I totalitarismens anda

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

I totalitarismens anda

Inläggav klorofyll » 05 jun 2014 21:54

Väderkvarn skrev:
klorofyll skrev:Jag vill bara klargöra en sak, det var inte bättre förr, om det är något som kan dra ner oss i skiten så är det tanken att det var bättre förr, den tanken gör att vi kapitulerar och ger upp. Egentligen vill jag säga det på ett ödmjukt sätt.


Egentligen vill jag säga detta på ett ödmjukt sätt.
Det var bättre förr innan, Doggerland sjönk.



Before rock 'n' roll, before television
Previous, previous, previous
Previous, previous, previous
Previous, previous, previous

More silence, more breathing together
Not rushing, being

Okej, men du får tänka på att du inte levde då. Om du nämner något som var bättre för tio år sedan så hade det också sina orsaker och konsekvenser, nej nu ska jag inte krångla till det, men jag har en liknelse, vågorna som slår mot kusten rör sig likadant idag som igår, det finns alltså samma möjligheter.

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

I totalitarismens anda

Inläggav Väderkvarn » 05 jun 2014 21:57

klorofyll skrev:
Väderkvarn skrev:
klorofyll skrev:Jag vill bara klargöra en sak, det var inte bättre förr, om det är något som kan dra ner oss i skiten så är det tanken att det var bättre förr, den tanken gör att vi kapitulerar och ger upp. Egentligen vill jag säga det på ett ödmjukt sätt.


Egentligen vill jag säga detta på ett ödmjukt sätt.
Det var bättre förr innan, Doggerland sjönk.



Before rock 'n' roll, before television
Previous, previous, previous
Previous, previous, previous
Previous, previous, previous

More silence, more breathing together
Not rushing, being

Okej, men du får tänka på att du inte levde då. Om du nämner något som var bättre för tio år sedan så hade det också sina orsaker och konsekvenser, nej nu ska jag inte krångla till det, men jag har en liknelse, vågorna som slår mot kusten är rör sig likadant idag som igår, det finns alltså samma möjligheter.

Okej, men nu ska vi inte krångla till det, du får tänka på att du måste vara väldigt gammal och med ett klart tydligt minne för att kunna uttala dig om det här, utifrån de premisser du just skissade upp.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

I totalitarismens anda

Inläggav klorofyll » 05 jun 2014 21:58

Ja det är bättre att leva nu och tänka framåt.

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

I totalitarismens anda

Inläggav Väderkvarn » 05 jun 2014 23:07


Har vi tillräckligt med guld?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 13 jun 2014 18:51

Vem har den yttersta makten i Sverige?

Datalagring får grönt ljus
De svenska reglerna om lagring och utlämnande av trafikuppgifter strider inte mot EU- eller Europarätten,
enligt regeringens utredare Sten Heckscher som f.ö när han en dag dör vill bli begravd i Israel i lugn och ro.
Justitieminister Beatrice Ask anser att analysen ovan innebär att svensk datalagring kan fortsätta.
http://www.metro.se/nyheter/datalagring ... YsY7bj@aQ/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

I totalitarismens anda

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 19:16

Zokrates skrev:Vem har den yttersta makten i Sverige?

Datalagring får grönt ljus
De svenska reglerna om lagring och utlämnande av trafikuppgifter strider inte mot EU- eller Europarätten,
enligt regeringens utredare Sten Heckscher som f.ö när han en dag dör vill bli begravd i Israel i lugn och ro.
Justitieminister Beatrice Ask anser att analysen ovan innebär att svensk datalagring kan fortsätta.
http://www.metro.se/nyheter/datalagring ... YsY7bj@aQ/


Inte jag i alla fall...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 14 jun 2014 04:10

Radiotjänst får väl vända sig till Sten Heckscher så fixar han det!
http://www.svt.se/nyheter/manga-vill-nu ... v-avgiften

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

I totalitarismens anda

Inläggav klorofyll » 14 jun 2014 11:05

Väderkvarn skrev:
Har vi tillräckligt med guld?

Jag tror på det att man ska minnas sitt förflutna för att undvika misstag. Vad säger då det förflutna och hur gör man för att minnas det på bästa sätt? Jag tror att man bör ha någon röd tråd i sitt liv. Sedan minns man det man tänker på. Om någon sägs ha dåligt minne så beror det bara på att den personen tänkt på något annat än det som "skulle" minnas.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 14 jun 2014 18:51

När det gäller att minnas så handlar det ju främst om det som skall minnas innebär, om det kan hjälpa eller stjälpa en personligt.
Jag blir uppriktigt sagt förbannad på alla som ältar händelser som varit traumatiska, särskilt om det handlar om övergrepp,
våld, krig o.dyl. I de fallen gör personen bäst i att förtränga händelsen men lär sig att känna igen varningstecknen inför
att råka hamna i liknande situationer. Jag bara undrar hur många som fått sina liv förstörda EFTER att ha varit i kontakt
med psykologer, traumaenheter o liknande skit.

Nej, nu är det dags att häckla fascistbolaget radiotjänst!
"Vad blir Radiotjänsts nästa drag? Jag skulle inte tro att de lägger sig platt. En betydande inkomstkälla försvann ju.
Finns det något annat knipslugt sätt att ta ut avgifter av datorägare?"
http://techworld.idg.se/2.2524/1.565708

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 15 jun 2014 03:05

SVT, SR är en statlig propagandakanal, inget annat. Vi kan t.ex ta frågan när reportern frågade Maud Olofsson
8 gånger om hon hade informerat Reinfeldt om NUON affären istället för att säga så här; Du har tidigare
sagt att du informerat Reinfeldt, varför förnekar du detta, för att slutligen frankt titulera henne lögnare!

Hela tiden skyller redaktionerna ifrån sig och gömmer sig bakom ett objektiviteteskrav, men ofta ligger ju
alla korten på borden och inte ens då kan de säga rakt ut vad som faktiskt har skett, som om allt vore
religion de pratar om där var och en själva utifrån ledtrådar får bilda sig sina egna uppfattningar.

Pinsamma nyheter om maktmissbruk mörkas, reportrar tackar nej till bra nyheter om de anser att dessa
svartmålar staten eller de styrande, reportage om partiledare får karaktären av hemma hos program a lá
hänt i veckan, allvarligare utlandsrapportering kunde lika gärna ha stått stämplade med "made by CIA",
där de agerar språkrör för en viss bestämd propagandavinkel. Rapport och Aktuellt liknar idag mest
Lilla Aktuellt fast för vuxna, precis som om mottagarna vore efterblivna.

Cheferna är tillsatta efter någon mysko form av svågerpolitik, där de alla är släkt med varandra på ett eller
annat sätt och mångfald i deras ögon är att se till att så få etniska svenskar som möjligt medverkar i debatter
och inslag, i stort sett är det enda av värde de har idag Kunskapskanalen, resten är bara billig urvriden skit.

Sist men inte minst så visste de om att det inte var okej att ta ut tv-avgifter för datorer och mobiler,
istället för att rapportera sakligt om det suspekta med detta så valde de att aldrig gå på djupet,
givetvis måste det skett utifrån strikta direktiv uppifrån.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

I totalitarismens anda

Inläggav Pilatus » 15 jun 2014 09:23

Zokrates skrev:Vi kan t.ex ta frågan när reportern frågade Maud Olofsson 8 gånger om hon hade informerat Reinfeldt om NUON affären istället för att säga så här; Du har tidigare sagt att du informerat Reinfeldt, varför förnekar du detta, för att slutligen frankt titulera henne lögnare!

Det skulle krävt att reportern haft tillgång till mer än hörsägen. Det verkliga förhållandet känner jag inte till att någon annan haft tillgång till än Maud Olofsson själv och Fredrik Reinfeldt. Mikael Damberg skrev en interpellationsfråga 2012/13:510 Nuonaffären. Den besvarades i en Interpellationsdebatt av statsrådet Peter Norman. Debatten finns inspelad och kan följas från http://www.riksdagen.se/
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

I totalitarismens anda

Inläggav Algotezza » 15 jun 2014 17:14

Det är inte de synliga som styr utan de osynliga intersubjektiva andorna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 21 jun 2014 06:01

Algotezza skrev:Det är inte de synliga som styr utan de osynliga intersubjektiva andorna.


Vägen till det totalitära samhället tar sig ibland fram på bakvägar och gör små kringelkrokar, smyger sig sakta
men säkert på oss som en ulv i fårakläder förklädd med idel goda intentioner. Snart räcker det med att bara ha
varit misstänkt för att en person skall vara ute ur leken, något som de totalitära anhängarna tacksamt tar emot.

"-Har det funnits misstankar om till exempel missbruk, misshandel, sexualbrott eller annan grov kriminalitet så är
det viktigt att känna till. Barnens behov av trygghet och skydd går före eventuellt integritetskränkande delar,
säger Elisabeth Dalin, Rädda barnen"
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/krav- ... 677214.svd

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 21 jun 2014 22:35

NSA skiter i ISIS, terrorgruppen som utför illdåd i Syrien, Irak.
http://www.bild.de/politik/ausland/isis ... .bild.html

Verkligen, det är dig och mig de bevakar, vi är mycket viktigare mål än riktiga terrorister, vi kan ju faktiskt
rösta bort de styrande parasiterna om vi organiserar oss, o hemska tanke!

http://www.expressen.se/nyheter/tysklan ... -i-europa/
http://hbl.fi/nyheter/2014-06-19/621221 ... a-avslojat

"Vi i Sverige kan fortfarande bestämma vilket samhälle vi vill ha. Har vi inget att dölja föreslår jag att vi monterar upp
kameror i alla hem. Men tror vi att det hämmar och kränker våra mänskliga rättigheter är det dags att fundera på varför
vi låter samma övervakning ske i våra datorer varje dag"
http://www.dn.se/nyheter/sverige/emanue ... tveckling/

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

I totalitarismens anda

Inläggav Antic » 21 jun 2014 22:38

Zokrates skrev:Men tror vi att det hämmar och kränker våra mänskliga rättigheter är det dags att fundera på varför
vi låter samma övervakning ske i våra datorer varje dag"
http://www.dn.se/nyheter/sverige/emanue ... tveckling/

Därför att folk är en skock med får. De säger att de inte har något att dölja och låter sig sedan glatt övervakas.

Förresten...de berättar ändå hela sitt liv in i minsta detalj på Facebook...

(sorgligt men sant)


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster