PeterK skrev:Illusionen skrev:En undring ang "intet" och Big Bang.
Om, som vissa hävdar, allt startade vid Big Bang, ur "intet", borde då inte Big Bang lika gärna varit i går ?
Varför just vid Big Bang ?
Hur resonerar man här ?
Ringer inte varningsklockorna ?
/ Illusionen
Jooo... he-he... lite bestickande att "ingenting" lyckats fixa till nånting just vid denna — nej, vad dum jag är... nån... tidpunkt fanns ju inte... ...nåväl situationen ter sig rent galen... förresten... om nu världsalltet uppkom ur ingenting samt utan orsak; då kan det ju lika gärna uppstå precis hursomhelst samt gång på gång på gång, ja, i vilken takt som helst eftersom det ju inte existerar nån tid i "ingenting" varvid det ena världsalltet måtta planlöst staplas på det andra i en katastrofal ordning... ja, tid kan ju ingenting ta där det inte existerar tid, varför alla på detta sätt uppkomna världsallt måtte torna upp sig på varandra samt helt enkelt krossa eller kväva varandra... ...men det är kanske det man inom etablissemanget föreställer sig vara livet... vilket liv i så fall... ja, galet är det ju i alla fall...
Men rätt lattjo att tänka sig... (utan en rejäl dos humor överlever man inte detta forum...)
Tänker i.a.f. PeterK
Det var detta jag hade hoppats på att någon som försvarar Big Bang skulle vilja ta upp och förtydliga.
Så sker tyvärr inte utan man väljer att hänvisa till den rådande uppfattningen, och det tyder på att man inte förstår frågan.
Du Peter förstår frågeställningen, och vägrar, liksom jag själv, att tro på något som inte kan anses bevisat.
Det är en sund inställning, som har mitt fulla stöd !
Jag har tidigare förklarat min syn på matematikens roll i detta sammanhang, och hur matematiska
resultat och slutsatser refererar till vårt atomära perspektiv, och de
begränsningar det innebär.
Matematik kan då, enligt min uppfattning, omöjligt användas som bevis för Big Bang.
Nu är jag inte så naiv att jag tror att detta inlägg kommer att ändra på något, men så länge ingen har viljan
att svara på aktuella frågor förblir Big Bang en illusion.
http://www.youtube.com/watch?v=ZfD3yoeIVgg/ Illusionen