Fylld sidospalt

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fylld sidospalt

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 17:29

yes!!! =P~ :mrgreen: =D> :roll: :evil:
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fylld sidospalt

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 17:34

Ägda! *kuku* *hooray* *coffee*
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Fylld sidospalt

Inläggav freddemalte » 13 jun 2014 17:53

Algotezza skrev:Ägda! *kuku* *hooray* *coffee*
Men inget varar för evigt :mrgreen: :roll: =P~
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fylld sidospalt

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 17:58

freddemalte skrev:

Allt som har en början har ett slut, livets charm och förbannelse... :) [-X :^o
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fylld sidospalt

Inläggav Pilatus » 13 jun 2014 18:37

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:

Allt som har en början har ett slut, livets charm och förbannelse... :)

Det beror kanske på hur vi ser på saken. "Jag har redan länge gått vid din sida." säger Döden till Antonius Block. När den resan börjar har den inget slut. Och aritmetiska serier kan börja litet hur som helst, men har de något slut?
Och vårt universum har visserligen en ändlig storlek, men ingenting kan nå dit ut. Och festen tar slut en dag. Snart nog är även minnet av oss borta.

Quantus tremor est futurus,
quando iudex est venturus,
cuncta stricte discussurus!

Mozart Requiem Mass
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fylld sidospalt

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 18:38

Pilatus skrev:
Det beror kanske på hur vi ser på saken. "Jag har redan länge gått vid din sida." säger Döden till Antonius Block. När den resan börjar har den inget slut. Och aritmetiska serier kan börja litet hur som helst, men har de något slut?
Och vårt universum har visserligen en ändlig storlek, men ingenting kan nå dit ut. Och festen tar slut en dag. Snart nog är även minnet av oss borta.

Quantus tremor est futurus,
quando iudex est venturus,
cuncta stricte discussurus!

Ja, det kan vara en tröst. Att all skit man höll på med är raderat, att ingen minns en.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fylld sidospalt

Inläggav Pilatus » 14 jun 2014 01:22

harvara skrev:
Pilatus skrev:Och vårt universum har visserligen en ändlig storlek, men ingenting kan nå dit ut. Och festen tar slut en dag. Snart nog är även minnet av oss borta.

Oändligheten har diskuterats i olika trådar här på FF. Diskussionerna gav fler frågor än svar och visar hur svårt det är att frigöra sig från vardagstänkandet i försöken att bilda abstrakta, allmängiltiga begrepp som inbegriper universella realiteter.
Tråden ”Vad är tid?” är ett annat exempel.
Finns tre vägar att gå vidare
1) fortsätta en oändlig diskussion om någonting så fundamentalt att vår begreppsbildningsförmåga lider skeppsbrott i en oändlig spiral av självklarheter.
2) inta ”a naive point of view”, helt enkelt acceptera sakernas tillstånd utan vidare ”analyser”. I engelskspråkig litteratur används frasen ”naive theory”, har inget med naivitet att göra utan mer att man accepterar en nivå av kunskap (axiom?) därifrån bygger man vidare.
3) Gud är allsmäktig (hade en bra tredjevariant men glömde den i samma sekund som jag kom på den geniala ideen , borde kanske posta i tråden ”Nu är vi på sniskan igen” istället?)

Kanske kan problemet lösas med riktigt höga hastigheter, t ex i Warp 10 har man så hög hastighet att man befinner sig överallt i universum samtidigt. Men vi bromsar in innan vi når till den gräns dit universums expansion har nått. Vi hinner nätt och jämnt att dricka en cappuccino innan vi måste fortsätta. Vi ser att subatomära partiklar susar förbi och några masslösa partiklar dundrar förbi oss med hastigheten c. Vi skyndar iväg igen och är snart ute vid den skarpa kant där rummet upphör. Det vi ser framåt är mycket mörkt. Bakom oss ser vi de fotoner som vi passerade för en stund sedan. Då vi fortsätter upptäcker vi att det rum som inte fanns, finns i samma stund som vi överskrider universums gräns. Ingenting hindrar vår framfart. Det känns litet märkligt, men det beror nog bara på det goda vinet. :) God natt!
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Fylld sidospalt

Inläggav Zokrates » 14 jun 2014 04:31

Pilatus skrev:...Då vi fortsätter upptäcker vi att det rum som inte fanns, finns i samma stund som vi överskrider universums gräns.
Ingenting hindrar vår framfart. Det känns litet märkligt, men det beror nog bara på det goda vinet. :)

I tankelekar fulltankad med vin är förvisso allt möjligt men i verkligheten existerar inte det omöjliga,
går det att helskinnad passera universums bortre gräns? Helnykterist som jag är föreställer jag mig
att allt, atomer, fotoner etc. som passerar den yttersta gränsen drabbas av en slags "the big rip".
Om man liknar universum vid en ballong så klarar allt inuti att följa med ballongens expansion, men
det som passerar gränsen förstörs, det förefaller logiskt för mig, men du kanske kan sätta ett värde i
form av en representativ siffra på hur sannolikt detta är, Illusionen kanske kan bidra med en ekvation
och fms kanske kan skriva en spaltmil text om hur allt blir möjligt om vi agerar mer som hundar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fylld sidospalt

Inläggav Pilatus » 14 jun 2014 10:15

harvara skrev:Ser direkt praktiska problem. Att bromsa från överljushastighet till noll skapar en enorm värmeutveckling genom friktion. De bromsskivor som pallar för detta är inte utvecklade än.
Genom värmeutveckling blir universum som en jättelik bakugn där vi grillas lik kycklingbroilers. Fattas bara att nån stoppar i oss en stektermometer i lämpligt ställe.

Man får göra någon förbättring så att rumtiden bakom skeppet komprimeras litet mjukare medan rumtiden framför skeppet expanderas vid inbromsning från warp-mode. Kanske skulle man få vissa problem med tröghetslagen om man var i färd med att göra i ordning sin frukost vid retardationen. Apelsinjuice i tastaturen och brödsmulor med marmelad över den nya flatscreenpanelen. Undrar vad Janne Rudén och den timanställda städpersonalen skulle säga då?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fylld sidospalt

Inläggav Pilatus » 14 jun 2014 10:26

Zokrates skrev:Om man liknar universum vid en ballong så klarar allt inuti att följa med ballongens expansion, men
det som passerar gränsen förstörs, det förefaller logiskt för mig, men du kanske kan sätta ett värde i
form av en representativ siffra på hur sannolikt detta är, Illusionen kanske kan bidra med en ekvation
och fms kanske kan skriva en spaltmil text om hur allt blir möjligt om vi agerar mer som hundar.

Jag tror att Antic får uppdraget att översätta sannolikheten till siffror. I övrigt tycker jag ditt förslag verkar genomtänkt och klokt.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fylld sidospalt

Inläggav Algotezza » 15 jun 2014 17:18

Oändligheten är potentialitet, möjlighet. Därmed en syntes av kaos och kosmos. En oändlig fraktal struktur vars minste del speglar helheten. Ergo finns ej en minsta del då även dennas minsta del speglar helheten. Paradoxen slaktfärdig.

Fylld sidospalt är också en möjlighet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: =D> =D> =D> :roll: :roll: :roll: :D :D
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fylld sidospalt

Inläggav Algotezza » 14 aug 2014 20:03

Once again!
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Fylld sidospalt

Inläggav scirocco » 15 aug 2014 14:04

Fylld sidospalt idag också, av Algotezza!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fylld sidospalt

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 15:21

scirocco skrev:Fylld sidospalt idag också, av Algotezza!

Ja, jag gör ett ryck ibland här på FF, och sedan låter jag det vila. Omväxling förnöjer, sa han som inte slog frun (i schack).

Ibland är det evinnerliga malandet av samma frågor här varv efter varv en aning tröttande.
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Fylld sidospalt

Inläggav scirocco » 15 aug 2014 17:21

På det här viset blir ju filosofiforum till ett trevligt sällskapsspel.

Skriv ett inlägg i en av trådarna du finner i forumindex.
Gå vidare i tablån och sök reda på en ny tråd som är möjlig för dig att ge dig i kast med.
Om du får svar i någon av trådarna du skrivit i,replikera genast.

Den av spelarna vinner som först får tio i rad i kolumnen senaste inlägg.
Det kan vara smart att skriva lite extra intressant i en av trådarna så ens motspelare inte uppmärksammar vad som händer i vänsterspalten.

Återgå till "Tankar och känslor"