Pilatus skrev:Illusionen skrev:Att enbart följa ”känslan” har därför sannolikt mycket små utsikter att lyckas (= inte ”må bra”) inom ett kapitalistiskt system.
Så kan man ju uttrycka det. Satsen är antagligen sann. Men litet poänglös eftersom man antagligen kan vidga satsen att omfatta alla system. Eller menar du verkligen att det finns ett jämförbart system (det postindustriella samhället) där där utsikterna är bättre?
Att det finns bättre systemalternativ är jag övertygad om, men då är givetvis frågan i vilka avseenden de är bättre,
och för vem. Men det var egentligen inte det som jag hade i tankarna med mitt inlägg.
Fms bygger sitt resonemang på begrepp som "känsla" och liknande. Jag ville med mitt inlägg åter uppmärksamma Fms på
att hans resonemang vilar på en grund som kan anta olika skepnad, då begreppet ”känsla” är odefinierat.
”Känsla” är inte ett ABSOLUT begrepp, utan beroende av ett ”komplex” av delfunktioner inkl egenskaper (enligt mitt synsätt).
Det ”goda” behöver m a o inte vara ”gott” för alla.
Fms däremot betraktar ”känsla” som en ”definition i sig själv”, vilket alltså är en uppfattning jag inte delar.
Om målsättningen är att det ska utmynna i en TEORI, går det inte att "runda" och ignorera definitionerna.
En teori måste vara mer distinkt till sin utformning.
/ Illusionen