Döden och det absurda - Låt oss bli experter!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Caasi

Re: Döden och det absurda - Låt oss bli experter!

Inläggav Caasi » 10 jun 2016 23:30

Pilatus skrev:
Caasi skrev:Nuvarande analys leder oss in på frågan: Vad är det som dör och hur?

Sedan 1988 gäller total hjärninfarkt som dödsbegrepp. Då hjärnans blodcirkulation upphör faller dess funktioner bort, samtliga hjärnceller dör. Den totala hjärninfarkten inträder efter några minuter.

Vetenskapliga svar avböjes [-X

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 jun 2016 23:34

Caasi skrev:
Pilatus skrev:Sedan 1988 gäller total hjärninfarkt som dödsbegrepp. Då hjärnans blodcirkulation upphör faller dess funktioner bort, samtliga hjärnceller dör. Den totala hjärninfarkten inträder efter några minuter.

Vetenskapliga svar avböjes [-X

Vad slags svar hade du väntat dig? Det finns endast ett sätt på vilket allt levande dör.
Moderator

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 10 jun 2016 23:43

http://humanismkunskap.org/2014/05/12/f ... erlevnad/v

Vad säger ni om det här?

Det står kanske mellan två sidor av ett mynt. Antingen finns bara den här existensen som det eviga, men då måste det metafysiska "ingentinget" vara en illusion och det är omöjligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 jun 2016 00:00

Caasi skrev:Det står kanske mellan två sidor av ett mynt. Antingen finns bara den här existensen som det eviga, men då måste det metafysiska "ingentinget" vara en illusion och det är omöjligt.

Vad vi säkert vet är att alla människor dör. Förra månaden diskuterade vi frågan om det är rimligt att anta att det finns två skilda former av substanser. En materiell och en andlig. Platon ansåg att vi har en själ. De kristna tog efterhand upp idén. Den är enklare än att vi alla skall vakna upp en dag ur våra gravar och att getterna skall skiljas från fåren.

Den som vill får tro att vi har en själ, men det är knappast en filosofisk fråga. Den borde diskuteras under fliken Religion.
Moderator

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 11 jun 2016 00:11

When zygotes and embryos are frozen for later use in the in vitro fertilization procedure, their vital processes are brought to a stop, or very nearly so. The same goes for water bears that are dehydrated, and for seeds and spores. It seems clear that the zygotes and water bears are not dead, since their vital processes can easily be restarted—by warming the zygote or by wetting the water bear. They are not dead, but are they alive? If we deny that they are alive, presumably we would do so on the grounds that their vital processes are halted. If something’s life can be ended by suspending its vital processes without its dying, then we must reject the loss of life account of death.

:-k

http://plato.stanford.edu/entries/death/#LifDea

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 jun 2016 00:43

Caasi skrev:When zygotes and embryos are frozen ...

Du kan inte dra några slutsatser om döden vid livets slut, utifrån vad man kan göra med befruktade ägg som fryses ner. Det är en absurd tanke.

Då kroppens celler inte längre förmår att förnya och reparera sig dör organismen. -Embryot kan i fruset tillstånd förmås stanna upp för en tid, för att sedan fortsätta sin utveckling (om upptiningen fungerar på rätt sätt).

En sådan paus har ingenting med cellers död att göra.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 11 jun 2016 07:23

Pilatus skrev:Den som vill får tro att vi har en själ, men det är knappast en filosofisk fråga. Den borde diskuteras under fliken Religion.

Det är möjligt att tro en sak om det som benämns själ utan att det för den skull har något med religion att göra. Religionerna är specifika och detaljerade,de innefattar så mycket mer än frågan om själens existens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 jun 2016 09:16

scirocco skrev:
Pilatus skrev:Den som vill får tro att vi har en själ, men det är knappast en filosofisk fråga. Den borde diskuteras under fliken Religion.

Det är möjligt att tro en sak om det som benämns själ utan att det för den skull har något med religion att göra. Religionerna är specifika och detaljerade,de innefattar så mycket mer än frågan om själens existens.

Det beror på hur du definierar begreppet själ. Om du anser att själen endast är ett uttryck för processer i nervsystemet så har vi förstås en själ.

Så vad är en själ, scirocco? Varför tror du vi har en själ?
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 11 jun 2016 11:44

Min syn på döden (att vara död) är att den i ontologisk mening är symmetriskt ekvivalent med den icke-varo som rådde innan den levande blev till. I den meningen är det egentligen inte någon skillnad på döden för en levande varelse och skrotningen av en bil, dvs de tappar sin struktur och funktion (dvs att kunna köras respektive att leva). Nu har jag sett att du inte vill ha vetenskapliga svar, men om jag ska ge min syn på saken så är döden upphörandet av den struktur som ett naturligt fenomen har i det tillstånd som vi refererar till som levande.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 11 jun 2016 22:05

freddemalte skrev:Min syn på döden (att vara död) är att den i ontologisk mening är symmetriskt ekvivalent med den icke-varo som rådde innan den levande blev till. I den meningen är det egentligen inte någon skillnad på döden för en levande varelse och skrotningen av en bil, dvs de tappar sin struktur och funktion (dvs att kunna köras respektive att leva). Nu har jag sett att du inte vill ha vetenskapliga svar, men om jag ska ge min syn på saken så är döden upphörandet av den struktur som ett naturligt fenomen har i det tillstånd som vi refererar till som levande.

Jag håller med dig om det du sa men det verkar som om flera här missuppfattar min frågeställning. Vi letar efter ideér eller tankar kring vad dödens väsen kan vara för något/eller hur det är beskaffat rent metafysiskt. Döden i sig!

:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 jun 2016 22:28

Caasi skrev:Vi letar efter ideér eller tankar kring vad dödens väsen kan vara för något/eller hur det är beskaffat rent metafysiskt. Döden i sig!

Karl Vennbergs dikt är bra

Döden är bara ränseln
som vi lägger av vid vägens slut
En blygrå skugga
som smälter ner i ljuset

Döden är bara plogen
som vänder livets mylla
Det hårda rågbrödet
som håller våra tänder rena

Döden är bara överlöparen
som visar oss vägen
En desertör
som ger oss lösenordet

Döden är bara törnesnåret
kring genomlysta blommor
Det mörka smycket
som ger tillträde till festen
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 12 jun 2016 08:26

Pilatus skrev:
scirocco skrev:

Det beror på hur du definierar begreppet själ. Om du anser att själen endast är ett uttryck för processer i nervsystemet så har vi förstås en själ.

Så vad är en själ, scirocco? Varför tror du vi har en själ?

Du drar förhastade slutsatser eller lägger in egna saker i det jag skrivit.
Om jag skulle tro att det finns en slags själ oberoende av den fysiska kroppen så skulle jag inte per automatik ingå i någon religion. En religion består av fler än en människa,ganska många skulle jag vilja påstå. De olika religionerna nöjer sig inte med att bara tro att en själ existerar. De lägger in mycket mera i det de vill kalla sin religion.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 jun 2016 10:53

scirocco skrev:Om jag skulle tro att det finns en slags själ oberoende av den fysiska kroppen så skulle jag inte per automatik ingå i någon religion.

En sådan dualism (med kropp och själ) är, som jag ser det, inte förenlig med någon icke-religiös föreställning. Kanske kan du förklara hur du menar, jag har redan ställt frågan om hur du definierar själsbegreppet.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 12 jun 2016 11:17

Vi kommer nog inte att bli överens här Pilatus. Vi definierar troligen religion olika.

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 12 jun 2016 17:06

Uppdatering

Vi kanske skapar döden själva genom att inte få våra existentiella behov uppfyllda? Hur vi än vrider och vänder så måste döden. Den upplevda döden, ligga i tillvaron. Här kan du utgå ifrån förlust av det du värdesätter. Ju mindre ägo av god rikedom, desto mer död.

Felaktigheten i det här resonemanget blir: Hur kan döden ligga i något som vi värdesätter? Är döden på något sätt en felaktig relation med världen/mänsklig error med tanke på att allt vi anser vara gott kan försvinna?

Återgå till "Filosofi"