Vetenskap blott en av andra religioner...

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Inläggav Antic » 18 jul 2014 09:39

Pilatus skrev:Kanske inte helt meningsfullt att diskutera vad människor anser som lider av så omfattande brist på kunskap och förnuft. Men det var tydligen det villkor som gällde för din utsaga?

Precis.

Den gruppen finns inom alla områden, fanatiska religiösa, fanatiska open source anhängare ända fram tills gruppen som anammar vetenskap på samma trista sätt. Ingen med förnuft resonerar så i alla fall som tur är.

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 18 jul 2014 11:53

Det känns som att en del håller på att hända angående hur man betraktar vetenskapen i alla fall.

Uppsala Universitet http://www.crs.uu.se/Forskning/impactofreligion/Tema_6/
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 jul 2014 11:58

mullback skrev:Det känns som att en del håller på att hända angående hur man betraktar vetenskapen i alla fall.

Uppsala Universitet http://www.crs.uu.se/Forskning/impactofreligion/Tema_6/
Spännande!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 jul 2014 12:10

Man kanske kan inse att vetenskapen och religionen har helt olika uppgifter och funktion. Vi använder inte Bibeln för att ta fram ett nytt läkemedel, eller för att förstå hur stor Jupiter är och vilka ämnen den består av. Vidare kanske inte vetenskapen är oss till tröst i svåra stunder eller när vi önskar moralisk guidning etc. I fråga om sådant som evolutionsläran vs skapelseberättelsen samt t ex metafysiken gällande huruvida Gud existerar eller ej så kan väl de som tror på Gud få tro på Gud och de som inte gör det slippa? Måste man göra en så stor sak av det? Sen när vi kommer till elaka handlingar, maktmissbruk, indoktrinering, våld och övergrepp etc så är väl det lika illa oavsett om det görs i religionens namn eller i någon form av icke-religiös aktivitet eller doktrin?

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jul 2014 14:54

freddemalte skrev:I fråga om [...] huruvida Gud existerar eller ej så kan väl de som tror på Gud få tro på Gud och de som inte gör det slippa?

Ja visst, religionsfriheten skall respekteras. En mer intressant diskussion är om de troende anser att Gud är så allsmäktig som läran förkunnar. Det tillhör kanske de frågor som inte kan avgöras? Men ibland samlar sig ett antal kristna vänner och ber intensivt och länge för någon person som är sjuk. Kan man förmå Gud att åtminstone lindra personens plågor? Men nej, jag känner inte till ett enda fall och ingen har svarat på de frågor jag ställt om Gud kan läka ett fult benbrott på något dygn. Antagligen finns det inte ett enda fall i historien där så mycket som ett skoskav läkt på ett mirakulöst sätt.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 jul 2014 15:07

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:I fråga om [...] huruvida Gud existerar eller ej så kan väl de som tror på Gud få tro på Gud och de som inte gör det slippa?

Ja visst, religionsfriheten skall respekteras. En mer intressant diskussion är om de troende anser att Gud är så allsmäktig som läran förkunnar. Det tillhör kanske de frågor som inte kan avgöras? Men ibland samlar sig ett antal kristna vänner och ber intensivt och länge för någon person som är sjuk. Kan man förmå Gud att åtminstone lindra personens plågor? Men nej, jag känner inte till ett enda fall och ingen har svarat på de frågor jag ställt om Gud kan läka ett fult benbrott på något dygn. Antagligen finns det inte ett enda fall i historien där så mycket som ett skoskav läkt på ett mirakulöst sätt.
Jo, det är synd när människor är så enträgna i sina uppfattningar att de inte ens kan vända sig till den instans som på bästa sätt kan hjälpa dem - dvs i detta fallet till sjukvården. Varför kan de inte fatta att om Gud existerar så ingår ju sjukvården i Guds skapelse?

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 02 aug 2014 18:16

freddemalte skrev:
Pilatus skrev:

Jo, det är synd när människor är så enträgna i sina uppfattningar att de inte ens kan vända sig till den instans som på bästa sätt kan hjälpa dem - dvs i detta fallet till sjukvården. Varför kan de inte fatta att om Gud existerar så ingår ju sjukvården i Guds skapelse?

Det som är riktigt spännande och intressant tycker jag är likheten med vissa extremister inom vissa religioner ni bägge omedvetet resonerar. På samma sätt som ni tycks håna de troende och vill ställa er utanför omöjliggör ni möjligheten att det som har framkommit i vetenskapen inte alltid är det bästa alternativet men klappar er för bröstet bara för att?

Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv där i, sim sallabim ni tycks just ha grävt en grop och snubblat i.

Prisa vetenskapen och religionen i dessa rika ädla former - ve missbruk hån och förakt i vilket område det vara månde. Ber ödmjukast om ursäkt för vad det kan vara värt om det låter elakt.

Trevlig sommar från Thailand där den fantastiska maten knappast utvecklats av män i vita rockar med förstoringsglas etc ;-) käka starkt och rätt grönsaker eller fortsätt som i Sverige i ett av världens rikaste och deppigaste länder att gå till vårdcentralen & få lyckopiller och penicillin & alvedon etc mot alla inbillat framkallade vedermödor.
Tag er för bövelen i akt lite smärta måste man tåla. =P~

Nils Ferlin

Antic

Inläggav Antic » 02 aug 2014 18:24

Klokt skrivet mullback.

Jag håller med dig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 aug 2014 18:29

mullback skrev:Det som är riktigt spännande och intressant tycker jag är likheten med vissa extremister inom vissa religioner ni bägge omedvetet resonerar.

Du får gärna förklara litet tydligare hur du menar. Är resonemanget tidigare helt fel skall jag gärna erkänna det. Så, vad är det som du förstår, men vi förbiser?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 aug 2014 18:30

Antic skrev:Klokt skrivet mullback.

Jag håller med dig.

Om vad?
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 02 aug 2014 18:54

Om att ni fördömer religionsutövande men uppvisar precis samma sida själva som ni fördömer hos dem. Och jag har mött värre folk. Människor så trångsynta och så fördomsfulla att de fördömer allt som har med religion att göra medan de prisar vetenskap som det är det enda rätta och "verkliga".

Var öppen, det tjänar man alltid på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 aug 2014 19:28

Antic skrev:Var öppen, det tjänar man alltid på.

Ok, jag ser dig som ett föredöme därvidlag. :mrgreen:
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 02 aug 2014 20:03

Detsamma mullback, ha det fint i Thailand.

Är det, vid stort behov av operation, fanatiskt att lita mer på en kirurg, utbildad i invärtes medicin, än på bön till en transcendent Gud? Eller vad är det du ville förmedla med ditt inlägg? Hängde inte med helt. Klargör gärna.

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 02 aug 2014 21:01

freddemalte skrev:Detsamma mullback, ha det fint i Thailand.

Är det, vid stort behov av operation, fanatiskt att lita mer på en kirurg, utbildad i invärtes medicin, än på bön till en transcendent Gud? Eller vad är det du ville förmedla med ditt inlägg? Hängde inte med helt. Klargör gärna.

A - Vetenskap av godo och av ondo
B - Religion av godo och av ondo

Därom kan vi väl enas?
Min upplevelse är att ni kämpar och försvarar A samt spottar åt B medans jag och Antic försöker få er & inse att det finns skit med bägge i jämförandets namn utan att klibba fast i sitsen på den ena gungbrädan.

Vi är ju bara människor på ett forum som diskuterar frågor vi skola ha vidgade vyer inte försvara begrepp utan istället ifrågasatta varat varför är vi annars här?

Summa sumarum:

Det finns dumma och snälla människor, regler och hittepån överallt.
Man bör vara ack så aktsam för att hålla fast vid en specifik kategori det är väl inte särskilt vist? (Filosofi - kärlek till vishet) gammal definition.

Nils Ferlin

Antic

Inläggav Antic » 02 aug 2014 21:37

freddemalte skrev:Detsamma mullback, ha det fint i Thailand.

Du förstår nog inte poängen, inte Pilatus heller.

Jag säger inte att vetenskap är dålig, bara att man skall inte ha en övertro på den. Vetenskap är både intressant och fascinerande, men det är religion också. Jag har i flera inlägg idiotförklarat både vetenskaps och religionsfanatiker och gillar ingen av dem. Bättre då att vara öppen och neutral.

Jag har flera gånger förklarat varför jag köpt bibliska eller filosofiska förklaringar och det är inte pga att jag förkastar någon vetenskap för sakens skull utan för att dessa gett mig betydligt mera logik, som att liv kommer av liv till exempel.

Jag skulle inte skriva "var öppen" om jag inte var det själv eller verkligen menade det.

Och om jag inte är ärlig med det jag postar här, hur skulle jag då kunna vara ärlig mot mig själv? Och skulle då något jag postade vara något värt? Nej, inte ens för mig.

Återgå till "Filosofi"