Julklappstråden

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ben

Julklappstråden

Inläggav Ben » 26 nov 2014 12:36

Hej och god jul alla filosofimedlemmar!

Nu är det jul snart. Vart köper du julklappar? Vad ger man bort till två 80-åringar? Hur förhåller du dig till juletider?

Årets julklapp är aktivitetsarmband.

http://www.coolstuff.se

Antic

Julklappstråden

Inläggav Antic » 26 nov 2014 13:39

Julklappar, jul?

Så här såg julmarknad ut förra året där jag bor och det lär inte bli bättre i år. Tomtar i gröngräset och en polkagris i vårsolen på torget. Kanske jag tar en filt, lite bullar och kaffe till parken på julafton.

Bild

Nja, julklappar är inte min grej, vill jag ge någon något så spelar tiden på året ingen som helst roll för min del. Jag ser jul som alla handlares högtid. Köp mer, köp mycket, nu är det jul igen, extrapris, köp mer hela tiden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Julklappstråden

Inläggav Pilatus » 26 nov 2014 23:36

Sailaways skrev:Vad ger man bort till två 80-åringar?

Varför inte en väggkalender, det finns så många olika teman att välja mellan så det finns säkert något som kan passa deras smak. Eller så är ju en flaska Amontillado, eller Grådask fantastiska presenter att avnjuta.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Julklappstråden

Inläggav Pilatus » 27 nov 2014 00:12

Antic skrev:Nja, julklappar är inte min grej, vill jag ge någon något så spelar tiden på året ingen som helst roll för min del.

Ingen har väl krävt att du skall köpa julklapparna? Ett snyggt monterat foto skulle säkert uppskattas av flickorna som brukar medverka i dina övningar med kameran. Att ge bort presenter och ordna fester har flertusenåriga traditioner. Det förstod de kristna som tog över Saturnalierna. "Man tillverkade och skänkte små presenter (saturnalia et sigillaricia), skolorna hade lov och en speciell marknad (sigillaria) inrättades under firandet, Saturnus till ära. Spel och dobbel, som annars inte var tillåtet, tilläts till och med för slavarna under högtiden." ref Wikipedia
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Julklappstråden

Inläggav Algotezza » 27 nov 2014 00:48

Jag önskar kosmos smidiga övergång till Brahmanatten.

Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Julklappstråden

Inläggav Pilatus » 27 nov 2014 01:11

Algotezza skrev:Jag önskar kosmos smidiga övergång till Brahmanatten.

Helt obevandrad i vad en Brahmanatt är. Du skrev om hinduismen i september och om livets kretslopp. Om övergången till den eviga tystnaden, för människornas del, blir smidig, känner jag starka tvivel inför. Men jag har inte studerat hinduismen och kan ju därför inte veta. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Julklappstråden

Inläggav Algotezza » 27 nov 2014 01:23

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Jag önskar kosmos smidiga övergång till Brahmanatten.

Helt obevandrad i vad en Brahmanatt är. Du skrev om hinduismen i september och om livets kretslopp. Om övergången till den eviga tystnaden, för människornas del, blir smidig, känner jag starka tvivel inför. Men jag har inte studerat hinduismen och kan ju därför inte veta. :)

Om nu kosmos fötts via Big bang kanske slutet blir Big crunch - och det låter inte så behagligt.

Ray Bradbury har skrivit en novell om mänsklighetens sista kväll. Alla vuxna vet att jorden kommer att försvinna under natten. Barnen vet inget. När mänskligheten går och lägger sig utifrån sina tidszoner, lägrar sig lugnet. Jag har alltid tänkt i dessa banor. På gymnasiet minns jag att jag sade till en av polarna: Hade jag haft tillgång till knappen till bomben som gjort slut på jordklotet, hade jag tryckt på den. Det är väl ett utslag av mitt thanatos. Libidos märka bror.
Algotezza aka Algotezza

Antic

Julklappstråden

Inläggav Antic » 27 nov 2014 13:04

Pilatus skrev:Ingen har väl krävt att du skall köpa julklapparna? Ett snyggt monterat foto skulle säkert uppskattas av flickorna som brukar medverka i dina övningar med kameran. Att ge bort presenter och ordna fester har flertusenåriga traditioner. Det förstod de kristna som tog över Saturnalierna. "Man tillverkade och skänkte små presenter (saturnalia et sigillaricia), skolorna hade lov och en speciell marknad (sigillaria) inrättades under firandet, Saturnus till ära. Spel och dobbel, som annars inte var tillåtet, tilläts till och med för slavarna under högtiden." ref Wikipedia

Tja, något kanske jag ger bort i stil med det som du sa Pilatus och nåt litet julgodis till den lilla tösen eftersom de brukar ha en hel del godis i lager vid jul.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Julklappstråden

Inläggav Pilatus » 27 nov 2014 14:01

Sailaways skrev:Årets julklapp är aktivitetsarmband.

Citat från Susanna Birgersson på Twitter: Vad passar bättre som årets julklapp än den nya religionens radband: ett träningsarmband?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Julklappstråden

Inläggav Anders » 11 dec 2014 09:23

Böcker och pengar.
Eller om nån önskar sig nåt mer kostsamt som den verkligen behöver är det bäst. Så kan alla gå ihop och köpa det.

Julklappsutdelningen är årets största ångestupplevelse. Alla i släkten delar inte min uppfattning ovan. Det skall sittas i två timmar och kvittras över hur glad man är för en massa skit. Fosterställning efteråt gäller. Samma sak år efter år.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Julklappstråden

Inläggav Algotezza » 11 dec 2014 14:30

Prenumeration på tidskrifterna Modern Filosofi och Skriva.
Algotezza aka Algotezza

holoteist

Julklappstråden

Inläggav holoteist » 11 dec 2014 14:40

H&M.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Julklappstråden

Inläggav Algotezza » 11 dec 2014 15:42

Kallingar från Dressmann. Ett säkert kort. Köp två betala för tre eller hur det nu var.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ben

Julklappstråden

Inläggav Ben » 11 dec 2014 16:51

-----------

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Julklappstråden

Inläggav Algotezza » 11 dec 2014 17:56

Sailaways skrev:Funderar göra det enkelt och köpa typ gojibär bara till de tre jag firar med. Kanske en kalender som föreslagits också.

Jag kör med tranbär.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"