Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad tänker du på?
Att det tar över ett år eller mer innan media vågar formulera sig rätt, IS "is sextourismterrorism".
IS lockar nya rekryter med möjligheten att våldta
"Konflikten i Irak I ett långt reportage intervjuar New York Times 21 kvinnor och barn som tagits tillfånga och våldtagits av terrorgruppen Islamiska staten men lyckats ta sig därifrån.
– Jag upprepade att det gjorde ont och bad honom sluta, berättar en 12-årig flicka som hölls fången i elva månader.
IS har gjort våldtäkter till en del av sin teologi och använder det som ett sätt att rekrytera stridande, skriver New York Times."
http://omni.se/topic/c359f2e3-ae67-4c5c ... 6b590be871
IS lockar nya rekryter med möjligheten att våldta
"Konflikten i Irak I ett långt reportage intervjuar New York Times 21 kvinnor och barn som tagits tillfånga och våldtagits av terrorgruppen Islamiska staten men lyckats ta sig därifrån.
– Jag upprepade att det gjorde ont och bad honom sluta, berättar en 12-årig flicka som hölls fången i elva månader.
IS har gjort våldtäkter till en del av sin teologi och använder det som ett sätt att rekrytera stridande, skriver New York Times."
http://omni.se/topic/c359f2e3-ae67-4c5c ... 6b590be871
Vad tänker du på?
Hela kalifatidén, är att ersätta ett korrupt system med ett annat korrupt system, den enda förändringen är att
några nya namn hamnar på avlöningslistan medan några gamla försvinner.
- freddemalte
Vad tänker du på?
Zokrates skrev:Hela kalifatidén, är att ersätta ett korrupt system med ett annat korrupt system, den enda förändringen är att
Zokrates, du som verkar insatt i de globala och nationalpolitiska frågorna, vad tror du det beror på att inte hela den "civiliserade" världen reagerar tuffare mot IS? Hur kan det komma sig att de kan fortsätta på detta sätt?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Vad tänker du på?
Zokrates skrev:Hela kalifatidén, är att ersätta ett korrupt system med ett annat korrupt system, den enda förändringen är att några nya namn hamnar på avlöningslistan medan några gamla försvinner.
Isis står ekonomiskt på egna ben, antagligen får de hjälp av andra stater med vapen. Om de klarar att administrera ett kalifat är tveksamt, men det kanske de kan på en primitiv nivå.
Isis säljer olja, där finns säkert inga moraliska betänkligheter från oljebolagen. Man hör mycket litet om hur det går till, hur de klarar ekonomi och hälsa. Huruvida Isis är korrupta är svårt att avgöra, du menar kanske i moraliskt avseende snarare än ekonomiskt? Kanske har de större stöd i sunni-världen än vi känner till. Även väst har ju riktat in sina kärnvapen mot Iran. Israel verkar vara förbannade för att de inte får starta ett rejält krig och bomba Iran tills det återstår en hög med aska. Men krig kostar pengar och USA (Obama) är inte helt inne på att låta sig dras in i storskaliga krig på grund av paranoida idéer från vännerna i Jerusalem.
Moderator
Vad tänker du på?
freddemalte skrev:Pilatus skrev:En mycket grov asp från grannens mark är nu undanröjd. Det krävs en god motorsåg för att kapa upp. De trillar då de är gamla och roten ruttnat. Har jag otur går de ner i ateljén en blåsig höstdag, eller i garaget eller över någon besökares bil som parkerat framför garaget, eller över en person. Vem som bär ansvar vet jag inte.
Enligt PBL 17 § så har fastighetsägaern ett visst ansvar:
Ja, naturligtvis men det känner inte fastighetsägaren till, skulle jag tro. Framför allt är det besvärligt att kapa en gammal asp som står och lutar in över grannens tomt. Stammen har hunnit bli omkr 60 cm i diameter. Det finns flera exemplar. Faller något kommer det att gå in i ateljén eller garaget. Jag har själv gjort misstaget att fälla ett träd (av betydligt beskedligare omfång) som krossade ett fönster och kom rakt in i rummet. Grenarnas placering och asymmetri avgjorde, fällskäret ignorerades helt. Nu vet jag det. Det är en makalös kraft som frigörs då ett träd brakar omkull.
Jag får kontakta tomtägare igen och upplysa om Plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap 15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas ...
Tack för tipset.
Moderator
Vad tänker du på?
freddemalte skrev:Zokrates skrev:Hela kalifatidén, är att ersätta ett korrupt system med ett annat korrupt system, den enda förändringen är att
Zokrates, du som verkar insatt i de globala och nationalpolitiska frågorna, vad tror du det beror på att inte hela den "civiliserade" världen reagerar tuffare mot IS? Hur kan det komma sig att de kan fortsätta på detta sätt?
Varför?
1. Saudiarabien är en viktig handelspartner för väst och har varit det hela tiden, när saudier kapade flygplan och sänkte dem i USA var det Irak USA och England tog ut sin hämnd på, logik?
Det har länge funnits en lust att ta över allt och samla det under ett tak, vägen dit är både lång och snårig, Saddam var tvungen att strykas ur listan, liksom Khadaffi. Felet med dem var ju inte att de inte underkuvade sig USA utan att de hade egna planer på hur utvecklingen i deras områden och närhet skulle ske, Khaddafi ville t.ex starta ett Afrikanskt förenade staterna, vilket vore otänkbart att det ens skulle komma till stånd med stor risk för att multinationella bolag och utländska ägarintressen skulle kunna bli av med sina inkomstkällor. Ett annat skäl att göra sig av med Khaddafen var ju även att han lät en stor del av oljevinsterna gå till folket i form av subventionerad mat, bostäder, el, utbildning, vård. Saddam däremot med sina planer på att utöka sitt område var ju även han en nagel i ögat, https://sv.wikipedia.org/wiki/Kuwaitkriget och därmed hade ju Saddam gjort sig omöjlig i väst ögon.
Syrien är en annan femma, med sina handels och militära avtal med Ryssland står de ju i direkt opposition mot västvärlden, dessutom som grannland till både Turkiet och Israel skapar det starka krafter för att krossa Syrien, dels handlar det om mark, dels om vatten men framförallt om nya oljefyndigheter som ligger på av Israel ockuperad Syrisk mark, det skulle kunna bli ett ramaskri om Israel=Rothshieldfamiljen började utvinna där medan Assad sitter kvar vid makten och sist men inte minst, så handlar det om kurder, att med alla metoder göra allt för att förhindra dem att etablera ett eget område. Kurdfrågan är ju en del av problematiken och har varit det hela tiden ända sedan det Osmanska rikets sönderfall och de länder som skapades samt delades upp i dess kölvatten. Dels innebar det nya nationalistiska strömningar med folkmord och folkförflyttningar i stor skala med alla de olika religiösa grupperingar som hamnade inom samma stater, samt dels hela Palestinafågan som löstes med att Israel bildades på ett kuppartat sätt.
Här tänker sig väst nu istället ett jättekalifat under ett och samma styre, sannolikt direkt underställt Saudiarabien som en bra lösning på alla de skapade problemen, folken får en förtryckarstat, tydligen anses det att dessa folk måste ha ett svärd vilande över huvudet för att hålla sig på mattan, samtidigt som en liten elit ser till att oljan levereras som den skall samt att vinsterna i fortsättningen stannar till största delen inom ett fåtal ägarhänder, men tyvärr är de ju tvungna att agera på ett sätt för att få allt detta att komma till stånd som om ingen av dem har något alls med detta att göra, för det handlar ju om att minimera folkens frihet, rättigheter, samt att ta bort allt vad demokrati heter, vilket väst aldrig kan erkänna att det just är deras mål.
Vapnen slussas in i smyg, oljan smugglas ut i smyg, allt sker i smyg. Assad sitter verkligen på pottkanten och det kan bara sluta med hans avsättning och död. Via främst Turkiet smugglas mer eller mindre helt öppet tusentals terrorister in i Irak och Syrien,
terrorister som alltså samarbetar med väst, fast de på en lägre nivå inte själva vet om att de utför väst planer, allt måste ju se ut som det gör, ledarna i toppen däremot är helt med på noterna, skrämselpropagandan är en del av strategin, samtidigt som inga terrorplaner verkställs mot västvärlden, däremot kan de ju inte kontrollera varje enskild tomtenisse, som i Europa tror sig utföra en del av deras vilja genom att skära halsen av någon stackare på väg hem från krogen, men de utgör en försumbar risk som våra länder är beredda att ta. Det hela kommer att sluta med att ett kalifat utropas och erkänns av alla, därmed har man löst de flesta problem den finansiella eliten hade. Stabilitet, säkrade oljeleveranser, nya affärsmöjligheter för återuppbyggnad, infrastruktur, etc. Israel kan börja exploatera Golanhöjderna, Turkiet blir av med kurdhotet,osv. Syrien kommer inte att existera längre som en egen stat utan ingår i kalifatet tillsammans med Irak, underställda SA, som avslutar det hela med att plocka Yemen.
Ja, det är inte lätt att på ett par rader sammanfatta allt, men så är det.
- freddemalte
Vad tänker du på?
Wow, Zokrates, tack så mycket för den enastående sammanfattningen och förklaringen. Nu tycker jag mig ändå ha en bertydligt bättre bild av situationen. Ofattbara grejer - men människan är ett ofattbart djur.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
Vad tänker du på?
Ja, nu var ju inte det allt som sagt, men det mesta och i stora drag. Isis använder dumma unga män som indoktrineras via Islam som svepskäl, ung och kåt, dum och våt, enda orsaken att rekrytera just unga män är för att de är lättlurade och så har det alltid varit i alla tider, i alla krig. De äldre som är med är enbart dumma män, analfabeter som ofta ser en chans att göra sig en hacka på krigsbyten, dvs, stöldgodset som de tar från folken. Sedan kan man inte utesluta att det även finns en och annan fanatiker som har råkat följa med på köpet, men de är förmodligen lätträknade inom IS, då organistationer som Al Quaida är bättre lämpade för dem med religiös övertygelse, de är så att säga mer konservativt lagda. De visade ju för inte alls så länge sedan bilder på fåfänga självupptagna IS terrorister, putsa sina skägg, samt använda diverse hårprodukter..
Så, vilka är det USA och Turkiet bombar i norra Irak och Syrien, jo , andra grupper, samt Syriens arme förutom en drös med civila människor, de banar alltså vägen för IS, men försöker få det att se ut som om det är just de som är måltavlan.
IS i sin tur har börjat dra ned på skrämselvideorna, detta för att minimera riskerna att unga oinsatta sympatisörer gör dåd i t.ex Europa i deras namn, något som de verkligen inte vill ha, gör de detta så kan det bli problem med enskilda länder som helt enkelt hindrar deras rekryter att åka fram och tillbaka, vilket sabbar allt. Vad gäller förstörandet av kulturskatter, så är det ju en del i en taktik som är välbeprövad under årtusenden, krossa templen, hugg huvudet av statyerna, symboliskt detsamma som att hugga huvudet att folket självt, för att därefter ersätta statyerna med sina egna, dvs, skriva om historien. Inget är nytt under solen, men det är ett jävla skådespel det som sker nu, utan tidigare motsvarighet i omfattning.
Så, vilka är det USA och Turkiet bombar i norra Irak och Syrien, jo , andra grupper, samt Syriens arme förutom en drös med civila människor, de banar alltså vägen för IS, men försöker få det att se ut som om det är just de som är måltavlan.
IS i sin tur har börjat dra ned på skrämselvideorna, detta för att minimera riskerna att unga oinsatta sympatisörer gör dåd i t.ex Europa i deras namn, något som de verkligen inte vill ha, gör de detta så kan det bli problem med enskilda länder som helt enkelt hindrar deras rekryter att åka fram och tillbaka, vilket sabbar allt. Vad gäller förstörandet av kulturskatter, så är det ju en del i en taktik som är välbeprövad under årtusenden, krossa templen, hugg huvudet av statyerna, symboliskt detsamma som att hugga huvudet att folket självt, för att därefter ersätta statyerna med sina egna, dvs, skriva om historien. Inget är nytt under solen, men det är ett jävla skådespel det som sker nu, utan tidigare motsvarighet i omfattning.
Vad tänker du på?
Och skådespelet fortsätter, i Oktober skall 36.000 militärer från Nato och Europa ÖVA krig mot IS, ja just det,
under lekfulla former skall de LÅTSASKRIGA mot IS...Sverige bidrar med 90 man och 6 JAS-plan....., hm...
mina ......börjar ta slut....
Om det jag skrev innan inte hade varit sant, så hade de ju satt in dessa miltärer på riktigt och på plats mot IS.
Det massmediala spektaklet har inga gränser, I Qatar fick IS trogna en NSA utbildning, andra utbildades av Saudier att föra propagandakrig på nätet, en och annan Hollywoodregissör har förmodligen ställt upp med lite effektfulla tips, Twitter,
YouTube, Facebook, alla har därefter gett dem ordentligt med medialt utrymme, det är ett välregisserat spektakel.
Men det är riktiga människor, män, kvinnor och barn som blir slaktade, våldtagna, ketchupsblodet lyser med sin frånvaro,
det glömmer vi förhoppningsvis aldrig när det hela är över och dignitärerna skålar för sina framgångar vid ett gemensamt bord med sina "nyetablerade" vänner. Väl då är det dags för eftergifterna, där de värsta IS krigarna mister sina huvuden för de brott de begått, tji får de och ja, låt oss alla hoppas att åtminstone de inte hann sprida någon avkomma.
under lekfulla former skall de LÅTSASKRIGA mot IS...Sverige bidrar med 90 man och 6 JAS-plan....., hm...
mina ......börjar ta slut....
Om det jag skrev innan inte hade varit sant, så hade de ju satt in dessa miltärer på riktigt och på plats mot IS.
Det massmediala spektaklet har inga gränser, I Qatar fick IS trogna en NSA utbildning, andra utbildades av Saudier att föra propagandakrig på nätet, en och annan Hollywoodregissör har förmodligen ställt upp med lite effektfulla tips, Twitter,
YouTube, Facebook, alla har därefter gett dem ordentligt med medialt utrymme, det är ett välregisserat spektakel.
Men det är riktiga människor, män, kvinnor och barn som blir slaktade, våldtagna, ketchupsblodet lyser med sin frånvaro,
det glömmer vi förhoppningsvis aldrig när det hela är över och dignitärerna skålar för sina framgångar vid ett gemensamt bord med sina "nyetablerade" vänner. Väl då är det dags för eftergifterna, där de värsta IS krigarna mister sina huvuden för de brott de begått, tji får de och ja, låt oss alla hoppas att åtminstone de inte hann sprida någon avkomma.
Vad tänker du på?
Zokrates skrev:http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ovar-militart-mot-is
En mycket vilseledande rubrik av en Nato-övning som Sverige deltar i, att påstå att den riktar sig mot IS. Övningen kallas ”Trident Juncture 2015”, och är Natos största sedan 2002.
Moderator
-
Illusionen
Vad tänker du på?
Missa inte detta på Expressens hemsida för det är tankeväckande,
TV
Valen gör allt - för att få männen att förstå
De fattar inte varför valen beter sig så konstigt
TV
Valen gör allt - för att få männen att förstå
De fattar inte varför valen beter sig så konstigt
Vad tänker du på?
Till slut lyckades jag installera Windows 10, med Microsofts och Nortons benägna bistånd.
Algotezza aka Algotezza
Vad tänker du på?
Ben skrev:Buddha...
M: Du, jag försöker tänka nå't annat, hörru.
B: Ja, till exempel ...
M: Nä, nä, nä ... jag skall kunna själv förstår du. Det ska gå.
M: Vet du vad det blev?
B: Näe
M: Cykelpedal ... Har du tänkt cykelpedal nå'n gång?
(från Martin Ljung och Brita Borg - Jasså! 1960)
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"