Barbarattackerna i Frankrike

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

barbarattackerna i Frankrike

Inläggav Anne » 14 jan 2015 20:53

Antic skrev:
lynx skrev:
Då frågar jag

* Är det bättre att skjuta ned judar för att de är judar än att skämta om dem? Nej, det tycker jag inte.
* Är det rätt att förfölja kristna och bränna ned deras kyrkor? Nej, det tycker jag inte.
* Skall vi acceptera att de hädar och inte ser Jesus som Guds son? Personligen ser jag tro eller icke-tro som ens ensak, men att man ska respektera varandra
* Bör vi då begå massaker eller sätta reglerna i deras länder? Nej, det tycker jag inte.

Jag får säkert inte svar på en enda fråga...vilket i så fall säger mer än om jag hade fått svar.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 14 jan 2015 20:55

Hm... jag är nog fundamentalist här.

Den vars öga är torrt vid åsynen av en Muslim
som mördats av en annan muslim... kan man lika gärna ha ihjäl!

Tyvärr får man tåla att bli förlöjligad ... Det är alltid fel att mörda en förlöjligare!

Och gud klarar sig utan vår hjälp ... eller hur?

Antic

Inläggav Antic » 14 jan 2015 20:58

SigurdV

Håller med dig helt och hållet.

Satir och ironi har alltid haft en viktig plats i mänskligheten och bland våra egenskaper som gör oss till människor.

Finns ingen orsak att mörda för satirs skull.

Antic

Inläggav Antic » 14 jan 2015 21:01

lynx skrev:Jo, men det är iallafall dumt att provocera fram skiten. Vem kastar första stenen liksom?

Fråga de som fick sina kyrkor nedbrända och församlingsmedlemmar mördade. Fråga de utan tolerans som förföljer oliktänkande svårt.

Men du vill bara se ena sidan av saken du...

SigurdV

Inläggav SigurdV » 14 jan 2015 21:03

Antic skrev:
lynx skrev:Jo, men det är iallafall dumt att provocera fram skiten. Vem kastar första stenen liksom?

Fråga de som fick sina kyrkor nedbrända och församlingsmedlemmar mördade. Fråga de utan tolerans som förföljer oliktänkande svårt.

Men du vill bara se ena sidan av saken du...

Jaha... hur får man tillfälle att intervjua en sådan då?

Antic

Inläggav Antic » 14 jan 2015 21:04

Det var mer tänkt som att förstärka det sista i inlägget. Att vissa vill bara se en sida medan de blundar för den andra.

Anne

Inläggav Anne » 14 jan 2015 21:06

Intressant. Jag upplever snarare att det är du som inte är öppen nog att se mer än en sida av denna problematik, Antic.

Antic

Inläggav Antic » 14 jan 2015 21:10

lynx skrev:Intressant. Jag upplever snarare att det är du som inte är öppen nog att se mer än en sida av denna problematik, Antic.

Jag har inte sett ett enda svar än på någon av mina frågor. Det säger väl ganska mycket?

Vi skall sitta tysta och acceptera deras regler för vårt land? Men vi skall inte reagera när våra egna förföljs mycket värre i deras länder? Vi skall acceptera deras religiösa regler men ha överseende med när de trampar över våra? Vi skall förfära oss över skämt om judar, men ha överseende med när de skjuts ned pga att de var judar?

Nejdu, det låter inget vidare och sånt snack kommer jag aldrig att köpa, inte ens i korrekthetens namn.

Sätter man upp samma scenario för vår del, vill du inte vara med längre. För då faller allt du pratar så varmt om pladask.

Anne

Inläggav Anne » 14 jan 2015 21:14

lynx skrev:
Antic skrev:
lynx skrev:
Då frågar jag

* Är det bättre att skjuta ned judar för att de är judar än att skämta om dem? Nej, det tycker jag inte.
* Är det rätt att förfölja kristna och bränna ned deras kyrkor? Nej, det tycker jag inte.
* Skall vi acceptera att de hädar och inte ser Jesus som Guds son? Personligen ser jag tro eller icke-tro som ens ensak, men att man ska respektera varandra
* Bör vi då begå massaker eller sätta reglerna i deras länder? Nej, det tycker jag inte.

Jag får säkert inte svar på en enda fråga...vilket i så fall säger mer än om jag hade fått svar.

Mina svar är i fetstil här. Eller har jag missat någon fråga du syftade på?

Antic

Inläggav Antic » 14 jan 2015 21:18

Okey, tack för svaren.

Då svarade du på det jag ville.

Och det viktigaste.

Mördar man för en karikatyr eller sätter reglerna för andra länder eller andra personer, gör man alltså fel eftersom man skall respektera andras tro eller icketro.

Tack. Då är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 14 jan 2015 23:27

Västvärldens maskerade djur, utbíldade i Turkiet, betald av u.s./qatar/israel för att vara terrorister i Syrien - har inget med religion att göra, utan det är politik, smutsig sådan.

Över 50 attacker i Frankrike mot muslimska institutioner under mindre än en vecka.
Terroristerna gör bara det de är instruerade att göra, i Irak, Syrien, eller varför inte i Frankrike.
Såg ni vilka som var jävlarna som marscherade hand i hand i Paris?
Bild
Rebeller i Syrien kallas terrorister när de är på besök i Frankrike.
Snart Sveriges tur, Carl Bildt har bjudit in de.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 jan 2015 00:58

Jörgen skrev:Västvärldens maskerade djur, utbíldade i Turkiet, betald av u.s./qatar/israel för att vara terrorister i Syrien - har inget med religion att göra, utan det är politik, smutsig sådan.

Har det inte med religion att göra? Menar du att även judar och kristna är välkomna att strida för att upprätta en islamistisk sunnistat? Varför tror du unga muslimska män vill strida för Isis om det inte har med religion att göra? Flera svenskar har blivit dödade då de ingått som soldater i Isis kamp för ett kalifat.
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 15 jan 2015 02:03

Pilatus skrev:
Jörgen skrev:Västvärldens maskerade djur, utbíldade i Turkiet, betald av u.s./qatar/israel för att vara terrorister i Syrien - har inget med religion att göra, utan det är politik, smutsig sådan.

Har det inte med religion att göra? Menar du att även judar och kristna är välkomna att strida för att upprätta en islamistisk sunnistat? Varför tror du unga muslimska män vill strida för Isis om det inte har med religion att göra? Flera svenskar har blivit dödade då de ingått som soldater i Isis kamp för ett kalifat.

Bravo Pilatus!
=D>

SigurdV

Inläggav SigurdV » 15 jan 2015 02:07

Algotezza skrev:Ja, det återstår att se vilka vi träffar på andra sidan om det
a) finns en andra sida bortom döden
b) finns himmel och paradis på denna andra sida

Det är märkligt så svagt tänkandet är i denna fråga!

Återgå till "Politik och samhälle"