avsluta konto

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
double trouble
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 apr 2011 16:36
Ort: Helvetet

avsluta konto

Inläggav double trouble » 20 jun 2015 17:57

Jag funderar på att avsluta upp kontot här. Jag är bara här när jag mår dåligt ändå. Jag tror jag är för sjuk (annorlunda) så lär inte hitta svaren här ändå......Kanske skulle skapa ett eget forum för riktiga idioter som filosoferar utan att veta nåt om dom gamle grekerna ?
surrounded by fools

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

avsluta konto

Inläggav Pilatus » 20 jun 2015 18:32

double trouble skrev:Jag är bara här när jag mår dåligt ändå.

Det finns (och har i hög grad funnits) personer på forumet som på olika sätt formulerat sig på ett likartat sätt.
double trouble skrev:Jag tror jag är för sjuk (annorlunda) så lär inte hitta svaren här ändå......Kanske skulle skapa ett eget forum för riktiga idioter som filosoferar utan att veta nåt om dom gamle grekerna ?

Det finns säkert många frågor som inte någon här kan besvara. Men ställ gärna en fråga även om den berör dig personligen. De flesta här är empatiska personer som gärna försöker hjälpa om de kan.
Moderator

Användarvisningsbild
double trouble
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 apr 2011 16:36
Ort: Helvetet

avsluta konto

Inläggav double trouble » 20 jun 2015 21:12

Okej saken är den att jag vet inte om jag pallar med alla dessa svackor. Jag vet att det finna så många fina människor, Men jag har aldrig riktigt passat in. Jag har missbrukat bort allt , Förutom min kunskap då. Jag bor i en husvagn med ett trasigt förtält. Strömmen har dom stängt av och jag måste hitta nåt nytt innan september. Vatten får jag cykla och hämta 2 kilometer bort. Skita får ja göra i skogen. Jag har astma men har inhen medecin så jag får ligga o plågas. För ett tag sedan tog ja en ambulans, jag har punka på cykeln och pallar fan inte laga skiten så jag fyllde hjulhelvetet med fogskum. Ser ut som skit. Har jag pengar nångång köper jag knark och bärs. Jag är 31 år nu och missbrukat sedan tonåren. Jag har haft mängder med olika arbeten och träffat flera tjejer. Och de blir aldrig rätt. Jag är duktig så det är inte att jag inte får jobba kvar jag bara tröttnar. Blev av med både körkortet för 3 år sedan. Jag var lastbilschaffis då så det sket sig ju med arbetet. Jag har fått en utredning. Dom säger att jag är bipolär och antisocial. Saken är den att jag vill in i sammhället igen o sluta med amfetamin. Men vad skall jag göra om jag är nykter? Skall jag ta körkort måste jag lämna prover i 3 år. Det tror jag inte jag klarar. Och det jag tjänar tar fogden hand om. Jag är livrädd för litium och liknande. Jag tror inte på droger längre. Men jag är fast i skiten. Hur länge skall man vara nykter innan energin och känslorna kommer tillbaka ? ? Och jag vågar inte ligga på behandlingshem med andra människor ? Nån som tagit sig ur en liknande situation ? Jag vill inte ta livet av mig, men är rädd att de kanske slutar så om det inte händer nåt snart
surrounded by fools

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

avsluta konto

Inläggav freddemalte » 20 jun 2015 22:48

Det är svårt att ge dig konkreta tips på vad du kan göra eftersom jag inte exakt vet hur du känner och tänker kring din vilja och möjligheten att vända på olika saker i ditt liv. Orkar du läsa en bok? Här är isåfall ett tips:

Nu mår jag bättre : vägar ut ur depressioner och livskriser

Om boken:

Vad är det som händer när det vänder? Vad är det egentligen som gör att man orkar ta sig ut ur en kris?
I boken Nu mår jag bättre har Katrin Alström intervjuat olika personer, kända som okända, kvinnor som män, om deras egna depressioner och livskriser. Det är gripande och smärtsamma berättelser, men framför allt är det spännande att få följa med dem på resan upp igen. Vad kände de när det vände, och vad var det som hjälpte?
Nu mår jag bättre är en bok för dig som vill se bredden och mångfalden i vad som kan hjälpa under en svår situation i livet, och kanske hitta det som blir viktigt för dig själv. Vi har alla olika förutsättningar, biologiskt, psykologiskt och socialt, och det finns massor av både enskilda hjälpande faktorer och mer allmänna, grundläggande förutsättningar.
I boken har Katrin även intervjuat olika experter om deras syn på vad som får människor att må bättre. Här kommer psykoterapeuter med olika inriktningar till tals, liksom psykologen, läkaren, psykologiforskaren, stressforskaren och prästen. De har alla olika synvinklar, men här finns också gemensamma nämnare och spännande ny forskning att ta del av.
Blir man hjälpt av kbt-terapi på internet? Varför blir man mindre stressad när man hör musik? Och hur kan andra i omgivningen stötta?
Nu mår jag bättre är en bok full av hopp, fakta och inspirerande läsning för den som själv är drabbad, eller känner någon som är det.

KATRIN ALSTRÖM är journalist och utbildad terapeut. Hon har tidigare bland annat varit chefredaktör för tidningarna Hus & Hem och Allt om mat. Idag arbetar Katrin deltid som samtalsterapeut och utbildar sig även till socionom.

Källa:
http://www.bokus.com/bok/9789174611960/ ... ivskriser/

Den borde gå att finna på ett något sånär välsorterat bibliotek. Om du inte hittar den kan du skicka din adress (eller en adress till en vän) via PM så skickar jag boken till dig.

Jag önskar dig all lycka och att det ska vända för dig.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

avsluta konto

Inläggav Pilatus » 20 jun 2015 23:12

double trouble skrev:Hur länge skall man vara nykter innan energin och känslorna kommer tillbaka ?

Jag läste Thomas de Quinceys: En engelsk opieätares bekännelser för många år sedan. Jag tycker om hans sätt att skriva, hans språkbehandling. Han inser att han inte kan sluta med bruket av laudanum (opium löst i etanol). Men han minskar successivt mängden. Det är en fungerande metod som jag tillämpade då jag slutade röka för sådär femton år sedan. Ett annat omskrivet fall är Miles Davis som stängde in sig under abstinensperioden. Det finns mängder med historier om gamla jazzmusiker som knarkat. Chet Baker var oförbätterlig, drogerna fick för stor betydelse.

Det tycks vara så att viljan att sluta är det som betyder något för om man skall lyckas. Det är inte lätt att svara på varifrån man hämtar den viljekraft som erfordras för att komma loss från identifieringen med missbruket av en drog. En smula realism är bra. En trötthet på misären kanske, att det får vara tillräckligt bra med ett enkelt knegarliv även om en efterhängsen skuld skall betalas. Jag tror det är ett stort beslut, det kan bara bli bättre.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

avsluta konto

Inläggav Anne » 21 jun 2015 13:43

DT, jag kan lyssna och jag känner så mycket med dig! När det är så rörigt - på något vis måste du prioritera vad som är viktigast att ta itu med först. Vet att det är svårt, men som sagt vi är några här som är beredda att stötta så gott vi kan. Ge inte upp!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

avsluta konto

Inläggav Anne » 22 jun 2015 12:50

Jag tar efter freddes goda exempel här. Jag vill gärna skicka dig ett litet paket med vitaminer. B-vitamin är så viktigt. PM:ar du mig någon adress så gör jag så.

Användarvisningsbild
double trouble
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 apr 2011 16:36
Ort: Helvetet

avsluta konto

Inläggav double trouble » 25 jun 2015 11:17

Jag får tacka så hemskt mycket för ert engagemang. Jag har styrt upp lite saker sedan jag skapa tråden. Dels har jag fixat astma medecin, så nu kan jag andas massor med syrerik luft. Dels har jag vart på ett möte med socialen som har hjälpt mig att ordna stöd för att ta mig upp igen. Jag skickar address till er fredde och lynx.
surrounded by fools

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: avsluta konto

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 07:20

double trouble skrev:Jag funderar på att avsluta upp kontot här. Jag är bara här när jag mår dåligt ändå. Jag tror jag är för sjuk (annorlunda) så lär inte hitta svaren här ändå......Kanske skulle skapa ett eget forum för riktiga idioter som filosoferar utan att veta nåt om dom gamle grekerna ?


Filosof är en talang. Du behöver bara allmänbildning sedan kan du filosofera om det du har speciell kunskap inom. Alla filosofer säger en och samma sak och du behöver inte veta mycket om dom. Det finns alla slags filosofer. De filosofer du pratar om är väl mer som en slags influensrika politiker.

Mvh
Sefe

P.S Stanna kvar och bara lär dig mer. Gå ingenstans, din insats är mycket värd. Du behövs även med konstiga skriverier. Man blir först skolad filosof i 45års ålder (normalt är det så).

P.S 2 Tror du verkligen att ditt ovanliga sätt att filosofera inte bidrar mycket. Jag är själv bara 35år så även jag behöver mer allmänbildning fast jag blir kanske "filosof" vid 55års ålder.
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: avsluta konto

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 07:32

double trouble skrev:Okej saken är den att jag vet inte om jag pallar med alla dessa svackor. Jag vet att det finna så många fina människor, Men jag har aldrig riktigt passat in. Jag har missbrukat bort allt , Förutom min kunskap då. Jag bor i en husvagn med ett trasigt förtält. Strömmen har dom stängt av och jag måste hitta nåt nytt innan september. Vatten får jag cykla och hämta 2 kilometer bort. Skita får ja göra i skogen. Jag har astma men har inhen medecin så jag får ligga o plågas. För ett tag sedan tog ja en ambulans, jag har punka på cykeln och pallar fan inte laga skiten så jag fyllde hjulhelvetet med fogskum. Ser ut som skit. Har jag pengar nångång köper jag knark och bärs. Jag är 31 år nu och missbrukat sedan tonåren. Jag har haft mängder med olika arbeten och träffat flera tjejer. Och de blir aldrig rätt. Jag är duktig så det är inte att jag inte får jobba kvar jag bara tröttnar. Blev av med både körkortet för 3 år sedan. Jag var lastbilschaffis då så det sket sig ju med arbetet. Jag har fått en utredning. Dom säger att jag är bipolär och antisocial. Saken är den att jag vill in i sammhället igen o sluta med amfetamin. Men vad skall jag göra om jag är nykter? Skall jag ta körkort måste jag lämna prover i 3 år. Det tror jag inte jag klarar. Och det jag tjänar tar fogden hand om. Jag är livrädd för litium och liknande. Jag tror inte på droger längre. Men jag är fast i skiten. Hur länge skall man vara nykter innan energin och känslorna kommer tillbaka ? ? Och jag vågar inte ligga på behandlingshem med andra människor ? Nån som tagit sig ur en liknande situation ? Jag vill inte ta livet av mig, men är rädd att de kanske slutar så om det inte händer nåt snart


Jag tror nog du behöver bara läsa här och skriva lite löst.

Varför oroar du dig så mycket?

Klart du har bättre förhållanden än du skriver.

Kasta drogerna i slyn papperskorgen. Använd naturliga sätt att stimulera dig på.

Du kan väl prata med en allmän läkare?

Mvh
Sefe
:)


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster