Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Intuition

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 17:55

Vad är intuition? Vad menar just du att det är? (Eller Wikipedia etc)
Kan man lita på den? Varför? Varför inte?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Intuition

Inläggav klorofyll » 03 jan 2015 18:27

Jag skulle säga att intuitivt tänkande är enklaste sättet att tänka. Tror att en förutsättning för att kunna tänka på det enklaste sättet är att vara positiv. Det är så problemlösning fungerar. Helt plötsligt är det något som slår dig som en blixt från klar himmel, men i nästa stund tänker du, "om det ändå vore så enkelt". En negativ person ger upp där. Men en positiv person slänger sig upp i sadeln igen för att övertyga sig om att det är just så enkelt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Intuition

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 18:49

klorofyll skrev:Jag skulle säga att intuitivt tänkande är enklaste sättet att tänka. Tror att en förutsättning för att kunna tänka på det enklaste sättet är att vara positiv. Det är så problemlösning fungerar. Helt plötsligt är det något som slår dig som en blixt från klar himmel, men i nästa stund tänker du, "om det ändå vore så enkelt". En negativ person ger upp där. Men en positiv person slänger sig upp i sadeln igen för att övertyga sig om att det är just så enkelt.


Balans är väl bäst - realism - balansen mellan optimism och pessimism... utan att bli apatisk...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Intuition

Inläggav klorofyll » 04 jan 2015 15:29

Algotezza skrev:Balans är väl bäst - realism - balansen mellan optimism och pessimism... utan att bli apatisk...

Realism, vilket trevligt begrepp, kan du beskriva vad du menar med det? Jag tycker att det låter väldigt tryggt och kravlöst på något sätt. Jag kan uppriktigt säga att jag tror att jag skulle behöva praktisera lite mer realism.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Intuition

Inläggav Algotezza » 04 jan 2015 15:52

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Balans är väl bäst - realism - balansen mellan optimism och pessimism... utan att bli apatisk...

Realism, vilket trevligt begrepp, kan du beskriva vad du menar med det? Jag tycker att det låter väldigt tryggt och kravlöst på något sätt. Jag kan uppriktigt säga att jag tror att jag skulle behöva praktisera lite mer realism.


Realism när det gäller en själv: veta vad man kan och inte kan och ha något slags idéer om hur man kan utveckla det man ännu inte kan -. och när det gäller världen i stort ha ett litet hum om vad som är möjligt och inte möjligt utan att detta behöver förlama en. En balansgång med andra ord, kanske mellan pessimism och önsketänkande... Men det är inte något som står stilla, det förändras... utvecklas kan man kanske säja...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Intuition

Inläggav Anne » 04 jan 2015 17:10

Kan inte påstå att jag märker av att jag tänker när jag går på min intuition. Men det kanske jag gör? Fast då lär ju dessa tankar röra sig enormt snabbt. Är fartbegränsning att rekommendera? Nja, vette tusan...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Intuition

Inläggav Algotezza » 04 jan 2015 17:18

lynx skrev:Kan inte påstå att jag märker av att jag tänker när jag går på min intuition. Men det kanske jag gör? Fast då lär ju dessa tankar röra sig enormt snabbt. Är fartbegränsning att rekommendera? Nja, vette tusan...


Omedelbar insikt i överljusfart...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Intuition

Inläggav klorofyll » 04 jan 2015 18:35

lynx skrev:Kan inte påstå att jag märker av att jag tänker när jag går på min intuition. Men det kanske jag gör? Fast då lär ju dessa tankar röra sig enormt snabbt. Är fartbegränsning att rekommendera? Nja, vette tusan...

Jag tror det är bra att "lyssna till sin intuition", men egentligen är det nog så att ingen har bättre intuition än någon annan, det är bara så att någon som "är" klok påstår att den alltid lyssnar till sin intuition, jag tror intuition är en vag tanke man har som känns naturlig och ren.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Intuition

Inläggav Algotezza » 04 jan 2015 18:37

klorofyll skrev:
lynx skrev:Kan inte påstå att jag märker av att jag tänker när jag går på min intuition. Men det kanske jag gör? Fast då lär ju dessa tankar röra sig enormt snabbt. Är fartbegränsning att rekommendera? Nja, vette tusan...

Jag tror det är bra att "lyssna till sin intuition", men egentligen är det nog så att ingen har bättre intuition än någon annan, det är bara så att någon som "är" klok påstår att den alltid lyssnar till sin intuition, jag tror intuition är en vag tanke man har som känns naturlig och ren.


Tror det är bra kombinera intuition, förnuft och känsla. T.ex. när man diskuterar filosofi... och en smula ödmjukhet... Jag är mer ödmjuk än de flesta. :roll:
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Intuition

Inläggav klorofyll » 04 jan 2015 18:45

Algotezza skrev:Realism när det gäller en själv: veta vad man kan och inte kan och ha något slags idéer om hur man kan utveckla det man ännu inte kan -. och när det gäller världen i stort ha ett litet hum om vad som är möjligt och inte möjligt utan att detta behöver förlama en. En balansgång med andra ord, kanske mellan pessimism och önsketänkande... Men det är inte något som står stilla, det förändras... utvecklas kan man kanske säja...

Det är intressant att det finns begränsningar tycker jag men jag tror att många inklusive mig själv, har stor nytta av att sätta sig in i frågor som: vad passar sig? Man kan bli känslig också om man analyserar för mycket men det leder antagligen till bättre självförtroende samt att man inte endast lever i sin egen värld.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Intuition

Inläggav Algotezza » 04 jan 2015 19:06

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Realism när det gäller en själv: veta vad man kan och inte kan och ha något slags idéer om hur man kan utveckla det man ännu inte kan -. och när det gäller världen i stort ha ett litet hum om vad som är möjligt och inte möjligt utan att detta behöver förlama en. En balansgång med andra ord, kanske mellan pessimism och önsketänkande... Men det är inte något som står stilla, det förändras... utvecklas kan man kanske säja...

Det är intressant att det finns begränsningar tycker jag men jag tror att många inklusive mig själv, har stor nytta av att sätta sig in i frågor som: vad passar sig? Man kan bli känslig också om man analyserar för mycket men det leder antagligen till bättre självförtroende samt att man inte endast lever i sin egen värld.


Man lever väl alltid i sin monad men dessa kan ju ha fönster till "stormonaden"/omvärlden utanför och alla andra monader... via ett gemensamt språk, gemensam kultur, gemensam omvärld...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Intuition

Inläggav Ling » 27 mar 2015 20:43

Algotezza skrev:Vad är intuition? Vad menar just du att det är? (Eller Wikipedia etc)
Kan man lita på den? Varför? Varför inte?


Den där obestämbara känslan som bara finns där, går inte att förklara och samtidigt är den bara rätt. En ström som går genom kroppen, eller knoppen. En impulsiv person tror jag upplever det mer än någon som tänker igenom saker och ting noggrant först. Kanske går känslan förlorad i förnuftet, det som den impulsive förkastar.
Kan man lita på den? Det som kändes helt rätt för en timma sedan, den där känslan som bara infann sig, nja, den kan ju försvinna i bruset av nya impulser, nya tankar som tränger sig på.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Intuition

Inläggav Anders » 28 mar 2015 07:31

Ling skrev:
Algotezza skrev:Vad är intuition? Vad menar just du att det är? (Eller Wikipedia etc)
Kan man lita på den? Varför? Varför inte?


Den där obestämbara känslan som bara finns där, går inte att förklara och samtidigt är den bara rätt. En ström som går genom kroppen, eller knoppen. En impulsiv person tror jag upplever det mer än någon som tänker igenom saker och ting noggrant först. Kanske går känslan förlorad i förnuftet, det som den impulsive förkastar.
Kan man lita på den? Det som kändes helt rätt för en timma sedan, den där känslan som bara infann sig, nja, den kan ju försvinna i bruset av nya impulser, nya tankar som tränger sig på.

Det känns som en känsla, men brukar tänka det som att det är delar av hjärnan som arbetar utan att kontollgubben sätter delen på det, som kör lite vid sidan av.
Jag hade fått sparken för länge sen om jag inte litat på min intution. Så länge den är en intution. En fix idé, som dyker upp i skallen kan vara destruktiv, men just intutionen känner man att den är en intution, och allra oftast följer jag den. Det brukar helt enkelt oftast vara good shit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Conocimiento
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 jul 2004 19:10

Re: Intuition

Inläggav Conocimiento » 15 apr 2016 11:42

Är inte intuition baserat på erfarenhet?

Jag tänker mig exempelvis en basketspelare. Ju mer erfarenhet i det praktiska (basketspelandet) denne har, desto mer utvecklas intuitionen i just den kontexten (som säkert går att anamma i andra livssituationer). Flera moment uppfattas i samlad vy, men för att det ska vara möjligt krävs det att basketspelaren har erfarenhet av varje moment. Det går inte att tänka varje moment separat, utan basketspelaren kan greppa alla momenten samtidigt, som bildar intuitionen.

För en erfaren basketspelare finns intuitionen där som en sammanslagen känsla av alla moment. Känslan att passa bollen till rätt ställe utan att ens behöva titta är nästan oförklarlig, för efter flera tusen liknande situationer i högt tempo är erfarenheten så pass finslipad att den till slut sitter i ryggmärgen och ja, centrala nervsystemet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Algotezza » 15 apr 2016 16:24

Intuition = Automation?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster