Vetenskap blott en av andra religioner...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 jul 2014 11:50

Illusionen skrev:Frågan gäller dock om vetenskap för vissa kan betraktas/fungera som en religion, ...

Det är säkert så att vetenskap kan fungera utmärkt som ett substitut för religionens sätt att förklara världen. Jag tror det är en vanlig tanke. Speciellt för den som vuxit upp i en religiöst präglad miljö. Lämnar man religionen så hamnar man ju onekligen utanför en gemenskap och därför griper efter något att hålla sig till. Det är kanske något bra?
Illusionen skrev:Om man tror att svaret på t ex mer djupgående existentiella frågeställningar går att finna via vetenskap, gränsar det till religion, enligt min uppfattning.

Kanske finns det en överlappning mellan ett ivrigt filosofiskt sökande efter vad som livets mening och religion. Det finns ju gott om exempel på filosofer som ägnat sig åt sådana funderingar.
Illusionen skrev:De naturlagar som vi tillämpar grundar sig på vår egen erfarenhet av ”verkligheten”. En verklighet som vi ant inte ens är i närheten av att förstå, och sannolikt aldrig kommer att förstå.

Vi vet inte vad det skulle innebära att förstå verkligheten i den mening du beskriver. Det känns inte så meningsfullt att beklaga sig över sådant. Trots allt förstår vi fantastiskt mycket om hur världen fungerar och vad den består av. Antagligen finns det några frågor som vi mer än något annat skulle vilja ha svar på. T ex om det finns liv som liknar det på jorden, på någon annan planet. Eller om universum är det hela. Om vi kan finna en teori som förklarar allt. Om vi kommer att kunna bota svåra sjukdomar i framtiden. Befolkningsfrågan. Om vi skall kunna stoppa förstörelsen av världen och andra liknande frågor.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 15 jul 2014 15:19

Alla har ju sin egen verklighet. där "konsumeras" så att säga livet.
Jag är nästan säker på att ögats dimension inte finns på sådant sätt jag tror man i allmänhet förstår den. det är snarare en verkan av känsla än en orsak till känsla.
Vi kan säga ett sätt att "åskådliggöra" våra värden.
Detta är även det ett påstående som (pilatus eftersöker) då det är väl förenlig med mirakel. När denna idee uppstår av sig självt, eller ja ur sina orsaker(indata/upplevelser alltså) då kommer man vara inställd på att verifiera sitt påstående genom att betrakta det rumsliga med "ögat", då förstår man att det rumsliga inte är vad man tidigare föreställt sig.
Jag har ju gett olika exempel på detta. Tex att det som sker i "rummet" är stämningskongruent väldigt mycket mer än vad man kunde förvänta sig med förklaringen att "det rörde sig om tillfälligheter, slumpen osv).
Förstår ni att detta(förutsatt att man kan bekräfta detta med "empiri", upplevelser) med nödvändighet vederlägger slump och alla andra naturlagar som vi lärt oss. För mig är detta naturens skönhet och fullkomlighet, något som naturligtvis inte fullständigt kan begripas(jag instämmer alltså i det du kommit fram till därvidlag illusionen).
När jag tex på min jour får 8-15 gravida kvinnor i stället för normalt 0, ibland 1 men väldigt sällan 2. Av 30 patienter. Vid 2 på varandra följande jourer. vidare såg jag fler gravida ute på stan. Jag samtalade även under denna vecka (var ute på lokal) med 2 gravida vilket inte händer så ofta. AT kollega som satt i samma rum som mig (var då på geriatriken) var gravid sedan har jag för mig att det var ytterligare någon jag träffade under de 1-2 veckor detta "märkliga" skedde. Som sagt slumpen anser jag inte existera.
Liknande detta sker väldigt ofta för mig.(kan mata er med exempel men det är ansträngande tidsödande) min avsikt är bara att visa hur man kan "resonera" när sådant sker.

Ja hur ska man då resonera?
Jo allt har en orsak enligt mitt sätt att se. Då det inte var slumpen(vilket jag vet läs "antagande"). Jo man gör på följande sätt och LÄS och lär er metoden!
Omedelbart när jag misstänkte att en orsak förelåg (kanske efter 5 e patienten gick tanken upp ungefär som "märkligt många gravida denna gång"). Nu då jag vet att det finns en orsak så börjar jag naturligtvis försöka förstå denna orsak. I början kunde jag inte se orsaken men jag slutade inte att tänka på det och att finna den.
Metoden är den jag använder till att förstå naturen (den enda som finns). Det måste ju vara något jag kunde "ge dem" men vad var det som jag visste som var så viktigt för dem?
Ju fler patienter jag hade (dvs händelser i naturen, observationer/upplevelser) ju mer indata/information får ju mitt förnuft att använda till att bilda teorin om orsaken. Jag visste ju inte sjäv ännu utan behövde mer observationer(patientbesök) innan jag kunde se det generella, det gemensamma. Varje upplevelse/patientbesök är ju en observation av vad som sker i naturen och enligt huvudteorin kommer teorier uppstå av sig självt när tillräckligt med sinnes data, förnimmelser har kommit in. Förnimmelserna/observationerna/indata är ju grunderna till det som kan förstås om naturen.
Som ni ser följer jag ett strikt deterministiskt sätt att förstå (annars kan inga mirakel ske eller man kan inte förstå något overhuvud taget).
Vad sa jag under besöken, vad undrade de? Vad gav jag till dem?(dvs orsaken) som jag ännu inte var medveten om. (samtidigt och formellt handlade ju besöket om en åkomma/sjukdom och avseende detta förlöpte ju besöket till synes normalt). Men jag visste ju att det fanns en djupare orsak, som förklaring(det är inte första gången jag analyserar naturen, olika samband som inte kan vara slumpen hade jag undersökt tidigare och när insikten kommer dvs när man förstår orsaken så får man samtidigt bekräftat ytterligare det man hade förstått angående determinismen och slumpen och inser naturens skönhet och oändliga ordningar och syfte i allt som "sker").
Efter ett tag började jag förstå, jag tänkte ganska mycket just då på kärleken och det faktum att vi lyckats överleva som art trotts hur väldigt komplicerat vår parning går till för att bra avkomma ska skapas. Naturligtvis är det goda känslor och självklart finns kärleken som ett medvetet gott(känsla) som är styrande till att vi "parar oss rätt". Detta är naturligtvis orsaken.
Samtidigt kom jag att tänka på min egen kärlek och vilka goda krafter som då likt en gigantisk drog gav mig och min fru energi och krafter till allt vi då gjorde (barn, arbete, studier), dessutom fattiga. Ändå var vi lyckliga och gav goda känslor till varandra "pigg", "glad", "sexet","skönt", "luktar gott", "gör på sitt egna obegripliga sätt den andre lycklig". Båda är lika bra för varandra.
När jag insåg att det var detta jag förmedlade till de gravida. Ja sa tex "älskar ni varandra"?. Vissa undrade och ville ha råd angående abort, "älskar ni varandra"? är ju det enda man behöver veta. Då vet man dels att "rätt gener, egenskaper" kommer finnas hos barnet, man vet att det som kanske kunde tyckas svårt just då. tex föreställningen om tex "ekonomi""karriär" osv att detta löser sig alltid på bästa sätt och med energi så länge kärleken finns. dvs olika "oroskänslor" som uppstod.
I och med mina kunskaper(dvs de måste uppstå på rätt sätt, genuint som en teori med kärlek till naturen som grund) som jag på ett fullständigt ärligt sätt kunde överföra till dem(utan att vare sig jag eller de förstod det som sades på detta sätt "DÅ") hur de gravida förstår det nu vet jag inte annat än att det är på sitt sätt förenligt med resten av deras grunder.
till mig gav det ytterligare fördjupade kunskaper och ytterligare bekräftelse på det jag redan visste och en hel del annat gott.
Sedan upphörde de att komma när jag fått de insikter jag behövde.
Lägg märke till här att det är inte förän man observerat naturen man kan förstå djupare orsaker utan de förklaras av det som skett.
Där brukar man missta sig så tillvida att man får ideer innan man fått möjligheten att förstå. När man inte "anstränger sig" så kommer det lättare upp teorier.
Huvudteorin eller dess essens är att även vi ska förstås som natur och utan fri vilja.
OBSERVATIONER-TEORIER-RESULTAT. Detta är essensen och så här gör vi hela tiden, (något annat gör vi inte).
Med OBSERVATION menar jag upplevelser/sinnesinput/indata/registreringar/känsla...... alla dessa betyder information.... Alla dessa är grunderna och orsaker till det vi sedan förstår.
Med TEORI menat jag den FÖRKLARING av det observerade(dvs det som sker i naturen) uppstår som tanke. dvs det vi kallar vi förstår, dvs VÅRAT FÖRNUFT.
Med RESULTAT menar jag KÄNSLA. Detta är absolut det enda som har egenvärde i naturen och är därmed orsak till absolut ALLT vi gör. Detta är de enda ABSOLUTA värderingar som existerar. Detta är den enda ABSOLUTA mening som finns med livet.

Jag säger även att huvudteorin gäller exakt alla djur utan undantag och hela tiden utan undantag. Det är inte fråga om ofta, inte hos alla, p värden, statistik eller annat utan Grunden för allt.
så pilatus när du vill ha det mer exakt förklarat (tex genom en fras, en mening eller en artikel så inser du kanske att det är omöjligt att du på sådant sätt kan förstå).
En anmärkning är att jag här i ord (dvs genom era ögon) förklarar. I verkligheten förklarar hela kroppen och känslorna detta mycket mer effektiv, snabbare och bättre än det skrivna ordet eller endimensionellt.
Även om vi inte är medvetna om det så tar vi ju imot närmast oändligt med information hela tiden. Vi har det så att säga inbyggt i oss att vara så tydliga vi kan när vi interaggerar/samtalar med andra. det undermedvetna förstår även om inte vi gör det medvetet.
När det gäller huvudteorin så förklaras den alltså bäst "live". Jag tror det var ett misstag att kalla det huvudteorin (trotts att det ju faktiskt är så). Känns viktigt att visa att det är frågan om förnuftet och inte om tro. Bäst förklarar man något utan adresslapp. Det enda jag vill/ville är att ge min kunskap om naturen till er. Denna kunskap kommer alltså ge sig till känna som "nya insikter" om naturen. Dessa beror naturligtvis inte enbart på det jag förmedlar utan präglas huvudsakligen av vilka ni är. Alla har ju olika erfarenheter(grunder) som tillsammans med de grunder jag ger leder till vad ni förstår om naturen. Dock eftersom det är "huvudteori" kommer den avspeglas i alla nya teorier om naturen som uppstår. Den präglar alltså, modifierar det som annars skulle ha uppstått.
som sagt kan man inte ge mer än vad man får, själv har min utveckling fortsatt kraftig sedan jag började skriva här. Nya tankar/insikter uppstår varje dag hos mig. Till viss del får jag det av er vilket betyder att mina ansträgningar inte varit meningslösa.
När jag började skriva var jag manisk och förstod inte hur oändligt mycket mer det fanns att förstå på samma sätt som idag. Mani kännetecknas av en positiv kraft och en energi och olika teorier/ideer som ju är bra men den maniske har stängt av sina ingående kanaler och inser inte att han måste öppna dessa för att kunna bli förstådd och lyckas med det han ville.
Denna insikt har lett till att jag inte kommer hamna på psyket mer och inte kommer få fler manier (någa läkemedel för detta tar jag inte, har inte heller någon kontakt med psykiatri).
Insikten att gå ifrån den energin/glädjen och alla positiva känslor har ersatts med något ännu bättre. Insikten om att "kunskpen om naturen" och dess känslor är ännu "skönare" än detta för den som inte själv varit manisk obegripligt sköna man känner då.
Som vanligt kan man inte eliminera, förbjuda, ta bort något gott och ersätta det med ett sämre sinnesstämning utan livet ska bli bättre och bättre hela tiden. Något gott(mani) måste ersättas med något ännu bättre (detta följer teoretiskt av huvudteorin). Anledningen till att tillståndet blir kroniskt ofta är att den som blivit manisk inte vill må sämre (doktorer tex inser inte detta innan de själva får sin mani). När den maniske spärras in, medicineras, förslavas så börjar den styras av det "onda". dvs när den maniske börjar lyda, "försöka bli normal" är det inte för att må bättre utan på grund av de föreställningar som uppstår tex angående förhålanden, ekonomi, arbete osv. Självklart kommer då en depression och passivitet uppstår.
Så här förstår man inte mani, depression inom psykiatrin naturligtvis. Man förstår knappt någon ting av värde tyvärr. Om man börjar tolerera patienterna kan man förstå dem ordentligt inte förr. Spinoza förstod tex detta. Ja även hippokrates måste ha förstått. Hans etik används inte som grundstome i psykiatrin utan psykiatern är styrd av politik och juridik(dvs straff, regler som inte har med "sjukdom" eller vårdande att göra). Man kommer alltså förbli i sin bubbla av okunnighet.(jag har själv varit sådan förr innan jag förstod mer)

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 15 jul 2014 16:01

Hej pilatus jag förstod inte ditt svar på min fråga huruvida du menar att föreställningar är nedärvda. Vilka föreställningar eller religioner kulturer menar du?
Jag har otaliga gånger förklarat min syn på detta att sådant är i huvudsak "påtvingade". föreställningarna uppstår ur miljön vi lever i i huvudsak.
Tror du inte att du skulle blota som alla andra om du levde på vikingatiden? Kunskap bygger på sig. teorier, föreställningar förändras främst utifrån förnuftet. Förnuftet är till viss del arftligt men inte det förnuftet kommer fram till. förnuftet matas med data från den kultur människan lever i , upplevelser från tex skola, teknik. förnuftet är blankt då vi föds såtillvida att vi saknar förklaringsmodeller teorier om naturen. I och med att utveckling sker så förändras miljön och det är dessa nya indata som leder till specifika föreställningar.
att tex tro att det finns en avgrund vid jordens ände har alltså inte mycket med GENER/ARV att göra utan om information(dvs de kunskaper och det som upplevs i det aktuella samhället/tidsepoken).
Arvet anger potential och väsen. Att tex vara utstött/annorlunda eller förstå naturen på nytt sätt är mer beroende på arv. Eller låta sig förslavas och underordna sig systemet är även detta till stor del ARV. Sätt en enäggstvilling i en annorlunda kultur så kan du undersöka om det jag påstår stämmer. (jag sluter mig till detta genom mina kunskaper/teorier jag har om jag inte hade detta skulle det emmelertid vara möjligt att "experimentiellt" verifiera påståendena, vilket jag kan hjälpa till med om så önskas. Menar inte att vi behöver göra experiment utan vi kan använda data som redan finns och sluta oss till vad som gäller)

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 16 jul 2014 09:57

Illusionen om vetenskapen : om vetenskapens okända brister
av Peter Stenumgaard

INBUNDEN , Svenska, 2011

Vetenskapen har blivit det moderna samhällets Gud. Men kan man lita på vetenskapen? Ny omskakande bok om den moderna vetenskapens dilemma av professor Peter Stenumgaard.

Vetenskapen används idag som vår yttersta referens för att förstå tillvaron, bedöma konkurrerande kunskaps­­områden och att kritisera religiösa livsåskådningar. Vetenskapen har därmed i praktiken blivit det moderna samhällets Gud. Vad som dock är okänt för många är att modern vetenskapsteori visat på fundamentala brister och begräns­­ningar i de vetenskapliga metoder som används. Man har till och med visat att vetenskapen inte kan bevisas vara överlägsen andra sätt att skaffa kunskap om tillvaron och att vetenskap inte är en rationell verksamhet. Den moderna vetenskapens auktoritet är således kraftigt ifrågasatt samtidigt som undersökningar visar att människors förtroende för forskare minskar kontinuerligt. Är vetenskapens inflytande på väg att minska på samma sätt som den
institutionella kyrkans gjort i västvärlden de senaste 200 åren? Detta skulle i så fall kunna få mycket långtgående konsekvenser i samhället.

Författaren illustrerar vetenskapens fundamentala problem på ett populärvetenskapligt sätt . Han visar med aktuella exempel på vilka konsekvenser detta får för vetenskapliga tvister och livsåskådnings­­debatter.

Om författaren: Peter Stenumgaard är teknologie
doktor och arbetar till vardags som forskningschef och adjungerad professor. Han har tidigare skrivit boken "Vetenskap och tro" (XP Media)

"En utmärkt, begriplig och mycket tankeväckande bok full av konkreta exempel."
Sven Reichman, författare, med. dr.

"En mycket intressant bok. Stenumgard behärskar ämnet och petar hål på myten om vetenskapen som vår tids religion och det som ytterst avgör vad som är sant. Boken är viktig för dem som reflekterar över frågor som gäller religion, vetenskap och sanning."
Stefan Swärd är fil.dr. och ordförande i kristna tankesmedjan Claphaminstitutet.

"Utan tvekan är denna bok en frisk fläkt! Den visar klart hur vetenskap är en genuint mänsklig aktivitet, med samma styrka och svagheter som vi människor har. Trots en gedigen akademisk bakgrund inom de "hårda vetenskaperna" drar sig inte författaren för att visa hur ofta ståndpunkter felaktigt kallats för sanningar. Det är en sak att forskare kan peka på experimentella resultat och observationer. En helt annan att gå från "fakta" till tolkning och teori. Ett centralt budskap i boken är nämligen att någon sådan fullt tillförlitlig slutledningsprocedur inte finns."
Per Landgren, Fil. Dr. gästforskare vid Oxford University

"Illusionen om vetenskapen av Peter Stenumgaard utgör ett viktigt inlägg i samhällsdebatten. Den ger en historiskt välförankrad och nyanserad beskrivning av vetenskapens brister och begränsningar, speciellt svårigheterna att exakt definiera vad vetenskap är. Boken förtjänar att läsas av många, såväl forskare som intresserade lekmän. Det är min förhoppning att den ska främja en ärlig och ödmjuk diskussion om hur vetenskap ska bedrivas och presenteras, vilket är viktigt för allmänhetens långsiktiga förtroende."
Ola Hössjer, professor i matematisk statistik

http://www.adlibris.com/se/bok/illusionen-om-vetenskapen-om-vetenskapens-okanda-brister-9789186683030
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Antic

Inläggav Antic » 16 jul 2014 11:13

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 16 jul 2014 11:47

Allt bör tas med en nypa salt (både källor och dess kritiker) - men även det som sägs eller antagas vara vetenskapligt eller till och med vetenskapligt bevisat annars liknar det mig en dogmatisk religion.

Det tjusiga med modellen vetenskapen är väl dess fina öppenhet för att förnya och omkullkasta allt som tidigare granskats i dess namn.

Kanske är vetenskapen som ett slags glasögon som behöver göras rent då och då.
En del kanske har svårare än andra att anse att glasögonen är tillräckligt klara för att vara redo att betrakta saker från nyare perspektiv än andra.
Sålunda som jag ser det är det väl i mångt och mycket eller i allt vi människor som representerar vad som är vetenskap?

Det blir bra komiskt förenklande tycker jag när man anser att religion handlar om tro och troende människor samt dem som sällar sig till vetenskap anser sig vara realister och vara strikt vetande i det de vet. Enligt den attityden eller inställningen till varat förefaller mig de öppet troende (ödmjuka) religiösa mer vetenkskapliga än dem på den 'vetande' sidan. :lol:

Nils Ferlin

Antic

Inläggav Antic » 16 jul 2014 12:09

Håller med dig mullback.

Har stött på alltför många som viftar bort allt som rent trams, utom deras egen vetenskap som löser precis allting där de inte ens skulle kunna posta en länk till vad en känsla egentligen är för någonting.

Jag har stött på personer som envist hävdar att vi kan veta allt genom att studera hjärnan genom röntgen där de kemiska reaktionerna säger allt...i alla fall i slutändan. Så kommer den klassiska frasen...

Bara för att vi inte vet nu, betyder inte att vi aldrig vet.

Så kör man vidare i samma spår och idiotförklarar allt från filosofi till religion. Och så fort man får revidera om och ändra något så är det bara för att vetenskapen är så väldigt öppen. Faktum är att den är så öppen att man kan få komma att ändra sig många gånger för att till sist komma tillbaka dit man var från början.

Eller de mest fanatiska som leker gudar i labratorium där de försöker både omdana och skapa utan en tanke på konsekvenserna av vad de håller på med.

Det är ungefär lika illa som religiösa som både feltolkar, skrämmer och anammar ren fanatism.

Det finns nog bara två saker som håller i längden...ödmjukhet och öppenhet.

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 16 jul 2014 14:41

Bugar ödmjukt för ditt medhåll där Antic och instämmer i vad du skriver.

Verkar inte vara nytt detta med att vetenskapen bör granskas även den...
Då mången tycks nöja sig med vad de anser sig förstå av ett ord eller begrepp. Ack så lika viktigt gällande 'vetenskap' .

Detta kunde du tagit med från wikipedia angående vetenskap freddemalte.

Kritik[redigera | redigera wikitext]

Vissa kritiker menar att vetenskapen lett till teknik vi skulle klara oss bättre utan, som kärnvapen.
Medan många anser att vetenskap är en bra sak, och att vetenskapen haft en stor, positiv inverkan på samhället, finns även en del kritiker. Vissa anser att för mycket pengar läggs på vetenskap istället för exempelvis kultur och konst, medan andra argumenterar att vetenskapen bidragit med teknologiska framsteg som mänskligheten skulle klara sig bättre utan, som massförstörelsevapen.[72] Andra kritiker hävdar att modern vetenskap är centraliserad på västvärlden, och hyllar vad som är en tro lika fanatisk som vilken religion som helst.[73] Både den vetenskapliga metoden, vetenskapliga institutioner, och enskilda vetenskapsmän har kritiserats för att gå emot feminism, övernaturliga fenomen och religion.[72]

Filosofisk kritik [redigera | redigera wikitext]
Historikern Jacques Barzun kallade vetenskap "en tro lika fanatisk som någon i historien", och varnade för användandet av vetenskaplig tankegång.[73] Många moderna tänkare, som Carolyn Merchant, Theodor Adorno och E. F. Schumacher anser att 1600-talets vetenskapliga revolution skiftade vetenskapens fokus från att förstå naturen, till att manipulera den, och att denna fokus inte kan leda någon annan stans än till manipulation av människor. [74] Vetenskapens fokus på kvantitiva mätningar har lett till att kritiker påstår att det gör det omöjligt att känna igen viktiga, kvalitativa aspekter av världen.[74]

Vetenskapsfilosofen Paul K Feyarabend har fört fram idén att det inte finns några undantagslösa metodologiska regler att använda till vetenskaplig forskning, och att idén att vetenskapen skulle kunna arbeta efter universella, fasta regler är orealistisk och emotsägelsefull.[75] Feyeraband anser att vetenskap ska ses som en ideologi liksom religion, magi och mytologi, och han anser att vetenskapens dominansroll i samhället är auktoritär och omotiverad.[75]

Många filosofer har fört fram att den vardagliga ställningen till vetenskapen är allt för auktoritär, och att en vetenskapsmans roll i samhället har lyfts upp som en sektledare, omöjlig att ifrågasätta.[76] Denna syn på modern vetenskap har skapat den nedlåtande termen scientism (från engelskans scientist, vetenskapsman), men det är även värt att notera att den som är emot scientism inte nödvändigtvis är emot vetenskap, utan enbart den vanliga synen på vetenskap som auktoritär.[76]

Bra slutkläm på stycket också - bara för att man ifrågasätter eller kritiserar någonting betyder det inte per se att man tar ställning för eller emot något (betänk barnuppfostran) - det känns nästan onödigt att säga.

Nils Ferlin

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 jul 2014 14:04

Antic skrev:Värst är väl de som hävdar vetenskap som en absolut sanning där vetenskapen löser precis allt.

Visst kan man hitta på att det finns de som hävdar det. Men varför skulle det finnas någon som tror att "vetenskapen löser precis allt"?
Moderator

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 17 jul 2014 22:46

Pilatus skrev:
Antic skrev:Värst är väl de som hävdar vetenskap som en absolut sanning där vetenskapen löser precis allt.

Visst kan man hitta på att det finns de som hävdar det. Men varför skulle det finnas någon som tror att "vetenskapen löser precis allt"?

Tänk så väl det vore om ondska & dumhet bara var något någon hittade på.

Nils Ferlin

Antic

Inläggav Antic » 17 jul 2014 22:55

Pilatus skrev:Visst kan man hitta på att det finns de som hävdar det. Men varför skulle det finnas någon som tror att "vetenskapen löser precis allt"?

Det är gruppen inom den extrema frikyrkan som sitter och skakar i bänken och skriker halleluja hysteriskt innan Gudstjänsten ens börjat. Jo, det finns såna inom vetenskapen också, ofta väldigt okunniga om det som de prisar mest av allt.

För dem är allt bara en tidsfråga eftersom vetenskapen kan allt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 jul 2014 22:58

mullback skrev:
Pilatus skrev:

Tänk så väl det vore om ondska & dumhet bara var något någon hittade på.

Ja visst, men så är det lika litet som att det finns de som tror att "vetenskapen löser precis allt". Varför skulle någon tro det?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 jul 2014 23:05

Antic skrev:
Pilatus skrev:Visst kan man hitta på att det finns de som hävdar det. Men varför skulle det finnas någon som tror att "vetenskapen löser precis allt"?

Det är gruppen inom den extrema frikyrkan som sitter och skakar i bänken och skriker halleluja hysteriskt innan Gudstjänsten ens börjat. Jo, det finns såna inom vetenskapen också, ofta väldigt okunniga om det som de prisar mest av allt.

För dem är allt bara en tidsfråga eftersom vetenskapen kan allt.

Jag har aldrig mött någon, eller hört talas om någon som tror att "vetenskapen löser precis allt".
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 17 jul 2014 23:23

Det har jag däremot, och ingen av dem var speciellt förnuftig eller ens kunnig. Allt var bara en tidsfråga för dem. Sedan att de var hardcore ateister som hatade allt vad religion hette gjorde nog sitt kanske. En klok hade aldrig ens kommit på tanken att vetenskapen kan allt. Hade jag vetat det jag vet nu hade de fått en svår stund med en bunt frågor de säkert helst hade hoppat över.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 jul 2014 23:56

Antic skrev:Det har jag däremot, och ingen av dem var speciellt förnuftig eller ens kunnig.

Kanske inte helt meningsfullt att diskutera vad människor anser som lider av så omfattande brist på kunskap och förnuft. Men det var tydligen det villkor som gällde för din utsaga?
Moderator

Återgå till "Filosofi"