Att vara god.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 30 mar 2015 19:54

Vad är det som hindrar oss från att vara goda?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Anders » 01 apr 2015 08:43

1. Vår utveckling skulle jag vilja säga. Det har varit en överlevnadsfördel att vara lite mean. Finns präglat i oss. Det köps många lösnummer då det blir katastrofer.
2. Att man faktiskt vinner på att vara elak i många fall.
3. Att vi relaterar till andra för att hitta vår plats, och då andra har det sämre har vi det bättre.
4. Elakheten kan få en grupp att känna samhörighet
5. Det ger en omedelbart skön känsla i kroppen att vara elak, lite som att kissa i sängen.
6. Är man trött, stressad, olycklig orkar man inte vara utåtriktad och vänlig. Plockar fram en hel del tråkigt i oss.

Men oftast är vi ju faktiskt goda. Försöker vara i alla fall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 01 apr 2015 11:32

Anders skrev:1. Vår utveckling skulle jag vilja säga. Det har varit en överlevnadsfördel att vara lite mean. Finns präglat i oss.

klorofyll frågade om vad som hindrar oss från att vara goda?

Jag är helt övertygad om att det inte har något överlevnadsvärde att vara elak. Tvärtom är människan mycket omhändertagande. Men det råder konkurrens mellan olika kulturyttringar, ekonomiska system och nationer. Men jag vill undvika fallgropen socialdarwinism och tanken på att utslagningen har ett värde. Det har den givetvis inte.

Om något hindrar oss från att vara goda handlar det i de flesta fall på att vi själva fått ta emot hugg och slag. Oftast oförtjänt. Att utsättas för orättfärdiga straff på det sätt som Bibeln talar om genererar hat och revansch.

"Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led ..."
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Anders » 01 apr 2015 12:16

Pilatus skrev:
Anders skrev:1. Vår utveckling skulle jag vilja säga. Det har varit en överlevnadsfördel att vara lite mean. Finns präglat i oss.

Jag är helt övertygad om att det inte har något överlevnadsvärde att vara elak. Tvärtom är människan mycket omhändertagande. Men det råder konkurrens mellan olika kulturyttringar, ekonomiska system och nationer. Men jag vill undvika fallgropen socialdarwinism och tanken på att utslagningen har ett värde. Det har den givetvis inte.

Om något hindrar oss från att vara goda handlar det i de flesta fall på att vi själva fått ta emot hugg och slag. Oftast oförtjänt. Att utsättas för orättfärdiga straff på det sätt som Bibeln talar om genererar hat och revansch.

"Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led ..."

Behövs inga hugg och slag skulle jag vilja påstå. "syskonkärlek", för att ta ett exempel
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 01 apr 2015 12:27

Anders skrev:Behövs inga hugg och slag skulle jag vilja påstå. "syskonkärlek", för att ta ett exempel

Det är något oklart vad du menar med "syskonkärlek". Men straff som upplevs som orättfärdiga, enligt talionsprincipen är förödande, t ex Tyskland efter första världskriget.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Anders » 01 apr 2015 12:55

Pilatus skrev:
Anders skrev:Behövs inga hugg och slag skulle jag vilja påstå. "syskonkärlek", för att ta ett exempel

Det är något oklart vad du menar med "syskonkärlek". Men straff som upplevs som orättfärdiga, enligt talionsprincipen är förödande, t ex Tyskland efter första världskriget.

Vad jag menar är förhållande med syskon, terroriserad/terrorisera. Kom alldeles av sig självt.
4 november 2017

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 01 apr 2015 18:19

Personligen tror jag att det kan vara skillnad på att vara arg och att vara ond. Men jag skulle vilja utveckla min förståelse för hur det hänger ihop. Som jag minns det så läste jag någonstans att om man har ilska inom sig så undviker andra människor en och om man tänker positiva tankar så dras andra människor till en. Då tänker jag att anledningen till att det finns ett avstånd mellan mig och andra, som för alla, är att jag sätter gränser för vad jag tycker är tillåtet. Det låter så enkelt att bara tänka positiva tankar hela tiden men det kanske inte är meningen att vi skall göra det.

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 01 apr 2015 19:43

Anders skrev:1. Vår utveckling skulle jag vilja säga. Det har varit en överlevnadsfördel att vara lite mean. Finns präglat i oss. Det köps många lösnummer då det blir katastrofer.
2. Att man faktiskt vinner på att vara elak i många fall.
3. Att vi relaterar till andra för att hitta vår plats, och då andra har det sämre har vi det bättre.
4. Elakheten kan få en grupp att känna samhörighet
5. Det ger en omedelbart skön känsla i kroppen att vara elak, lite som att kissa i sängen.
6. Är man trött, stressad, olycklig orkar man inte vara utåtriktad och vänlig. Plockar fram en hel del tråkigt i oss.

Men oftast är vi ju faktiskt goda. Försöker vara i alla fall.

Intressanta synpunkter! Om man tänker i termer av vi och dom så kan det tyckas vara en fördel att göra dumma saker och vi kanske får se resultatet av det. Men hur går det med talesättet; det man sår får man skörda?

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 01 apr 2015 20:07

Pilatus skrev:

Håller helt med dig. Jag tror att man dödar en del av sig själv när man är ond. Men hur vet man att man är god? När man betalar ett pris?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 03 apr 2015 14:28

Vara human och medmänsklig även i motvind är godhet för mig. Även när det kostar. Inte bara när livet ler.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 03 apr 2015 15:38

Algotezza skrev:Vara human och medmänsklig även i motvind är godhet för mig. Även när det kostar. Inte bara när livet ler.

Har du några goda exempel? Ibland är det väl så att "medmänsklighet" får betalas av någon annan. Det kan ju vara hela poängen att vi tar på oss omaket för att någon skall kunna räddas till livet - men är den som skall betala tillfrågad?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Anders » 03 apr 2015 17:03

Finns goda själviska skäl till att bara god också, naturligtvis. Att bjuda till, precis som Algot säger. Allt från att visa civilkurage till att inte bli itrriterad då man är trött och folk tilltalar en på ett sätt som man inte uppskattar.

Man lever inte på sin egen ö, samarbete är till individens fördel. Att däremot offra sig själv för kollektivet är mer tveksamt. Gränsfall - ungdomsgäng som idkar misshandel. Svårt sånt.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 03 apr 2015 17:18

Vad jag tänker på är de, bl a politiker, som berömmer sig av sin generositet så länge någon annan betalar. Eller de som talar om medmänsklighet och det fromma i att ge, dock att de själva säger sig sakna resurser att hjälpa till. Men alla kan hjälpa, berättelsen om änkans skärv är inte helt fel, även om den tidens hjälpverksamhet bestod av allmosor.
Moderator

Kristofer

Att vara god.

Inläggav Kristofer » 03 apr 2015 19:26

klorofyll skrev:Vad är det som hindrar oss från att vara goda?

Egna otillfredsställda behov- i dessa situationer försämras möjlighet att se ngt ur ett objektivt perspektiv och därmed har man ganska dåliga förutsättningar att uppmärksamma andra människors situation/behov...eller ovetskap om vad godhet i praktiken innebär (människor som själva aldrig fått möta godhet).

Kristofer

Att vara god.

Inläggav Kristofer » 03 apr 2015 19:49

Pilatus skrev:

För det första håller jag med dig om straff. Straff fyller ALDRIG ngn meningsfull funktion. Straff påverkar aldrig en individs moral, den mest självklara inlärningen är att sluta genomföra en oönskad handling(/ börja genomföra en önskad) då ngn med makt att utdela straff finns närvarande. Ett straff är alltid riktat mot en person och inte en handling, vilket innebär att personen som utsätts för det sannolikt kommer få en mer negativ självbild...ser du dig själv som ett "monster" ökar sannolikheten att du kommer handla i enlighet med detta...dessutom utjämnar ett straff en skuld så personen som utsätts för ett straff behöver inte längre ta ansvar för de missgärningar den begått.

För det andra, ett mkt dåligt och missvisande exempel kring bibelns grundbudskap...älska andra så som dig själv.

Återgå till "Psykologi"