Finns det något som är onödigt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 apr 2015 07:35

reflex skrev:Filosofi är i alla fall något som är onödigt.
Det bara krånglar till saker.
Har man en klocka på armen, så vet man väl vad tid är!?

Man vet med en klocka på armen att man kan mäta tid enligt hur vi definierar klocka och tidmätning. Men vet man därmed vad tid är?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 16 apr 2015 11:01

vad är det som säger att något överhuvudtaget bortsett från våra begär och flyktiga syften är av nödvändighet?

med det i åtanke blir kanske frågan onödig ty allt kan ses som onödigt :?: :shock:
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2015 13:31

reflex skrev:Filosofi är i alla fall något som är onödigt.

Fundera på varifrån ämnen som statskonst, logik, värdelära, epistemologi, semantik, retorik och ett stort antal andra ämnen kommer.
Moderator

Dean

Inläggav Dean » 16 apr 2015 21:11

Rotkiv skrev:Finns det något som är onödigt?

Förmodligen allt som inte är positivt korrelerat till det som vi definierar som nödvändigt.
Dean
Don´t kid yourself!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 apr 2015 12:37

Kunskap som inte kommer till användning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 apr 2015 13:23

klorofyll skrev:Kunskap som inte kommer till användning.

Kunskap är lätt att bära, hörde jag ofta under min uppväxt. Onödigt? Hur skall vi studera om vi endast har för avsikt att lära oss sådant vi kommer att använda?

Sartre skrev om en polyhistor, jag tror personen finns i novellsamlingen Muren.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 apr 2015 14:42

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Kunskap som inte kommer till användning.

Kunskap är lätt att bära, hörde jag ofta under min uppväxt. Onödigt? Hur skall vi studera om vi endast har för avsikt att lära oss sådant vi kommer att använda?

Sartre skrev om en polyhistor, jag tror personen finns i novellsamlingen Muren.

Okej, i vissa lägen skulle jag hålla med dig. Med vad är meningen med att tillskansa sig kännedom... är det inte meningen att kunskapen skall göra oss fria/friare?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 apr 2015 15:02

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kunskap är lätt att bära, hörde jag ofta under min uppväxt. Onödigt? Hur skall vi studera om vi endast har för avsikt att lära oss sådant vi kommer att använda?

Okej, i vissa lägen skulle jag hålla med dig. Med vad är meningen med att tillskansa sig kännedom... är det inte meningen att kunskapen skall göra oss fria/friare?

Men kunskap kan även stärka vår självkänsla. Vi lär oss en hel del som vi kanske inte direkt har avsättning för i våra dagliga göromål. Men vi vet att om vår chef en dag skulle fråga oss om Petropavlovsk-Kamtjatskij, med anledning av en affärsresa, så kan vi rekommendera en helikoptertur för att se Kamtjatkas vulkaner och gejsrar. Det är storslaget, om hon inte föredrar att vandra i Kamtjatkas orörda natur.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 apr 2015 15:32

Tänka har för mig ett egenvärde. Liksom skriva, göra musik, teckna, uppleva kultur, konst, litteratur, film, natur. För att tänkandet också ska ha ett innehåll krävs kunskaper, erfarenheter, upplevelser som jag kan tänka på och reflektera över.

Cogito necessare est.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 apr 2015 12:27

Att säga att filosofi inte behövs är som då ungar i skolan gnäller över "varför skall vi lära oss det här, det kommer vi inte ha nån nytta av". Filosofi är det som praktiskt utövas i all verksamhet då man lämnar det rena hantverket och automationen, dvs då vi gör något som spelar någon roll. T.ex. Då man som chef måste ta ett beslut trots att man inte har alla ingående fakta. Då har man ett sätt att tänka, som man lärt sig genom att använda hjärnan på allehanda problem.

Filosofi är också den väsentligaste(dock sorgligt överskattade under medeltiden) delen av all vetenskap, i hypotesbildningen och slutsatserna före och efter att experimenterandet, datainsamlingen och statistiken är gjord.

Att tro att vi är automater är en historicism på vetenskapens framgångar som är helt förödande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2015 13:08

Algotezza skrev:Tänka har för mig ett egenvärde. Liksom skriva, göra musik, teckna, uppleva kultur, konst, litteratur, film, natur. För att tänkandet också ska ha ett innehåll krävs kunskaper, erfarenheter, upplevelser som jag kan tänka på och reflektera över.

Cogito necessare est.

Det låter trevligt. Behövs inte också siktpunkter/mål med tänkandet?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2015 13:13

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kunskap är lätt att bära, hörde jag ofta under min uppväxt. Onödigt? Hur skall vi studera om vi endast har för avsikt att lära oss sådant vi kommer att använda?

Men kunskap kan även stärka vår självkänsla. Vi lär oss en hel del som vi kanske inte direkt har avsättning för i våra dagliga göromål. Men vi vet att om vår chef en dag skulle fråga oss om Petropavlovsk-Kamtjatskij, med anledning av en affärsresa, så kan vi rekommendera en helikoptertur för att se Kamtjatkas vulkaner och gejsrar. Det är storslaget, om hon inte föredrar att vandra i Kamtjatkas orörda natur.

När jag var på biblioteket så hörde jag en kvinna fråga efter en fågelbok därför att hon hade sett en fågel i sin trädgård som hon inte känt igen. Det är ett typiskt exempel på hur livet ter sig, man intresserar sig för saker och söker kunskap. Namnet på den här fågeln, var den hörde hemma i världen och vad den gör i hennes trädgård, det är intressant. Många människor är så avtrubbade och behöver återfinna glädjen i livet. Förmodligen symboliserade detta intresse för fågeln något mycket större än vi kan föreställa oss. Ofta byggs intressen upp.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 apr 2015 15:01

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Tänka har för mig ett egenvärde. Liksom skriva, göra musik, teckna, uppleva kultur, konst, litteratur, film, natur. För att tänkandet också ska ha ett innehåll krävs kunskaper, erfarenheter, upplevelser som jag kan tänka på och reflektera över.

Cogito necessare est.

Problemlösning, kulturskapande, analysera livet och nå fram till det rätta, sanna och sköna.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2015 16:35

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:

Cogito necessare est.

Problemlösning, kulturskapande, analysera livet och nå fram till det rätta, sanna och sköna.

Jag har tänkt att man i sitt liv behöver både fokus som skänker energi och fokus som förbrukar energi, och att det kan vara av värde att identifiera dessa, så att man inte letar mat i papperskorgen exempelvis.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 apr 2015 20:24

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:

Jag har tänkt att man i sitt liv behöver både fokus som skänker energi och fokus som förbrukar energi, och att det kan vara av värde att identifiera dessa, så att man inte letar mat i papperskorgen exempelvis.

Kan du kanske konkretisera, ge exempel...
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"