Kan man göra något misstag som är så stort...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav klorofyll » 17 jun 2014 20:32

...att man aldrig blir medveten om det?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Zokrates » 17 jun 2014 20:42

Alkoholister kanske kan?
Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus. Ords 20:1

Antic
Inlägg: 3868
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Antic » 17 jun 2014 21:02

Titta på samhället

Sedan tittar du på gruppen som ser det som en framgång

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav klorofyll » 17 jun 2014 21:05

Zokrates skrev:Alkoholister kanske kan?
Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus. Ords 20:1

På vilket sätt?

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav klorofyll » 17 jun 2014 21:07

Antic skrev:Titta på samhället

Sedan tittar du på gruppen som ser det som en framgång

Vad drar du för slutsatser av det?

Antic
Inlägg: 3868
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Antic » 17 jun 2014 21:08

klorofyll skrev:
Antic skrev:Titta på samhället

Sedan tittar du på gruppen som ser det som en framgång

Vad drar du för slutsatser av det?


Att vissa är helt blinda för det som vi kallar verklighet.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Zokrates » 17 jun 2014 21:29

Samhälletsperspektiv kan vara väldigt missvisande, alla som idag tror på mångkultur tycks vara ute och cykla,
http://news.sciencemag.org/biology/2014 ... -diversity

utifrån artikeln ovan så inser man att människor lever i de grupper de utgjorts av tidigare och att de är
ytterst lite förändringsbenägna. De som ändock har beblandat sig, initialt via slaveri, sexuellt våld, etc,
förefaller det som om även avkomman (mestiserna) hållt sig inom de grupper deras mödrar gjorde, undantag
utgörs av större centrala städer, men hur ser det egentligen ut i Mexiko? Våld, mord, våldtäkter är bara
en liten del av den oerhörda kriminaliteten, ett människoliv har knappt något värde alls, samtidigt som
grupperna inom städerna blir oerhört splittrade, presidenten kan agera utifrån det som vilken traditionell
diktator som helst.

Problematiken i artikeln berör förvisso inte direkt det jag nämner, det är en bieffekt av det mångkulturella
samhället, men problemen stannar inte vid ekonomiska samhällsklasser utan går långt bortom det, för att
slutligen ha skapat en så diversifierat samhälle att ingen enskild grupp kan tala för alla, vilket lämpligt nog
togs upp i SVD nyligen.

"I ”Methodology of the Oppressed (utg. 2000)” talar Chicanafeministen Chela Sandoval om affinity politics snarare än identitetspolitik.
Att de som är dubbelt eller flerdubbelt underordnade normer blir flerfaldigt marginaliserade om deras politiska projekt är
att bara liera sig med de som delar exakt samma position. Papperslösa mexikanska arbetarkvinnor i USA, som delar
erfarenhet av superexploatering (ofta isolerat i hemarbete), sexism, rasism och rättslöshet kan till exempel inte bara
vända sig till de som delar alla de villkoren, utan kommer vara starkast om de vänder sig till såväl USA:s kvinnorörelser,
manliga arbetare (migrerade eller ej) migrationspolitiska aktivister med mera. Intersektionalitet i praktiken helt enkelt.

Där har vi nyckeln, att se identiteter men skapa politik som överskrider dem och ser gemensamma intressen."
http://www.svd.se/kultur/debattserie-om ... vd?sidan=4

Tyvärr förefaller det inte vara den enda lösningen, Cameron talade för ett tag sedan om behovet att muslimer
i England måste vara mer brittiska, en läsarundersökning i dagens Daily Mail visade att 95% av läsarna ansåg
att det engelska språket är ett måste att behärska för att kunna ta del av samhället. Det finns en mängd med
andra problem som skapas med för stor invandring, dumpade löner, fler sociala grupperingar, kulturkrockar,
rasism som leder till utökat våld, större utslagning i form av större inkomstklyftor samt en tyngre och våldsammare
kriminalitet vilket vi redan nu ser i de områden i världen som delvis på grund av kolonialism, utsugning, krig,
flyktingar har många olika etniska grupper samlade inom sitt lands gränser.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Zokrates » 17 jun 2014 22:32

Förtydligande.
Jag tror på naturlig invandring, enskilda människor eller en familj som kommer till att annat land och där
blir en del av det landets kultur genom att ta till sig deras seder och normer helt frivilligt, där det står
deras eventuella avkommor fritt att gifta sig med vem de vill utan krav från släkt att de måste gifta sig
med någon som har just deras kulturella bakgrund i form av språk, religion, traditioner. Tyvärr är det just
motsatsen som främst sker idag där framförallt kvinnor tvingas in i giftermål med män med gemensam
bakgrund för att inte förskjutas, männen däremot kan ofta själva välja vilken kvinna de vill ha, men med
förbehållet att hon skall anamma deras kultur för att bli accepterad av hans familj.

Ekonomisk invandring enbart för att få det bättre är dömt att misslyckas om de kulturella skillnaderna är för stora,
liksom all invandring som sker utifrån flyktingstatus. Mitt synsett följer alltså ett naturligt mänskligt biologiskt
beteende då det är så människor alltid har agerat om vi låter dem agera som fria individer, det är att ta seden dit
man kommer för att på plats vara en del av dem och inte en enda jävla utsugare skulle kunna komma in och manipulera
ett sådant folk då de har en hundra procentig sammanhållning.

Det jag beskriver är äkta mångkultur, där människor utvecklas i samspel, ger och tar och bevarar det som fungerar,
emedan den mångkultur som samhällen skapar idag främst bygger på politikens söndra och härskamentalitet,
den föder främlingsfientlighet, skapar fler och större klyftor, utanförskap samt utbredd kriminalitet.

Mångkultur skall för att fungera alltid vara utspritt, inte verka på en och samma plats och framförallt aldrig på ett för litet utrymme, då slipper vi definitivt identitetskriser, rasism, ojämlika samt orättvisa samhällen där alla luras och lurar varandra. Dagens antirasistiska grupper är förmodligen de som bidrar med mest rasism utan att egentligen ha förstått vilket misstag
de egentligen begår, utnyttjade av profitörer, debattörer för att genom segregation och klassklyftor rasera det enda skyddet
vi har emot just detta, en stark social sammanhållning.

"Nästan var fjärde – 22,6 procent – av länets 2 163 042 invånare är födda i ett annat land
– Det är fascinerande att Sverige, trots vårt förhållandevis perifera läge och bistra klimat, kan locka människor från världens alla hörn, säger Kjell Haglund, chefsanalytiker på Länsstyrelsen."
http://www.dn.se/sthlm/var-femte-stockh ... n-sverige/

Ovan artikel får mig definitivt inte att jubla, det påminner om Stalins etniska folkförflyttningar, jag ställer mig nu
de allvarliga frågorna; Pågår det en etnisk smygrensning av svenskar, byter de succesivt ut hela befolkningen,
vad händer när dessa "nya" människor tar till sina gamla beprövade konfliktlösningsmetoder, är detta även
ett led i att införa det totalitära samhället med krav på fler poliser och ökad massövervakning, eller är Sverige bara
en del av ett etnologiskt befolkningsexperiment för att se var smärtgränserna går, vem håller i trådarna?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Pilatus » 18 jun 2014 00:05

klorofyll skrev:...att man aldrig blir medveten om det?

I trafiken är det ju inte så svårt att åstadkomma ett misstag som man aldrig blir medveten om. T ex kan man bli överkörd av en stor Volvo XC90 (2770 kg) turbodiesel på ett övergångsställe. Många har bråttom i dagens samhälle och ser hastighetsbegränsningar som rekommendationer till gröngölingar som inte vet något om bilkörning. Men det kan hända att någon är på väg till bussen på andra sidan gatan, litet ivrig att komma med för han har fått en tid för att operera sin starr. Så han tar ett kliv ut vid övergångsstället. Förmodligen hinner han inte ens höra bilen.

Det är ett slags misstag, det finns andra.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Zokrates » 20 jun 2014 02:36

Pilatus skrev:
Det är ett slags misstag, det finns andra.


Att oåterkalleligt förstöra sina döttrars underreden därför att synen på kvinnor är att de är oförmögna att kontrollera
sin lusta varpå kvinnor omöjligt kan vara trogna sina män om de finner den allra minsta njutning av sex. (hmm?)
För dem är en kvinna bara en hynda som skall stympas, tyglas, plågas samt lyda mannen, märklig tradition det här
eftersom den förvånansvärt nog upprätthålls av KVINNOR!
Enligt min mening, den man som kräver att en kvinna måste vara könsstympad borde få ollonet avskuret, det är rättvist.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/hel-s ... onsstympad

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9937
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav Zokrates » 20 jun 2014 22:32


klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Kan man göra något misstag som är så stort...

Inläggav klorofyll » 02 jul 2014 20:50

Jag tror att man kan göra misstag utan att vara medveten om dem, men jag tror inte att man samtidigt kan tycka om sig själv fullt, om man har gjort ett misstag som man inte kan definiera så tror jag att man i regel ser sig själv som en otursförföljd idiot.

Men med det sagt menar jag inte att det omvända gäller; dvs att negativ självbild alltid beror på misstag. Viktig distinktion.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster