Förödande solstorm

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förödande solstorm

Inläggav Antic » 25 jul 2014 07:22

För två år sedan var det inte långt borta att vi råkade ut för något som kunde skakat om oss ordentligt och skickat oss tillbaka till 1700 talet. Risken finns snart igen.

JORDEN UNDSLAPP FÖRÖDANDE SOLSTORM

Stockholm. En solstorm som inträffade för två år sedan var nära att "slunga modern civilisation tillbaka till 1700-talet", enligt Nasa. Vi klarade oss då, men risken att vi råkar illa ut inom tio år är tolv procent, enligt en forskare. Solstormen den 23 juli 2012 var den kraftigaste på 150 år, säger den amerikanska rymdflygstyrelsen i en ny rapport. Det var vid den tidpunkten få som insåg faran. – Om eruptionen hade inträffat bara någon vecka tidigare så skulle Jorden ha varit i skottlinjen, säger Daniel Baker, professor i rymdfysik vid University of Colorado.

I stället hamnade solobservatoriet Stereo-A i stormen, och dess insamlade data har nu har analyserats. De visar att solstormen var lika kraftig som den hittills mest kända, Carrington Event 1859. – Jag har av våra senaste studier blivit allt mer övertygad om att Jorden och dess invånare var osannolikt tursamma när eruptionen 2012 inträffade när den gjorde, säger Daniel Baker till nyhetsbyrån AFP. En solstorm som den 1859 skulle kunna orsaka skador för enorma kostnader, i form av omfattande strömavbrott, utslagna radiokommunikationer och gps-system. Och faran är inte över. Det finns tolv procents risk att en solstorm av Carrington-dimensioner träffar vår planet inom tio år, enligt fysikern Peter Riley. – Till en början blev jag överraskad över de höga oddsen, men statistiken verkar stämma, säger han till AFP.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 9270502.ab

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Förödande solstorm

Inläggav freddemalte » 25 jul 2014 08:55

Solen är mäktig! Ofattbar på alla sätt och vis. :roll:
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förödande solstorm

Inläggav Antic » 25 jul 2014 09:42

En tillräckligt kraftig solstorm skulle kunna släcka all elektricitet på planeten jorden för åratal framöver. Vi vore plötsligt tillbaka flera hundra år i tiden och skulle inte ens kunna kommunicera med grannbyn 5 Km bort utan att få gå dit. Vi skulle plötsligt vara isolerade från resten av världen. Rätt intressant att tänka sig ett scenario och vilka konsekvenser det skulle bli utan ström.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Förödande solstorm

Inläggav freddemalte » 25 jul 2014 10:19

Ja, wow! hur skulle människan må när hon inte kan leka med pengar på börsen, titta på direktsändningen av Allsång på skansen, blogga, twittra, Facebooka, sms:a och navelskåda sig själv på olika forum? Kanske skulle hon antingen vakna ur sin törnrosa-zombie-sömn och börja uppskatta sin egen existens eller totalt utrota sig själv i en djupgående destruktiv defaitistisk, nihilistisk, dystopisk, depressiv uppgivenhet? :roll:
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förödande solstorm

Inläggav Antic » 25 jul 2014 10:30

Eller så kanske hon efter chocken skulle värdesätta livet på ett helt annat sätt, i stil med "back to basics". Ren luft matters, mina kor är det bästa jag har osv. Sen kanske tanken skulle slå henne, - Vad sysslade vi med egentligen, rena vansinnet.

Låt se, inget Twitter, inget Facebook, inga trojaner eller kontokort-tjuvar, ingen 20 min reklam på tv, inte ens någon 24 timmars internet övervakning via echelon, WOW. Bättre en en repris på Allsång på Skansen till och med. ;) :D

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Förödande solstorm

Inläggav freddemalte » 25 jul 2014 10:46

Jo, människan är onekligen fast i en massa distraherande fenomen idag så vem vet, kanske skulle det på längre sikt göra henne (och resten av Planetens innevånare) gott om Solen fick storma lite extra ett tag . . . svårt att veta . . . man vill ju samtidigt inte ha ett allt för stort lidande heller - eller för den delen utplånar allt som i filmen Knowing . . .

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Förödande solstorm

Inläggav Anne » 16 aug 2014 20:29

Beredskap skadar inte i den graden att man kan komma överens om var man träffas i förväg utifall. Det har jag gjort.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster