lynx skrev:klorofyll skrev:Om man skall ta ställning till att tro på Gud, så är det ju intressant att veta lite vad Gud står för, så att man vet vem det är man tar ställning till att tro på, [...]freddemalte skrev:Bra för vem och i vilket sammanhang? Vad avses med bra?
Låt säga att du sätter dig in i Bibeln, Klorofyll, och att du spontant inte skulle gilla detta innehåll och budskap - skulle det betyda att du bestämmer dig för att det här tror du inte på och tvärtom - om du skulle gilla detta så kanske du börjar tro?
Fredde, frukten som var förbjuden enligt bibeln i Eden var den från Kunskapens träd. Det görs flera referenser till frukter i Bibeln, redan i skapelseberättelsen verkar Gud gilla att förse oss med fröbärande frukter, annat exempel Galaterbrevet 5.
Vet inte. Jag är inte en person som tror vad jag vill tro. Jo men jag tror att det är som du skriver. Sedan beror det väl mycket på erfarenhet. Om man känner att det skrivna berör en väldigt starkt så kanske man tror att det inte är en slump.