Vet ni några bibelord?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 04 jan 2014 08:38

lynx skrev:
klorofyll skrev:
freddemalte skrev:Bra för vem och i vilket sammanhang? Vad avses med bra?
Om man skall ta ställning till att tro på Gud, så är det ju intressant att veta lite vad Gud står för, så att man vet vem det är man tar ställning till att tro på, [...]

Låt säga att du sätter dig in i Bibeln, Klorofyll, och att du spontant inte skulle gilla detta innehåll och budskap - skulle det betyda att du bestämmer dig för att det här tror du inte på och tvärtom - om du skulle gilla detta så kanske du börjar tro?
Fredde, frukten som var förbjuden enligt bibeln i Eden var den från Kunskapens träd. Det görs flera referenser till frukter i Bibeln, redan i skapelseberättelsen verkar Gud gilla att förse oss med fröbärande frukter, annat exempel Galaterbrevet 5.

Vet inte. Jag är inte en person som tror vad jag vill tro. Jo men jag tror att det är som du skriver. Sedan beror det väl mycket på erfarenhet. Om man känner att det skrivna berör en väldigt starkt så kanske man tror att det inte är en slump.

klorofyll

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 04 jan 2014 09:32

Väderkvarn skrev:"Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike"
(Matt 19:23-24)
Påminner om buddhisterns "om man äger mer än fem saker så äger sakerna dig".

Tror du att det ligger något i det? På vilket sätt? Själv är jag benägen att hålla med och samtidigt kan jag tycka att det är förunderligt att pengar kan vara så avgörande, ha en så stor betydelse, men jag ser det mest symboliskt för jag är tveksam till himmelriken annat än på jorden.

Användarvisningsbild
freddemalte

Vet ni några bibelord?

Inläggav freddemalte » 04 jan 2014 10:15

lynx skrev:[...]Fredde, frukten som var förbjuden enligt bibeln i Eden var den från Kunskapens träd. Det görs flera referenser till frukter i Bibeln, redan i skapelseberättelsen verkar Gud gilla att förse oss med fröbärande frukter, annat exempel Galaterbrevet 5.
tack för den upplysningen lynx! då har jag aningens mer koll på saken.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Kristofer

Vet ni några bibelord?

Inläggav Kristofer » 17 jan 2014 14:09

klorofyll skrev:
Väderkvarn skrev:"Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike"
(Matt 19:23-24)
Påminner om buddhisterns "om man äger mer än fem saker så äger sakerna dig".

Tror du att det ligger något i det? På vilket sätt? Själv är jag benägen att hålla med och samtidigt kan jag tycka att det är förunderligt att pengar kan vara så avgörande, ha en så stor betydelse, men jag ser det mest symboliskt för jag är tveksam till himmelriken annat än på jorden.

Det ligger mkt i det...det finns ingen övre gräns för pengar, så därför får man aldrig "tillräckligt". När människans enda behov är mat, sömn, trygghet, kärlek och i ngn mån självförverkligande blir det aldrig lika gränslöst.

Personligen är det viktigt för mig att skänka till välgörenhet, för min egen skull (även om jag inte alltid gör det)...när jag inte gör det har jag väldigt lätt att bli girig och egoistisk.

Användarvisningsbild
Plattfot

Vet ni några bibelord?

Inläggav Plattfot » 18 jan 2014 20:00

Vad som står i Bibeln är lite knivigt att svara på. Läs om prosten som var för dum för att förstå Bibeln https://christerbroden.wordpress.com/20 ... ta-bibeln/

Anne

Vet ni några bibelord?

Inläggav Anne » 18 jan 2014 20:19

Enstaka ord, ja de har sin mening. Men för större sammanhang kanske det krävs fler ord för att skapa en mening. Och för att förstå meningen kanske det behövs lite visualisering som stödord. Det här är lite David och Goliat:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 23 nov 2015 16:58

klorofyll skrev:Jag är lite trött på frågan om Gud finns eller inte, det skulle vara intressant att höra om Bibeln innehåller något bra..?
"Om inte vetekornet [...]"

Jag såg just i Erik Lindfelts bok Mellan Gud (2014) s. 88, att han kommenterade textraden med "vetekornets lag":

Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd. Joh 12:24

Erik skriver "Jesus har förstås fel." Dör kornet så kommer det inte att gro och det kommer inte att ge någon skörd. Liknelsens symbolik handlar om Jesus förestående död och uppståndelse. Hur vi än ser på Jesus uppståndelse så är avsikten med utsädet knappast att det måste dö för att en rik skörd.

Kan någon förklara denna okunskap från Guds egen son?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Algotezza » 23 nov 2015 19:11

Kornet omvandlas. det dör som korn och börjar gro. Den viktiga delen är dock att det måste läggas i jorden för att gro och ge skörd.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 23 nov 2015 21:07

Algotezza skrev:Kornet omvandlas. det dör som korn och börjar gro. Den viktiga delen är dock att det måste läggas i jorden för att gro och ge skörd.

Kornet sett som liv är uppbyggt av levande celler. Om cellerna dör finns ingenting som kan gro. Om vi i någon bildlig mening tänker på metaforen, från de utsådda kornen till en ny skörd av fulla ax, så är det förstås mera rimligt. Men det kräver större tydlighet. Dödsbegreppet misspryder och finns väl där av annan orsak, nämligen Jesus död och vad som skulle komma efter.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Algotezza » 24 nov 2015 08:13

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Kornet omvandlas. det dör som korn och börjar gro. Den viktiga delen är dock att det måste läggas i jorden för att gro och ge skörd.

Kornet sett som liv är uppbyggt av levande celler. Om cellerna dör finns ingenting som kan gro. Om vi i någon bildlig mening tänker på metaforen, från de utsådda kornen till en ny skörd av fulla ax, så är det förstås mera rimligt. Men det kräver större tydlighet. Dödsbegreppet misspryder och finns väl där av annan orsak, nämligen Jesus död och vad som skulle komma efter.

Ja, det är ju symboliskt menat. Något kommer i jorden, dör, för att ge mångfaldigt liv.

För övrigt avslöjar väl Jesus en ännu större brist på kunskap i biologi i följande citat:

Luk 13:19
"Det är som ett senapskorn som en man sätter i sin trädgård. Det växer och blir till ett träd, och himlens fåglar bygger bo bland grenarna.”

Finns det senapsträd? :roll:
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Anders » 24 nov 2015 10:07

Hela genesis är en genialisk text. Skapelsenerättelsen och syndafallet. Spot on.

Annar älskar jag den här
"Saliga äro de i anden fattiga".

Lite samma grej som syndafallet faktiskt. Kan ses som makthavarens sätt att trycka ned oliktänkande. Men samtidigt så djääkla korrekt. 90% av min smärta alstrar jag med mitt eget intellekt. I och för sig har ju vårt intellekt medfört att min smärta inte är hungrande mage och sjukdomar, men men. Man kan väl inte få allt här i världen kanske.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Algotezza » 24 nov 2015 12:10

Saliga äro de dumma.

Ja, man är nog lyckligare/saligare om man är lite korkad.

Men är lycka det enda eftersträvansvärda i livet, det självklara att eftersträva?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2015 13:37

Algotezza skrev:Men är lycka det enda eftersträvansvärda i livet, det självklara att eftersträva?

Nej, knappast. Många har bokstavligen satsat allt för att åstadkomma något. Inte bara världsförbättrare och fanatiker, även alpinister som velat bestiga de högsta topparna i Karakorum. Lycka är kanske i denna mening långt mer komplex än frånvaro av lidande och fattigdom.

Bild
K2
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Algotezza » 24 nov 2015 15:03

Ja, det finns olika former av lycka onekligen... Men vem är jag att rangordna dem? Jag vet vad jag sätter högst.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Algotezza » 24 nov 2015 15:19

Finns det humor i Bibeln, tecken på att Jesus hade humor, något slags tidlös variant...?
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"