anteckningar funna i ett källarhål

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Algotezza » 17 sep 2015 08:12

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Titeln dostojevskijsk?

Jodå, titeln är inspirerad av Fjodor Dostojevskij Anteckningar från ett källarhål. ”Människan”, säger han, ”vill skapa och röja väg, det kan man inte förneka. Men varför är hon också passionerat förtjust i att riva ner och skapa kaos?”

Men jag var även frestad att låna titel från August Blanche, Strödda anteckningar

Vilket som, roar det någon att läsa så är det bra.


Jag tänkte använda titeln Fångat i flykten på mina aforismer men den titeln var naturligtvis redan upptagen.

Dina anteckningar är klart läsvärda! =D>
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav klorofyll » 17 sep 2015 16:20

Jag tycker att man mår bra av det här lite religiösa och symboliska, spänning helt enkelt, slå bara på spänningen! Hur sällan är det inte som människor delar med sig av skrift, skulle behövas i större utsträckning... bra initiativ.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 17 sep 2015 22:48

dag 10
Så var de framme vid du café avec le petit verre, en Clase Azul Ultra Extra Añejo Tequila

"Så, om han kommer tillbaks, vad har han tänkt sig att göra? Förra gången råkade han ut för prästerna efter incidenten med handlarna på yttre tempelgården. Det slutade inte bra. Romarna tog ju på sig skulden för den där domen. Att Sanhedrin avstod berodde endast på att de var förhindrade att utdöma dödsstraff. Men de fick folk med sig och den anklagade själv presterade inte mycket till försvar, det måste ses som ett av de torftigaste försvar någon någonsin hört från svarandesidan. Enligt romersk lag fanns inte mycket att välja."

Gabriel stod tyst en stund, fick sitt glas påfyllt, drack. "Äsch, det där har ältats så många gånger, exakt vad som hände och vem vi skall peka finger åt är inte så viktigt. Men låt mig berätta om ett möte med Daniel som berättade följande."

"Den tjugofjärde dagen i första månaden befann jag mig så vid stranden av den stora floden, Tigris. Då fick jag se en man som var klädd i linnekläder och som bar ett bälte av guld från Ufas. Hans kropp var som av krysolit, hans ansikte som skenet av en blixt, hans ögon var som eldslågor, hans armar och ben som blänkande koppar. Hans röst ljöd som larmet från en folkmassa. Det var bara jag, Daniel, som såg synen."

Vi drack upp och avslutade dagen.

papyrus ur Daniels bok, Septauginta
Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 19 sep 2015 00:32

dag 11
Raihana såg trött ut då hon snabbt tassade iväg till duschen. Kanske var det bara hon som kände sig hängig, men dagen före hade det blivit något glas för mycket, i alla fall för Raihana. Ut i köket, fram med vodka, citron juice, tomatjuice, Worcestershire Sauce, Tabasco, salt och peppar. Stora highball glas. Hon smuttade, fyllde på med vodka och tömde glaset. Det droppade vatten av henne. Hon skrattade till, "här står man i all sin glans". Hon for iväg mot duschen igen där hon lagt handduken. Så gick hon ut på gården, det var svalt, men det kändes uppfriskande och livsandarna började åter vakna. Hon kände sig något vimsig av vodkan. Hon satt där en stund innan hon återvände till sitt rum.

Senare samma dag, då även vi andra duschat, druckit en Bloody Mary, te och croissant berättade Gabriel om Daniel och en historia som alla hört som fått gå i söndagsskolan. Daniel befann sig vid denna tid, tillsammans med överklassen från Jerusalem i Babylonien. Kungen Dareios hade blivit vred för att Daniel, trots förbud, tre gånger om dagen föll på knä och bad och tackade sin Gud. På kungens befallning hämtades därför Daniel och kastades i lejongropen. Tidigt i gryningen steg kung Dareios upp och skyndade sig till lejongropen. Där ropar Daniel till kungen: "Min Gud har sänt sin ängel. Han stängde till gapet på lejonen och de gjorde mig ingen skada." Jag tittade ogillande på Gabriel. "Vilken historia, må barnen ha glädje av den, men den känns litet löjlig."

Dagen förlöpte sedan i stillhet. Gabriel tittade på en film, Underworld: Rise of the Lycans. Efteråt kände han sig illa till mods och bad att få ett glas armagnac innan sänggåendet. Jag fann en Samalens i vinkällaren. Den fick stå en stund i sitt glas och värmas med händerna för att få rätt temperatur. Men det var tydligen rätt medicin för Gabriel sjöng efter en stund sakta på en psalm.

"Var mig nådig, Herre, ty jag är i nöd; av sorg är mitt öga förmörkat, ja, min själ såväl som min kropp. Ty mitt liv har försvunnit i bedrövelse och mina år i suckan; min kraft är bruten genom min missgärning, och benen i min kropp äro maktlösa.…" Ps 31

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 20 sep 2015 01:15

dag 12
Vid frukostbordet ställde Raihana en fråga om Daniels profetia.

"Om vi beräknar våra siffror efter att Jerusalem intagits av Israels arme i samband med sexdagarskriget och börjar med att lägga ut sju veckor som skall gå efter det att ordet utgick. Dessa sju veckor skall gå innan den som är smord furste kommer.
Var det inte så du sa Gabriel?"
Gabriel nickade.
"Eftersom vi talar om årsveckor så blir sju årsveckor fyrtionio år. 7×7=49. Fyrtionio år i bibeln brukar följas av det femtionde som blir ett jubelår. Eftersom vi vet att den bibliska kalendern inte följer solen utan månen så består ett bibliskt år av 360 dagar istället för 365. Vi kan då räkna ut att fyrtionio år innehåller sjuttontusensexhundrafyrtio dagar. 49×360=17640. Men för att vi skall kunna ta med oss dessa 17640 dagar till den almanacka som vi är vana med, så kommer vi till följande resultat.
Efter augusti 2015 har det gått 243 dagar på 2015 och sammanlagt 17617 dagar av 17640."
Gabriel "du har varit mycket ordentlig, ja så är det, i den judiska kalendern är varje månad 30 dagar."
"Det fattas nu bara 23 dagar för att vi skall komma fram till 17640 och den dag då den som är smord furste kommer."

"Det betyder att den smorde fursten kommer till Jerusalem den 23 september 2015 om vi skall räkna från dagen då Jerusalem efter nästan två tusen år åter kom i judarnas händer."

Gabriel hällde upp mer te åt sig, log. "Ja visst, det var just detta som var mitt primära ärende att berätta. Och eftersom det är den 20:e i dag så återstår inte mycket tid."

Om någon undrar så var ett Oolong te som serverades Tie Guan Yin Jade, det har odlats på hög höjd och är lätt oxiderat. Bladen är gröna och blanka. Den ljusgula drycken är friskt blommig med en lätt fruktig sötma.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 21 sep 2015 01:06

dag 13
Det hade hunnit bli lunchtid, det serverades en smakrik fruktsallad med smak av honung och citron. Jag frågade Gabriel "Om nu Messias är på väg mot Jerusalem, borde vi ju vara där och välkomna honom? Pass och biljetter tror jag inte är något problem. Men har du något pass?"
"Nej, och det är litet svårt för mig att röra mig fritt bland folk. Jag väcker uppmärksamhet." Han flaxade till med vingarna, en dunig fjäder singlade ner på bordet.
"Ok, vi stannar. Vi borde kunna hålla oss uppdaterade med händelserna i Haaretz och The Jerusalem Post. Kan vi verkligen vara säkra på att han kommer som person? Tänk om han infinner sig som en gigantisk asteroid. Jordens undergång!"
"Nej då, nu har judarna varit utan stat sedan år 135 till 1948 då de tog tillbaks Palestina och Jesus säger alltså att den generation som ser att det israeliska folket åter kunde besitta landet och sitt religiösa centrum Jerusalem inte skall dö ut innan Messias kommer tillbaka. Han borde således komma i egen person och innan alla som är födda före 1948 har hunnit dö."
Raihana undrade hur han kommer att var klädd? "Fotsida kläder, bönemantel med tofsar? Någon reporter borde vara där. I evangelierna lovade Jesus sina lärjungar att han skall komma tillbaka. Speciellt i samband med himmelsfärden står det klart att han avser återkomma vid tidens slut. Visst blir det spännande!"

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 21 sep 2015 23:31

dag 14
Vid middagen redovisade Raihana sina undersökningar som hon gjort under dagen. Hur skulle Israels luftförsvar reagera om de fick in Messias på sin radar? "Tänk om han ger ett mycket tydligt eko och man utan betänkande avfyrar en Derby missil. De är förstås inte avsedda för människor, men vem vet hur en Derby-missil skulle reagera om den avfyrades mot Messias. Han skulle inte ha någon möjlighet att komma undan."
Gabriel skakade på huvudet. "Med stöd av vad Herren lärt oss säger vi er detta: vi som är kvar här i livet då Herren kommer skall inte gå före de avlidna. Ty när Herren själv stiger ner från himlen och hans befallning ljuder genom ärkeängelns röst och Guds basun, då skall de som är döda i Kristus uppstå först... " (Paulus i 1 Thess 4:15-16)
"Förstår ni vad det innebär?"
"Att du måste vara på plats då?" frågade jag.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 22 sep 2015 00:15

Parousia, är det en bättre mer beskrivande titel?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 22 sep 2015 22:46

dag 15
En dag kvar! Gabriel gav sig av tidigt för att förbereda mottagningen i samband med nedstigningen. Han skulle i skydd av mörkret ta sig över muren till Jerusalem.

Frågan var ju om man ens räknat rätt, fel hade redan tidigare blivit begångna. Olika kristna grupper, främst inom den nordamerikanska protestantismen, började göra upp kalkyler enligt Bibeln för att komma fram till vilket år man kunde vänta sig återkomsten. Exempelvis beräknade William Miller, en amerikansk baptistpredikant, att den skulle ske den 22 oktober 1844, även han utgick från Daniels bok 8:14. Men det hände inget speciellt och hans anhängare blev naturligtvis både ledsna och besvikna. Ur resterna av denna besvikelse växte Sjundedagsadventisterna fram 1863. Adventisterna har liksom alla radikalt eskatologiska rörelser numera blivit till ett vanligt kristet samfund.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Parousia

Inläggav Pilatus » 23 sep 2015 17:08

dag 16
Vi kanske skall avsluta denna berättelse här. Gabriel har meddelat att landningen såg vådlig ut. Mästaren blev hängande i den stora menoran utanför Knesset och fick hjälpas loss. Han fördes till Hadassah Hospital som har en ortopedisk avdelning. Man har svårt att kommunicera med Messias då han talar en äldre grekisk dialekt, koine, (med betoning på andra stavelsen). Hans hebreiska är inte heller så bra, men en tillkallad rabbin som studerat bibelhebreiska förstår vad han säger.

En läkare skrev dock ner några anmärkningar om de fula skelettskador som var väl synliga. I avsaknad av mer detaljer väntar vi på mästarens snara tillfrisknande.

Bild
Knesset menora
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Anders » 24 sep 2015 09:01

Bild
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster