Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav David H » 12 nov 2015 00:19

Ibland läser man om samhällets effektivisering, och hur vissa jobb blir överflödiga.

Samtidigt har jag bland annat läst om att reallöner blir högre och disponibla inkomster ökar generellt sett.

Så går det konstatera att vi mer och mer förflyttar över våra liv till internet. För 20 år sen var det knappt någon som använde internet, och nu är det stor del av befolkningen som ägnar i snitt över 3-4 timmar åt dagen på internet.

Något som kännetecknar internet är att det är mycket som är gratis. Mycket som vi betalade pengar för förut finns nu tillgängligt gratis på internet. Till exempel nyheter, musik, litteratur och kunskap finns gratis eller billigt på internet, sådant som vi kunde spendera betydligt mer pengar på förut. Men i och med att mycket går att få tag i gratis på internet blir de som producerar innehåll på internet ofta utan lön också. Och som en konsekvens av globaliseringen som internet bidrar till är en tendens att mycket kapital kan samlas hos få aktörer.

Mot denna bakgrund som jag har funderat på möjligheter till en ny fördelningspolitik.

Till exempel att personer (med pengar i överskott) som konsumerar innehåll på internet utan att betala kan donera pengar till en fond (eller dylikt) som går till personer (i brist på pengar) som producerar innehåll på internet utan att få betalt.

En idé om denna fond är också att de som får pengar därifrån endast ska få så mycket att de så att säga får vardagen att gå runt (typ motsvarande vad mat och hyra kan tänkas kosta).

Det finns många sätt detta skulle kunna utformas på. Till exempel att den som donerar får ställa villkor för vad pengarna ska gå till, helt fritt eller enligt olika förkonfigurerade alternativ. Alternativt att de som donerar också får tillgång till innehåll som annars skulle vara avgift för, dvs att det blir en form av gemensamt ägande.

Detta är såklart inget nytt koncept. Det finns sådant som frivilliga donationer, välgörenhet och fonder som erbjuder stipendier. Men om vi tänker oss att det är en helt ny typ av samhälle som är på väg att växa fram i och med internets spridning, tror jag det finns anledning att utveckla nya metoder... Internet erbjuder nya möjligheter... begrepp som till exempel ”deltagande kommunikation” och ”kollektiv intelligens”, har fått ny betydelse i o m internet.

Jag skrev ett blogginlägg förut där jag funderade lite i dessa banor. Jag tror dock det är tankar som behöver utvecklas och konkretiseras....

https://recollectingphilosophy.wordpres ... g-project/
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav klorofyll » 12 nov 2015 16:35

rekoj skrev:Det finns många sätt detta skulle kunna utformas på. Till exempel att den som donerar får ställa villkor för vad pengarna ska gå till, helt fritt eller enligt olika förkonfigurerade alternativ. Alternativt att de som donerar också får tillgång till innehåll som annars skulle vara avgift för, dvs att det blir en form av gemensamt ägande.

Intressant ämne. Jag läste lite i Pehr G Gyllenhammars bok "Oberoende är stark", han avsattes väl som ordförande för Volvo 93, så att man kan säga att internet var ingen viktig del i företagande under hans tid, internet medför större globalisering, men den här kunskapen som är gratis idag gör ju att konkurrensen blir större i allmänhet men i synnerhet gör det att den enskilde får större möjligheter. Sverige är ett bra land ekonomiskt, om man läser på lite (jag har inte gjort det) så upptäcker man att de flesta andra länderna på jorden, där resten av jordens nästan 7 miljarder människor bor har sämre förutsättningar. Jag tror många vill skänka pengar egentligen, i större utsträckning än vad de gör, problemet är att alla vill förverkliga sig själva samtidigt och sällan nöjer sig. Om man t.ex. gav bort 1 miljon, men med villkoret att varje mottagare bara fick 10 kr, så skulle pengarna gå till 100 000 personer. En gång sa Jan Stenbeck ungefär: Ekonomin besegras av politiken, men politiken besegras av ny teknik, därför att lagstiftningen inte hinner med. Samtidigt finns det områden där konkurrens helt saknas, gå in i en leksaksaffär exempelvis.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav David H » 12 nov 2015 22:11

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Det finns många sätt detta skulle kunna utformas på. Till exempel att den som donerar får ställa villkor för vad pengarna ska gå till, helt fritt eller enligt olika förkonfigurerade alternativ. Alternativt att de som donerar också får tillgång till innehåll som annars skulle vara avgift för, dvs att det blir en form av gemensamt ägande.

Intressant ämne. Jag läste lite i Pehr G Gyllenhammars bok "Oberoende är stark", han avsattes väl som ordförande för Volvo 93, så att man kan säga att internet var ingen viktig del i företagande under hans tid, internet medför större globalisering, men den här kunskapen som är gratis idag gör ju att konkurrensen blir större i allmänhet men i synnerhet gör det att den enskilde får större möjligheter. Sverige är ett bra land ekonomiskt, om man läser på lite (jag har inte gjort det) så upptäcker man att de flesta andra länderna på jorden, där resten av jordens nästan 7 miljarder människor bor har sämre förutsättningar. Jag tror många vill skänka pengar egentligen, i större utsträckning än vad de gör, problemet är att alla vill förverkliga sig själva samtidigt och sällan nöjer sig. Om man t.ex. gav bort 1 miljon, men med villkoret att varje mottagare bara fick 10 kr, så skulle pengarna gå till 100 000 personer. En gång sa Jan Stenbeck ungefär: Ekonomin besegras av politiken, men politiken besegras av ny teknik, därför att lagstiftningen inte hinner med. Samtidigt finns det områden där konkurrens helt saknas, gå in i en leksaksaffär exempelvis.


Jag är nog mest inne på idén om "belöning" för tjänster, som inte lätt går att få betalt för. Lite som stipendier, fast i modernare tappning. Också denna idé om att inte ge i "överflöd" då. Men som sagt mycket med dessa idéer som behöver utvecklas och förtydligas. Till exempel bidrag till avgiften som det kostar att ha ett forum som filosofiforum.com, skulle kunna ges via dylik fond.

Offtopic: Apropå PG är mitt enda minne om honom när jag följde med min pappa på Östersunds flygplats, och vi delade ut lappar om kritik mot ripjakten. Vi såg då PG stå vid en bil med öppnad bagagelucka, där det var diverse gevärsdelar uppradade. Han var iaf vänlig när vi gav honom vår lapp. Gav något svar om att han sympatiserade med vårt initiativ. Andra däremot var inte lika trevliga, som en som tog lappen och rev den mitt itu. Det blev för skrämmande för mig, så då ville jag inte följa med på detta nån mer gång.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav klorofyll » 13 nov 2015 17:51

February 3, 1976

An Open Letter to Hobbyists

To me, the most critical thing in the hobby market right now is the lack of good software courses, books and software itself. Without good software and an owner who understands programming, a hobby computer is wasted. Will quality software be written for the hobby market?

Almost a year ago, Paul Allen and myself, expecting the hobby market to expand, hired Monte Davidoff and developed Altair BASIC. Though the initial work took only two months, the three of us have spent most of the last year documenting, improving and adding features to BASIC. Now we have 4K, 8K, EXTENDED, ROM and DISK BASIC. The value of the computer time we have used exceeds $40,000.

The feedback we have gotten from the hundreds of people who say they are using BASIC has all been positive. Two surprising things are apparent, however, 1) Most of these "users" never bought BASIC (less than 10% of all Altair owners have bought BASIC), and 2) The amount of royalties we have received from sales to hobbyists makes the time spent on Altair BASIC worth less than $2 an hour.

Why is this? As the majority of hobbyists must be aware, most of you steal your software. Hardware must be paid for, but software is something to share. Who cares if the people who worked on it get paid?

Is this fair? One thing you don't do by stealing software is get back at MITS for some problem you may have had. MITS doesn't make money selling software. The royalty paid to us, the manual, the tape and the overhead make it a break-even operation. One thing you do do is prevent good software from being written. Who can afford to do professional work for nothing? What hobbyist can put 3-man years into programming, finding all bugs, documenting his product and distribute for free? The fact is, no one besides us has invested a lot of money in hobby software. We have written 6800 BASIC, and are writing 8080 APL and 6800 APL, but there is very little incentive to make this software available to hobbyists. Most directly, the thing you do is theft.

What about the guys who re-sell Altair BASIC, aren't they making money on hobby software? Yes, but those who have been reported to us may lose in the end. They are the ones who give hobbyists a bad name, and should be kicked out of any club meeting they show up at.

I would appreciate letters from any one who wants to pay up, or has a suggestion or comment. Just write me at 1180 Alvarado SE, #114, Albuquerque, New Mexico, 87108. Nothing would please me more than being able to hire ten programmers and deluge the hobby market with good software.

(Signed)

Bill Gates
General Partner, Micro-Soft

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav klorofyll » 13 nov 2015 17:55

rekoj skrev:Det finns många sätt detta skulle kunna utformas på. Till exempel att den som donerar får ställa villkor för vad pengarna ska gå till, helt fritt eller enligt olika förkonfigurerade alternativ.

Det kan låta som en bra idé, men säg att pengarna användes på det sätt som långivaren krävde, och att allt ändå går åt skogen, då kommer låntagarna naturligtvis skylla på att långivarna hade orealistiska krav. Men givetvis får man ställa krav... det är bara det att människor oftast gör eller vill göra vad de tror är bäst för dem.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav David H » 14 nov 2015 20:51

Jag tror fortfarande på den här idén, men inte riktigt på samma sätt. Sedan jag skrev blogginlägget har det gått över ett och ett halvt år, och jag inser att mitt förhållningssätt har förändrats en del sen dess. Kan nog säga jag var mer av en globalpatriot då, och nu är jag mer av en lokalpatriot (om nu patriot är lämpligt ord att använda). Då skrev jag på engelska, med en förhoppning om att nå ut till alla delar av världen. Nu utgår jag mer från lokalt perspektiv,, som här jag skriver på svenska.
Får se om jag själv tar initiativ till att sätta igång projekt med nån form av utgångspunkt i detta nån gång. Det är kanske säkraste sättet att få nåt gjort av det..
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav klorofyll » 15 nov 2015 15:50

Jag har en tanke där jag tror att det är bäst att ge till dem som har det absolut sämst i samhället. Istället för att ge till start-upp företag, utbildningar eller organisationer.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav David H » 27 nov 2015 21:36

Jag upplever problem med mitt eget resonemang, men min avsikt är inte i detta läget att presentera helt konkretiserade idéer heller. Idéer om praktisk tillämpning kan förstås betydligt bättre då praktisk tillämpning sker.

Jag tänker t ex på min egen situation. Nu har jag en årsbudget på ungefär 120000 kr, dvs 10000 kr i månaden i snitt. Detta räcker gott och väl för mig. Jag tror inte jag någonsin kommer känna behov av mer. Även om jag fick ett par miljoner som plötsligt trillade in på mitt bankkonto skulle jag inte gärna spendera mer. Om jag vill eller blir tvungen att leva mer snålt skulle jag antagligen kunna klara av att leva på halva den budgeten, utan större uppoffringar i min livsstil. Överflöd skulle t ex tänkas kunna gå till andra som accepterar en liknande filosofi.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav David H » 02 dec 2015 21:20

klorofyll skrev:Jag har en tanke där jag tror att det är bäst att ge till dem som har det absolut sämst i samhället. Istället för att ge till start-upp företag, utbildningar eller organisationer.


Jag tror de flesta resonerar som så, att om de har pengar över ger de hellre till Röda Korset eller liknande, än till personer som för stunden har så de klarar sig.

Men en anledning till att man inte ger pengar till exempelvis utbildning, är nog för att man litar på att staten tar hand om den saken. Under 2014 var statens utgifter 862 miljarder kronor, och av detta gick till exempel gick 80 miljarder till utbildning, studiestöd och universitetsforskning. Hur hade det sett ut om den summan var 0 kr istället, kan man fråga sig.

(http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offent ... -utgifter/)

Jag vill inte ta för givet att staten finns där, och att den alltid kommer fortsätta ha samma funktion som den har nu. Om vi beaktar det Bard & Söderqvist skriver om att internetrevolutionen kan utgöra den största revolutionen i mänsklighetens historia (eller nåt i den stilen), tycker jag det inte är orimligt att anta framtiden kommer erbjuda andra samhällsmodeller med annan typ av fördelningspolitik osv.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav klorofyll » 03 dec 2015 14:26

rekoj

Bra tanke. Det finns ju något som heter att man skall hjälpa människor att hjälpa sig själva, och andra, d.v.s. göra så att de kan stå på egna ben. Vad för typ av hjälp skulle du förespråka. Själv skulle jag kunna dela in det i tre delar:

1. Akut hjälp (Den hjälpen är nog mest effektiva om man måste välja, jag tror att de som blir hjälpta känner tacksamhet och ett större hopp, i den här fasen betyder lite väldigt mycket.)

2. Hjälp av fattiga, psykiskt sjuka och information om fördomar (Egentligen är det ju ovanligt med människor som hela tiden mår bra, och jag tycker inte att varje person som mår dåligt skall behöva uppfinna hjulet på nytt, det borde redan finnas hjulspår. Om en person inte får hjälp kan det ju gå hur illa som helst.)

3. Matte, fysik (Det finns många som kan bli väldigt duktiga inom detta, som tycker att det är intressant att tänka i sådan tankebanor, och sådant folk behövs för logiken kan användas överallt.)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav David H » 04 dec 2015 01:29

klorofyll skrev:rekoj

Bra tanke. Det finns ju något som heter att man skall hjälpa människor att hjälpa sig själva, och andra, d.v.s. göra så att de kan stå på egna ben. Vad för typ av hjälp skulle du förespråka. Själv skulle jag kunna dela in det i tre delar:

1. Akut hjälp (Den hjälpen är nog mest effektiva om man måste välja, jag tror att de som blir hjälpta känner tacksamhet och ett större hopp, i den här fasen betyder lite väldigt mycket.)

2. Hjälp av fattiga, psykiskt sjuka och information om fördomar (Egentligen är det ju ovanligt med människor som hela tiden mår bra, och jag tycker inte att varje person som mår dåligt skall behöva uppfinna hjulet på nytt, det borde redan finnas hjulspår. Om en person inte får hjälp kan det ju gå hur illa som helst.)

3. Matte, fysik (Det finns många som kan bli väldigt duktiga inom detta, som tycker att det är intressant att tänka i sådan tankebanor, och sådant folk behövs för logiken kan användas överallt.)


Det är inte riktigt vad jag tänkte den här tråden ska handla om, men visst det har en koppling också.
En människa vill också känna sig värdig, och behövd av andra, som jag tror du skrev i en annan tråd. Det är en anledning till att jag gärna stöttar någon som utför någon form av "arbete". Men begreppet "arbete" är också något formellt och opersonligt. Man kan vara behövd på många olika sätt.
Ekologisk hållbarhet är en fråga som intresserar mig. Användaren Sceptisk har skrivit flera trådar på detta tema, som jag kan relatera till en del. Jag har nog liknande perspektiv och tankerörelse som Sceptisk, i vissa avseenden iaf. Vi har båda skrivit om boken Ishmael, där bland annat antropocentrism kritiseras.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav klorofyll » 07 dec 2015 15:00

När det gäller arbete så är det givetvis bra om man trivs med sitt arbete och känner att man gör nytta, annars går det över huvud taget inte, men den största drivkraften tror jag alltid bör vara att tjäna pengar och om man får en lön så bryr man sig inte om hälften kommer från staten (eller något annat), för du har fortfarande gjort ett jobb, staten hade inte gett dig halva lönen om den inte själv tjänat på det, om den inte trott på dig, man fattar att man är på rätt spår och utvecklas, blir bättre och bättre.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Idéer om frivilligt deltagande i en ny fördelningspolitik

Inläggav David H » 18 sep 2017 19:54

Kommer att tänka på denna tråden ibland. Det kan vara frustrerande att inte göra sig förstådd, och ibland har det och göra med att man inte förstår sig själv.

Men ta till exempel detta med ideellt arbete. Ofta lovordas det som något ädelt, må så vara... men den krassa verkligheten är ju också att för alla är det inte ett rimligt alternativ att arbeta ideellt. Det är förunnat de som får pengar från annat håll, eller redan har pengar sen tidigare, och stänger ute de som gärna skulle engagera sig om det inte vore för att de blir tvungna att prioritera annat som genererar inkomster.
Prata om "låglöne-jobb" anses däremot ofta fult, inte minst bland vänstern och sossar, det sägs vara ett knep av de rika att utnyttja andra för billig arbetskraft.
Men om exempelvis vissa ideella projekt övergick till att bli "låglöne-jobb", så skulle det i vart fall kunna engagera vissa som behöver lite pengar för att få vardagen att gå runt, men som inte bryr sig om att bli rika - och utan omfattande krav på lyx i tillvaron
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster