förstår mig själv skrev:Några reflektioner: pilatus anser du att kulturella/religiösa föreställningar eller sätt att vara är "nedärvda"? Hur menar du där isåfall? Att det skulle främst ha en "rasbiologisk" förklaring till våra "åsikter"?
Memetiken är en forskningsinriktning som bygger på den evolutionära logik som Dawkins beskriver med hjälp av termer som "replikator". Det har naturligtvis ingenting med rasbiologi att göra.
förstår mig själv skrev:Detta om vår tro på vetandet. Jag menar att alla har sin egen "sanning", detta ska bejakas och "vidareutvecklas". Alla har sin väg till "förnuftet"/"visdom". Här menar jag att man måste bejaka sina sinnen och sina "tankar"/"teorier". Man kan tex se sådana samband vilka då det uttrycks adekvat "utifrån den egna sanningen" förefaller vara generella för alla. Dvs samband som avser det gemensamma.
Jag tror mer på att det som är kunskap för mig, också är det för andra som omfattar begreppet. Om någon anser sig ha någon annan form av kunskaps- och sanningsbegrepp, försvåras möjligheterna att samverka.
förstår mig själv skrev:Allt är möjligt. Mirakel, "trollerier" sker hela tiden.
Min åsikt är att något mirakel aldrig inträffat, någonsin. Katolska kyrkan tror fortfarande att sådant är möjligt. Men jag är inte övertygad, inte ens en bruten nagel har blivit hel genom ett mirakel. Det som vanligen kallas mirakel handlar om att lyfta en person ovan mänsklig förmåga, att tillskriva någon med gudomlig förmåga. Nu brukar de inte nöja sig med att hela en bruten nagel. Men jag är helt övertygad om att ingen kan uppvisa ett övertygande bevis för att ett mirakel skett. T ex att en otäck benfraktur läkt på ett mirakulöst sätt.
Stigmatiseringar verkar dock förekomma spontant. Men hur man skall kunna skilja mellan vad som uppstår av stark identifikation med föreställningen om Jesu lidande och vad som är fejk, kan vara svårt.