Och jag hoppas att vi ses i Linköping nu på tisdag:

Moderator: Moderatorgruppen

förbryllad skrev:Föds man till ateist?
Pilatus skrev:förbryllad skrev:Föds man till ateist?
Intuitivt finner man frågan en smula absurd. Man skulle ju lika gärna kunna fråga sågbocken. Så vari ligger felet i Anders Hesselboms fråga?
Om en ung kvinna (Maria) i fertil ålder påstår: Jag är inte gravid, så utgör det ett påstående om något som kan prövas. Det som påstås är antingen sant eller falskt. Det är falskt om en graviditetsundersökning skulle visa att Maria trots allt skulle vara gravid.
Så föds vi då till ateister, eller är frågan omöjlig att avgöra för ett nyfött barn? Hur prövar Anders om satsen är sann eller falsk? De kristna har t ex litet idéer om att Gud förser oss med moralbegrepp och fri vilja då vi föds. Vi skulle kunna pröva satsen om den avser en vuxen person som har kunskap om vad det innebär att vara teist. Vill vi vara mycket noggranna kan vi sätta ett frågeformulär (som avser att mäta graden av teistisk tro) i händerna på en person. Vi kan då få ett slags besked som kan avgöra om det är sant att A är ateist.
Pilatus skrev:förbryllad skrev:Föds man till ateist?
Intuitivt finner man frågan en smula absurd. Man skulle ju lika gärna kunna fråga sågbocken. Så vari ligger felet i Anders Hesselboms fråga?
Om en ung kvinna (Maria) i fertil ålder påstår: Jag är inte gravid, så utgör det ett påstående om något som kan prövas. Det som påstås är antingen sant eller falskt. Det är falskt om en graviditetsundersökning skulle visa att Maria trots allt skulle vara gravid.
Så föds vi då till ateister, eller är frågan omöjlig att avgöra för ett nyfött barn? Hur prövar Anders om satsen är sann eller falsk? De kristna har t ex litet idéer om att Gud förser oss med moralbegrepp och fri vilja då vi föds. Vi skulle kunna pröva satsen om den avser en vuxen person som har kunskap om vad det innebär att vara teist. Vill vi vara mycket noggranna kan vi sätta ett frågeformulär (som avser att mäta graden av teistisk tro) i händerna på en person. Vi kan då få ett slags besked som kan avgöra om det är sant att A är ateist.
Pilatus skrev:Vi kan då få ett slags besked som kan avgöra om det är sant att A är ateist.
Anders Hesselbom skrev:Pilatus skrev:1. Ateister är en negativ grupp. Två ateister behöver inte ha något alls gemensamt. Medlemmar av en positiv grupp, t.ex. teister, har åtminstone något gemensamt, om än inget annat.
Pilatus skrev:Det har ju inte heller min sågbock?
Pilatus skrev:Vi förväntar oss inte att en sådan fråga skall vara meningsfull, eller ha ett sanningsvärde.
Pilatus skrev:Så Anders, hur får din fråga om ateism sanningsvärde?
lynx skrev:Visst kan man tro att nyfödda inte har någon gudstro; att det är ett inlärt koncept under livet. Visst kan man tro att nyfödda har en klar insikt om gud, men som de inte kan förmedla och som dimmighetsgörs (alldeles eget ord där... tror jag) under uppväxten. Inte vet jag. Hur tänkte du dig bevisa hur det ligger till med den saken, Anders H? När jag föddes på 70-talet (jag kommer inte ihåg detta) så bars jag iväg uppochner av en barnmorska som höll ett hårt grepp om mina anklar. Så gjordes det på den tiden. Likaså bedövades inte spädbarn vid operationer. Man trodde med bestämdhet att spädbarn saknade känselförmåga. Javisst, låter det lite konstigt....? Nej, att bebisen började gallskrika vid snittet av skalpellen tolkades som en frisk reaktion för att stärka lungorna![]()
Vidare får du gärna utveckla dina tankegångar kring ditt koncept av s k "negativa grupper". Ur mitt perspektiv är frånvaron av en gudstro en gemensam nämnare. Jag tror på en Skapare till rubbet - är jag muslim för det? Jehovas vittne? Osv.
lynx skrev:lynx skrev:Visst kan man tro att nyfödda inte har någon gudstro; att det är ett inlärt koncept under livet. Visst kan man tro att nyfödda har en klar insikt om gud, men som de inte kan förmedla och som dimmighetsgörs (alldeles eget ord där... tror jag) under uppväxten. Inte vet jag. Hur tänkte du dig bevisa hur det ligger till med den saken, Anders H? När jag föddes på 70-talet (jag kommer inte ihåg detta) så bars jag iväg uppochner av en barnmorska som höll ett hårt grepp om mina anklar. Så gjordes det på den tiden. Likaså bedövades inte spädbarn vid operationer. Man trodde med bestämdhet att spädbarn saknade känselförmåga. Javisst, låter det lite konstigt....? Nej, att bebisen började gallskrika vid snittet av skalpellen tolkades som en frisk reaktion för att stärka lungorna![]()
Vidare får du gärna utveckla dina tankegångar kring ditt koncept av s k "negativa grupper". Ur mitt perspektiv är frånvaron av en gudstro en gemensam nämnare. Jag tror på en Skapare till rubbet - är jag muslim för det? Jehovas vittne? Osv.
Vänligen besvara detta, Anders Hesselbom. Jag bor inte i trakterna där du hade din föreläsning. Dessutom, av ditt språk att döma, borde du vara införstådd med att folk som inte delar din (kan ses generellt) syn på saken inte kommer till ditt "tal" vid inbjudan till tillställningar där det känns fel. Jag som inte äter kött går ju inte på en happening med helgrillad gris t ex. I så fall brukar det röra sig om huliganer.
Anders Hesselbom skrev:Icke-tron är mer relevant att påpeka i vissa situationer, mindre i andra.
Anders Hesselbom skrev:Men givetvis följer inte det till att man slutar att vara icke-troende när relevansen inte ses - detta är din premiss, inte ditt argument.
Anders Hesselbom skrev:lynx skrev:lynx skrev:Visst kan man tro att nyfödda inte har någon gudstro; att det är ett inlärt koncept under livet. Visst kan man tro att nyfödda har en klar insikt om gud, men som de inte kan förmedla och som dimmighetsgörs (alldeles eget ord där... tror jag) under uppväxten. Inte vet jag. Hur tänkte du dig bevisa hur det ligger till med den saken, Anders H? När jag föddes på 70-talet (jag kommer inte ihåg detta) så bars jag iväg uppochner av en barnmorska som höll ett hårt grepp om mina anklar. Så gjordes det på den tiden. Likaså bedövades inte spädbarn vid operationer. Man trodde med bestämdhet att spädbarn saknade känselförmåga. Javisst, låter det lite konstigt....? Nej, att bebisen började gallskrika vid snittet av skalpellen tolkades som en frisk reaktion för att stärka lungorna![]()
Vänligen besvara detta, Anders Hesselbom. Jag bor inte i trakterna där du hade din föreläsning. Dessutom, av ditt språk att döma, borde du vara införstådd med att folk som inte delar din (kan ses generellt) syn på saken inte kommer till ditt "tal" vid inbjudan till tillställningar där det känns fel. Jag som inte äter kött går ju inte på en happening med helgrillad gris t ex. I så fall brukar det röra sig om huliganer.
Det finns inget att kommentera. Dina åsikter om modereringen under debatten får stå får dig, jag var upptagen av att koncentrera mig på ämnet som avhandlades, men märkte inget missnöje. Och även frånvaron av gudstro är avhandlad.
Men den negativa gruppen: Låt säga att varken du eller Adolf Hitler samlar på frimärken. Ni föds som icke-frimärkssamlare, men vi vill inte kalla barn för icke-frimärkssamlare innan de tagit ställning, även om de rent tekniskt är icke-frimärkssamlare. Som vuxna förstår ni konceptet med att samla på frimärken, men prioriterar annat i livet. Vad kan man säga om dig och Adolf Hitler? Det enda vi kan vara säkra på, är att ni båda saknar ett attribut, frimärkssamlandet, men det följer inte till att ni delar ett attribut. En person kan leva hela sitt liv utan att samla på frimärken och utan att känna gemenskap med Adolf Hitler som inte heller gör det.
Jag presenterade en lösning åt er som inte vill ha spädbarnen i ateisternas läger tidigare, förhåll dig till den eller föreslå en annan. För att vara ett filosofiforum så tycks det väldigt mycket här. "Om inte premiss X är sann blir jag missnöjd. Jag vill inte vara missnöjd, alltså X."
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster