Förbjud alla åsikter.

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Maat » 12 jun 2014 21:43

Eller - snarare hur skulle det vara om man fick alla människor att inse sitt ansvar och att betrakta livet och existensen på ett ambitiöst och seriöst sätt - istället för som ett slags flum som kanske inte ens finns…

Så att de av omtanke om alla andra och framtiden lät bli att säga saker som de mycket väl vet att de inte besitter kompetens för att säkert kunna uttalas sig om.

Vilket skapar den sunda önskan att skaffa sig dessa saknade kunskaper – vilket leder till en spontan utveckling av mänskligheten och samhället.


Har någon någonsin tänkt på vilka följderna blir för samhället och mänskligheten…

– Om det sprids en flodvåg av felaktiga påståenden, åsikter som hävdar något som är fullkomligt felaktigt och dåligt genomtänkta idéer som får människor att tänka fel och förhålla sig till livet och tillvaron på ett sätt som motverkar en positiv utveckling för samhället och mänskligheten?

Det finns en uppfattning om att alla fritt kan få ur sig i princip vad som helst i form av ordströmmar där det inte spelar någon roll vad det är som kommer ut.

Det betraktas på förhand genom utgånget påbud och dekret att ord frambringade av en människa är heliga och okränkbara och ska få fritt spelrum att sprida sig över världen om världen känner för att lyssna.

Har någonsin någon tänkt på vad detta synsätt kan få för evolutionära följder om en ocean av dumhet väller ut över världen?

Anledningen till detta kollektiva dyrkandet av åsikten är att mänskligheten aldrig har fått upptäcka, lära sig och inse värdet av att veta, kunna och förstå.

Tvärtom har man genom misslyckanden och bakslag under - främst de senaste 3000 åren - kommit att tro att kunskap inte existerar, att ingenting är verkligt, ingenting är sant, ingen vet någonting och dessutom att vetande är omöjligt.

Dessutom tror man att allt vad människor gör är utan betydelse och att det inte finns någon mening med någonting.

Människorna är som en hund som blir slagen varje gång den skall äta och därmed lär sig att mat är farligt och försöker sedan aldrig mer äta varpå den svälter ihjäl.

Har någon någonsin tänkt på vilka följderna blir av att sprida dessa påståenden och åsikter…

– Om dessa påståenden och åsikter är fullkolmligt fel och inga av alla dessa idéer är sanna.

Om dessa påståenden om hur saker och ting är och fungerar inte alls är korrekta utan endast en följd av att människor helt enkelt inte har kompetens för att förstå och inse hur verkligheten, livet och världen i verkligheten faktiskt fungerar.

Så därför fantiserar man ihop lite bråte som man roar sig med att sprida omkring som en form av tidsfördriv.

Vilken blir då följden?

Om man hela tiden intalar sig själv att man är en meningslös idiot och att allt omkring är meningslöst…

OCH därmed betraktar alla som försöker bryta detta mönster och framföra ett annat sätt att tänka som idioter som man bara ska tysta ner eller nonchalera eftersom de påstår helt orimliga galenskaper…

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 12 jun 2014 22:17

Eller - snarare hur skulle det vara om man fick alla människor att inse sitt ansvar och att betrakta livet och existensen på ett ambitiöst och seriöst sätt.


Och vilket sätt skulle det vara?

Du menar att se seriöst på ett meningslöst snabbmatssamhälle med meningslösa jobb där vi förstör hela planeten vi bor på som de idioter vi är i vårt vansinne till konsumtionssamhälle? Styrda av ett system där ingen av oss bestämmer någonting?

Tycker snarare att man skulle intala sig själv att vara ödmjuk istället för att leka universums mittpunkt och Gud. För det är vad människan gör när hon ger sig själv en särställning hon aldrig varit i närheten av att förtjäna som den totalt onödiga klimatförstörande parasit hon faktiskt är på den här planeten ned sin nuvarande livsstil.

Börja med att förbjuda vansinnet till samhälle vi lever i så kommer resten att lösa sig självt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 15:57

Varför inte föregå med gott exempel, Maat? =D>
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 13 jun 2014 16:57

Algotezza skrev:Varför inte föregå med gott exempel, Maat? =D>


Ash, du hann före, jag skulle skrivit så jag också men glömde av det igår kväll.

=D>

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 17:24

Antic skrev:
Algotezza skrev:Varför inte föregå med gott exempel, Maat? =D>


Ash, du hann före, jag skulle skrivit så jag också men glömde av det igår kväll.

=D>


Har alltid gillat självmål... :P
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 13 jun 2014 17:57

Jag också. ;)

Därför gillade jag galenskaparnas låt "Det görs alldeles för mycket musik"

Där Claes Eriksson självironiskt sjunger...

Det görs alldeles för mycket musik!
Och här är en låt till, fy fan!
Det görs alldeles för mycket musik!
Och här är en låt till, fy fan!
Stackars, stackars publik!
Hur orkar ni med all musik?!
Fy fan! Fy fan!


https://www.youtube.com/watch?v=2VMOxo0tGyU

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 17:58

Antic skrev:Jag också. ;)

Därför gillade jag galenskaparnas låt "Det görs alldeles för mycket musik"

Där Claes Eriksson självironiskt sjunger...

Det görs alldeles för mycket musik!
Och här är en låt till, fy fan!
Det görs alldeles för mycket musik!
Och här är en låt till, fy fan!
Stackars, stackars publik!
Hur orkar ni med all musik?!
Fy fan! Fy fan!


https://www.youtube.com/watch?v=2VMOxo0tGyU


Jag älskar sketchen om pompombröderna!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 13 jun 2014 18:08

Håller med.

En himla massa program var en rysligt kul serie och den bästa de gjort tycker jag. :)

Jag kollade jämt på den serien och det blev många kul klassiker som mor i skutan, lerförsäljaren, att hyvla en ulk och många mer.


Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Maat » 13 jun 2014 22:01

Av deras frukt skall du lära känna dem.

Nihilo nihil fit.

Ur inget kommer inget.

Det dumt sagda är det dumt tänkta.

När kvantitet i ord är viktigare än kvalitet är deras värde intet.
Utom för att bekräfta exakt just det.

Dumma kommentarer bekräftar till fullo dumhetens utbredning och dess genomsyrande av människors obefintliga tänkande.

En allvarlig situation.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 13 jun 2014 22:36

Ännu dummare måste väl vara att sänka sitt eget inlägg det första man gör i tråden?

Förbjud alla åsikter

Alltså även din egen.

Algotezza

Trögfattarföreningen är också en klassiker som tål att ses igen. :D

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Maat » 14 jun 2014 12:37

Jo men nu är ni för ”dumma” för att se att det jag skriver INTE är en åsikt utan något ni inte kan förstå.

Det är en mer läsvänlig berättarversion med mildare formuleringar som retoriskt framlägger ett samhällsproblem.
Det kunde formuleras brutalare och fyrkantigare men denna mer samtalsliknade ton valdes för att inte förefalla för aggressiv.

Tydligen får detta utförande er att förväxla det med bara rena åsikter.

Emellertid tyder dock ingenting på att ni är medvetna om existensen av något annat än åsikter
Varför den exakta formuleringen förmodligen är betydelselös, ni tolkar ändå allt på samma sätt.

Ni är av evolutionen och samhället itutade att allt är åsikter och inget annat existerar, därför är ni oförmögna att rent biologiskt få er hjärna att tänka en annan tanke.

Att det finns något som inte är åsikt.

Jag skulle normalt kalla det - fakta, vetenskap och sanning - men ni ifrågasätter ju om dessa ting ens existerar överhuvudtaget, varför det är meningslöst att hänvisa till sådana ord.

En åsikt är baserad på tomt flum som man totar ihop i sitt huvud medan fakta, sanning och verklighet är baserat på hur världen ser ut och fungerar utanför den lilla svär som utgör det egna jaget.

För den som dyrkar religionen Åsikt är det egna jagets lilla svär ekvivalent med hela universum.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 14 jun 2014 13:51

Aaah, en som sitter inne med den "absoluta sanningen". Denne guru skriver inte ned åsikter utan obestridlig fakta (som ingen kan förstå) då alla är för dumma. Men om skribenten vet att alla är för dumma, varför då skriva ned detta alls? Kanske denne mästare och guru ville ha den enda sanningen skriven i sten, jag menar HTML.

Tack mästare, vi skall nu förändra hela samhället genom att...

betrakta livet och existensen på ett ambitiöst och seriöst sätt


Innanför eller utanför systemet? :shock:

Har du en koja över till att bo i skogen?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Zokrates » 14 jun 2014 18:55

Åsikter som inte grundar sig i verklighetsbaserad fakta är mer eller mindre oftast värdelösa,
en massa tyckanden hit och dit för tyckandets egen skull kan man ju oftast vara utan,
det är sannolikt de ogenomtänkta tankarna som utgör störst fara för vårt välbefinnande,
tycker jag... :D

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 14 jun 2014 19:54

Jag går ännu längre och säger att, det är när man inte tänker alls, som vi är riktigt illa ute.

(som i dagens samhälle där minst 90% är en skock får)


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster