dör får se. Reinkarnation och karma är två andra hörnstenar i kosmologin.
Det som skiljer Martinus synsätt från t.ex. naturvetenskapen är den andliga dimensionen som enligt Martinus finns parallellt med och genomsyrar den fysiska och samverkar med denna - i hela kosmos. Monism - ej dualism - lite som Spinoza - världen är en holistisk enhet som kan betraktas ur (minst) två perspektiv.