Algotezza skrev:Kan man vara något annat än centrum i sitt eget liv?
Centrumet är runt det dina tankar kretsar.
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Kan man vara något annat än centrum i sitt eget liv?
klorofyll skrev:Algotezza skrev:Kan man vara något annat än centrum i sitt eget liv?
Centrumet är runt det dina tankar kretsar.
Vertumnus skrev:Man brukar säga om godheten att den inte är av denna världen. Den kan inte omformas till ett ting i världen utan att utplåna sig själv. Godheten är självutplånande.
Algotezza skrev:Vertumnus skrev:Man brukar säga om godheten att den inte är av denna världen. Den kan inte omformas till ett ting i världen utan att utplåna sig själv. Godheten är självutplånande.
Godhet är naturligtvis inget ting, den har med attityd och relationer att göra. Den är något immateriellt. Vi tillskriver ting, levande varelser och handlingar godhet på basis av just den egna attityden till och relationen till det vi kallar gott, det goda.
Vertumnus skrev:Algotezza skrev:Vertumnus skrev:Man brukar säga om godheten att den inte är av denna världen. Den kan inte omformas till ett ting i världen utan att utplåna sig själv. Godheten är självutplånande.
Godhet är naturligtvis inget ting, den har med attityd och relationer att göra. Den är något immateriellt. Vi tillskriver ting, levande varelser och handlingar godhet på basis av just den egna attityden till och relationen till det vi kallar gott, det goda.
Nu vet jag inte om du vill polemisera eller endast tillföra. Hur som helst, det du skriver motsäger inte mitt konstaterande att den aktiva godheten är självutplånande i den meningen att den måste dra sig undan världen. Godhet kan aldrig bli en egenskap eller bäras som ett attribut, dvs att den inte, till skillnad från dessa tankar, kan omformas till ett ting i världen
Vertumnus skrev:Man brukar säga om godheten att den inte är av denna världen. Den kan inte omformas till ett ting i världen utan att utplåna sig själv. Godheten är självutplånande.
Algotezza skrev:
Det beror väl på hur vi definierar godhet. Eller du menar att alla menar exakt samma sak med godhet?
klorofyll skrev:Vertumnus skrev:Man brukar säga om godheten att den inte är av denna världen. Den kan inte omformas till ett ting i världen utan att utplåna sig själv. Godheten är självutplånande.
Om det växer en sällsynt vacker blomma på en äng så dröjer det inte länge förrän första bästa person plockar den, sätter den i en vas på sitt middagsbord och medan gästerna sedan pratar och äter så glömmer man blomman, dess skönhet vissnar och dör. Är det något liknande du menar?
Vertumnus skrev:Algotezza skrev:
Det beror väl på hur vi definierar godhet. Eller du menar att alla menar exakt samma sak med godhet?
Jag tänker närmast på den aktiva godheten och att den aldrig kan vara ett verktyg för egen vinning. Godheten enligt dess egna kriterier.
Vertumnus skrev:klorofyll skrev:Vertumnus skrev:Man brukar säga om godheten att den inte är av denna världen. Den kan inte omformas till ett ting i världen utan att utplåna sig själv. Godheten är självutplånande.
Om det växer en sällsynt vacker blomma på en äng så dröjer det inte länge förrän första bästa person plockar den, sätter den i en vas på sitt middagsbord och medan gästerna sedan pratar och äter så glömmer man blomman, dess skönhet vissnar och dör. Är det något liknande du menar?
Svårigheten för den som vill vara god tror jag uttrycks bäst i Jesu ord på korset - "min Gud min Gud varför har du övergivit mig?"
Algotezza skrev:Vertumnus skrev:Algotezza skrev:
Jag tänker närmast på den aktiva godheten och att den aldrig kan vara ett verktyg för egen vinning. Godheten enligt dess egna kriterier.
Så om man gillar att vara altruist och det skänker personlig tillfredsställelse att villkorslöst dela med sig och hjälpa andra, så gills det inte...? Det räknas bara om det innebär lidande för en att leva för andra, eller...?
Vertumnus skrev:
Bara det att godhet inte söker den egna vinningen, att vinningen inte är målet. Vilket den gäller personlig tillfredsställelse, lidande eller något annat.
Vad skulle annars skilja godheten från vilken handelsvara som helst.
Algotezza skrev:Vertumnus skrev:
Bara det att godhet inte söker den egna vinningen, att vinningen inte är målet. Vilket den gäller personlig tillfredsställelse, lidande eller något annat.
Vad skulle annars skilja godheten från vilken handelsvara som helst.
Så om det känns skönt och tillfredsställande att t.ex. hjälpa andra villkorslöst utan att vilja ha något i gengäld av dem man hjälper. då är ens godhet en handelsvara menar du? På vilket sätt då? Vem säljer vad? Vem köper vad?
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster